Údaje ze speciálního měření ukazují, že stavět páteřní stezku vedoucí po břehu řeky a většinou mimo silnice byl užitečný nápad. Nebanicemi denně projelo průměrně 285 cyklistů. A to ještě celá trasa není kompletní. Teprve se staví posledních pět kilometrů před Chebem. Po asfaltovém chodníku turisté až do města dojedou příští rok v březnu, akce vyjde na 30 milionů korun.
Svatošské skály jsou trochu jiný případ. Tady automat na mostě přes řeku započítal a nerozlišil i spoustu pěších, kteří rádi malebným údolím míří po stezce do Lokte a zpět po svých. Ale i tak je denní průměr 824 zajímavým údajem.
"Je to pro nás argument, že cyklostezka není v krajině zbytečnou stavbou. Přitahuje zájem veřejnosti. Využití se po dostavbě dalších úseků ještě zvýší," věří náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.
Počítání cyklistů a pěších pro kraj zajišťovala o. p. s. Partnerství. Měření je založeno na rozdílných teplotách lidského těla a okolního prostředí. Nejvytíženější bývá trasa podle očekávání o víkendech - v Nebanicích celkem 34 procent všech turistů a za povšimnutí stojí i čtvrtek s 15 procenty. Svatošskými skalami v sobotu a v neděli projede či projde 43 procent lidí z celého týdne.
Houstnoucí provoz na trase zaznamenali také podnikatelé. Podél cyklostezky otevírají občerstvení nebo umísťují u cesty aspoň reklamy lákající k malé odbočce. To je případ centra tradičních řemesel a restaurace na statku Bernard v Královském Poříčí.
"Zajíždějí k nám i celé skupinky cyklistů. Nebaží po dlouhých prohlídkách. Jsou rychlí: prolétnou, co nabízíme zajímavého, dají si pivo a šlapou dál. Přizpůsobujeme jim částečně jídelní lístek, aby si mohli dát něco lehčího a ne jen svíčkovou s knedlíkem," řekl šéf statku Bernard Miroslav Makovička.
Stavba páteřní cyklostezky nekončí
Podle Ladislava Zoubka z Klubu českých turistů jsou sice rostoucí čísla příjemným zjištěním, ale na druhou stranu cyklisté ztrácejí dobrý pocit z jízdy. "Lidé se neumí chovat a navzájem si překážejí. Chodci a matky s kočárky jdou vedle sebe, cyklisté bez zvonků. Dodržujme pravidla - jezděme vpravo a choďme vlevo," apeluje Zoubek. Síť občerstvovacích stanic už považuje za téměř dostatečnou.
Mnozí nedají na trasu dopustit a na kolo sedají v každé volné chvíli. "Jízdu po zdejší cyklostezce mám moc rád a doslova mě drží při životě," svěřil se nedávno sedmasedmdesátiletý Josef Lučan.
I města a obce cítí, že turistika na kolech je na vzestupu. Snaží se projíždějící lidi zaujmout a zdržet. "Návštěvníkům nabízíme novinky, připravili jsme pro ně třeba vycházkové trasy v okolí Lokte," řekl starosta Zdeněk Bednář. Byl by pro, aby kraj více přispíval obcím na údržbu hlavní cyklostezky. Ten na ni ale loni věnoval částku 800 tisíc korun a letos 590 tisíc.
Stavba páteřní cyklostezky nekončí. Na řadu přijdou dva úseky v Karlových Varech a pak směrem k hranicím s Ústeckým krajem. Na část z krajského města do Šemnice už je podána žádost o stavební povolení. Na pokračování přes Kyselku dál se zpracovává studie. Kompletně dokončená má měřit od západu na východ 105 kilometrů. Připravuje se propagační letáček na úseky v Karlovarském a Ústeckém kraji.