Zástupci Karlovarského kraje považují výsledky sčítání za potvrzení faktu, že cyklostezka není v krajině zbytečnou stavbou. (ilustrační foto)

Zástupci Karlovarského kraje považují výsledky sčítání za potvrzení faktu, že cyklostezka není v krajině zbytečnou stavbou. (ilustrační foto) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Kraj počítal cyklisty. Na stezce podél Ohře jich jezdí desítky tisíc

  • 0
Cyklostezku napříč krajem podél Ohře si oblíbilo ještě víc lidí, než se dosud odhadovalo. Speciální měřiče sčítaly turisty na objednávku kraje během celého srpna na dvou místech. Vyšla překvapivě vysoká čísla: Nebanice na Chebsku 8 825, Svatošské skály u Varů 25 530 za měsíc.

Údaje ze speciálního měření ukazují, že stavět páteřní stezku vedoucí po břehu řeky a většinou mimo silnice byl užitečný nápad. Nebanicemi denně projelo průměrně 285 cyklistů. A to ještě celá trasa není kompletní. Teprve se staví posledních pět kilometrů před Chebem. Po asfaltovém chodníku turisté až do města dojedou příští rok v březnu, akce vyjde na 30 milionů korun.

Svatošské skály jsou trochu jiný případ. Tady automat na mostě přes řeku započítal a nerozlišil i spoustu pěších, kteří rádi malebným údolím míří po stezce do Lokte a zpět po svých. Ale i tak je denní průměr 824 zajímavým údajem.

"Je to pro nás argument, že cyklostezka není v krajině zbytečnou stavbou. Přitahuje zájem veřejnosti. Využití se po dostavbě dalších úseků ještě zvýší," věří náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.

Počítání cyklistů a pěších pro kraj zajišťovala o. p. s. Partnerství. Měření je založeno na rozdílných teplotách lidského těla a okolního prostředí. Nejvytíženější bývá trasa podle očekávání o víkendech - v Nebanicích celkem 34 procent všech turistů a za povšimnutí stojí i čtvrtek s 15 procenty. Svatošskými skalami v sobotu a v neděli projede či projde 43 procent lidí z celého týdne.

Houstnoucí provoz na trase zaznamenali také podnikatelé. Podél cyklostezky otevírají občerstvení nebo umísťují u cesty aspoň reklamy lákající k malé odbočce. To je případ centra tradičních řemesel a restaurace na statku Bernard v Královském Poříčí.

"Zajíždějí k nám i celé skupinky cyklistů. Nebaží po dlouhých prohlídkách. Jsou rychlí: prolétnou, co nabízíme zajímavého, dají si pivo a šlapou dál. Přizpůsobujeme jim částečně jídelní lístek, aby si mohli dát něco lehčího a ne jen svíčkovou s knedlíkem," řekl šéf statku Bernard Miroslav Makovička.

Stavba páteřní cyklostezky nekončí

Podle Ladislava Zoubka z Klubu českých turistů jsou sice rostoucí čísla příjemným zjištěním, ale na druhou stranu cyklisté ztrácejí dobrý pocit z jízdy. "Lidé se neumí chovat a navzájem si překážejí. Chodci a matky s kočárky jdou vedle sebe, cyklisté bez zvonků. Dodržujme pravidla - jezděme vpravo a choďme vlevo," apeluje Zoubek. Síť občerstvovacích stanic už považuje za téměř dostatečnou.

Mnozí nedají na trasu dopustit a na kolo sedají v každé volné chvíli. "Jízdu po zdejší cyklostezce mám moc rád a doslova mě drží při životě," svěřil se nedávno sedmasedmdesátiletý Josef Lučan.

I města a obce cítí, že turistika na kolech je na vzestupu. Snaží se projíždějící lidi zaujmout a zdržet. "Návštěvníkům nabízíme novinky, připravili jsme pro ně třeba vycházkové trasy v okolí Lokte," řekl starosta Zdeněk Bednář. Byl by pro, aby kraj více přispíval obcím na údržbu hlavní cyklostezky. Ten na ni ale loni věnoval částku 800 tisíc korun a letos 590 tisíc.

Stavba páteřní cyklostezky nekončí. Na řadu přijdou dva úseky v Karlových Varech a pak směrem k hranicím s Ústeckým krajem. Na část z krajského města do Šemnice už je podána žádost o stavební povolení. Na pokračování přes Kyselku dál se zpracovává studie. Kompletně dokončená má měřit od západu na východ 105 kilometrů. Připravuje se propagační letáček na úseky v Karlovarském a Ústeckém kraji.