V roce 2007 obyvatelé Kraslic demonstrovali proti záměru otevřít hraniční

V roce 2007 obyvatelé Kraslic demonstrovali proti záměru otevřít hraniční přechod pro nákladní automobily. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Přechod v Kraslicích otevřou pro nákladní auta. Lidé z toho mají obavy

  • 5
Zpomalovací retardéry mizí z hraničního přechodu Kraslice - Klingenthal. Zlikvidovala je krajská správa a údržba silnic, která opravila i silniční průtah Kraslicemi. Jasný důkaz, že zdejší hranice se už brzy otevře i pro nákladní automobily.

Stane se tak téměř po pěti letech od vstupu země do schengenského prostoru. Teď jde jen o to, jak těžké vozy budou smět Kraslicemi směrem k přechodu projíždět.

Dosud platilo omezení 3,5 tuny. Vedení města před několika dny poslalo silničnímu správnímu úřadu žádost, aby přes hranici mohla maximálně dvanáctitunová auta. Tedy ne kamiony, které jsou těžší.

"V průběhu července bychom mohli rozhodnout. Vyžádám si i stanovisko policie a krajské správy a údržby silnic," uvedl Petr Müller ze silničního správního úřadu.

Chtějí na změně vydělat

Úspora pro firmy

Konkrétní případy

Společnost Car Trim prodělává kvůli objížďce na trase do německého Plavna ročně asi 700 tisíc korun. "Denně potřebujeme přechod Kraslice - Klingenthal pro auta do 10 tun. Delší trasa zhoršuje naši ekonomiku, a je tedy nepřímo ohrožen určitý počet pracovních míst," řekl ředitel Car Trimu Miloslav Vošta. Firma zaměstnává jen v Kraslicích 120 lidí, šijí například potahy na sedačky do letadel.

Blízko hraničního přechodu se chystá stavět halu firma MTZ Hachtel. Ráda by rozšířila výrobu římských rolet a slibuje, že přijme dalších asi 40 lidí.

Kraslický starosta Zdeněk Brantl si slibuje, že změna prospěje místním firmám, které přes hranici převážejí suroviny a zboží. Nyní musí jejich auta volit mnohem delší a dražší trasu přes Pomezí. "Očekáváme, že se v naší oblasti více rozvine přeshraniční podnikání," řekl Brantl.

Mnozí lidé se ale obávají zhoršení životního prostředí - hluku, smogu a nebezpečných situací u hlavní cesty, podél které se v Kraslicích odehrává veškerý život. "Nákladní auta by jezdila dva metry od obytných domů. Neumím si představit, jak mezi nimi kličkují děti cestou do školy a ze školy. Bude to velký problém," varuje zastupitelka Hana Dolanská.

Starosta Brantl argumentuje, že nákladní auta do 12 tun situaci nezkomplikují. Důkazy ani odhady počtu vozů ale nemá. "Právě pokud bychom nežádali o omezení tonáže, mohly by kamiony používat Kraslice jako tranzitní trasu, aby se vyhnuly placení mýtného na R6," míní Brantl.