Hasiči se na karlovarském letišti dočkali lepší záchranné požární stanice.

Hasiči se na karlovarském letišti dočkali lepší záchranné požární stanice. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Hasiči na letišti mají novou požární stanici, budou rychleji i u nehod

  • 4
Novou budovou s operačním střediskem se pyšní letištní hasiči v Karlových Varech. Mohou díky ní lépe dohlížet na letadla i zasahovat při nehodách na frekventované silnici mezi krajským městem a Prahou.

Hasiči z mezinárodního letiště, které patří Karlovarskému kraji, dostali moderní zázemí přímo u vzletové a přistávací dráhy namísto dosluhující budovy. Novinka stála 32 milionů korun a stavba trvala 13 měsíců.

„Sloužíme ve dvou směnách po šesti lidech. Naší hlavní prací je záchrana osob během provozu letiště. Ještě máme dohodu s krajem a vyjíždíme k dopravním nehodám na silnici I/6 a k požárům v okolí letiště,“ řekl Radek Tuček, vedoucí útvaru Záchranné a požární služby letiště Karlovy Vary.

Podle ředitele krajských hasičů Václava Klemáka mají karlovarské jednotky poměrně dlouhou dojezdovou vzdálenost k hlavnímu tahu na Prahu, pokud se stane dopravní nehoda například u Žalmanova. Právě v takových případech je rychlejší povolat na pomoc letištní hasiče.

Ti ale na druhou stranu nemohou pomoci pokaždé. „Jednotka musí být na letišti v době přistání či vzletu letadla,“ uvedl Klemák. Hasiči se o nové zázemí podělí také s kynologickou složkou Inspektorátu cizinecké policie.

Letiště čeká další modernizace

Ředitel letiště Václav Černý zmínil, že hasičská budova je od roku 2009 první investicí, na které se podílel i krajský rozpočet. „Pozemek, na kterém stojí, získal kraj bezúplatným převodem od státu. Co se týče zakládání stavby, nemohl být už horší,“ prozradil.

Potíže potvrdil Jiří Kápl, divizní ředitel společnosti OHL ŽS, která stanici stavěla. „Původně jsme očekávali, že ji stihneme dokončit trochu dříve před termínem,“ naznačil.

Podle hejtmanky Jany Vildumetzové čeká letiště ještě několik zásadních kroků, které musí kraj kvůli jeho modernizaci udělat. Tentokrát jde o vzletovou a přistávací dráhu. „Musíme konečně vyjednat převod pozemků se Státním pozemkovým úřadem, popřípadě směnu nebo odkup,“ řekla.

Letiště má do roku 2024 sjednanou výjimku, poté se boční pásy dráhy musejí rozšířit z dosavadních 178 metrů na 300 metrů. Šířka samotné dráhy se pak ze současných třiceti metrů zvýší na 45 metrů, což je norma.

„Splnit ji musíme i z toho důvodu, aby tu směla přistávat letadla všech typů i ta velkokapacitní. Pro letiště je to důležité proto, aby bylo konkurenceschopné a přiletělo na něj daleko více cestujících, což je klíčové,“ uvedla Jana Vildumetzová.

Ekonomice mezinárodního letiště se přitom v posledních měsících příliš nedaří, za což může hlavně pokles turistů z východních zemí. Zatímco kdysi vítalo přes 100 tisíc pasažérů ročně, loni jich bylo zhruba jen 25 tisíc.

Zástupci regionu si změnu slibovali od nově zavedené linky do Düsseldorfu. Ta ale zatím rekordy v počtu pasažérů netrhla a čtyři lety mezi krajským městem a německou metropolí musely být zrušené. V červnu začne fungovat ještě linka do Tel Avivu.