Vizualizace nové podoby Horního nádraží v Karlových Varech.

Vizualizace nové podoby Horního nádraží v Karlových Varech. | foto: České dráhy

Ostudné nádraží ve Varech nahradí ještě letos budova ze skla a oceli

  • 16
Na karlovarském horním nádraží začne stavba moderní dvoupodlažní budovy ze skla a oceli. Správci kolejí se chystají příští týden otevřít obálky s nabídkami stavbařů. Nová budova má vyrůst do konce letošního roku.

Dlouhá léta odkládaná rekonstrukce karlovarského nádraží za desítky milionů korun znamená pro cestující podle investora stavby zásadní změnu k lepšímu.

„Výměnou za provozní komplikace a omezení se lidé dočkají zcela nových prostor s odpovídajícím komfortem. Stavební práce by se pak mohly rozběhnout již začátkem března 2015,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SDŽC) Jakub Ptačinský.

Kdo supermoderní objekt nakonec postaví a za kolik, bude jasné po ukončení tendru na zhotovitele. Otvírání obálek je naplánováno na 10. února.

Nová budova by měla vyrůst do konce tohoto roku, do poloviny roku 2017 by pak měla být hotova i staniční část projektu - kolejiště.

„Nejdříve půjde dolů polovina budovy, do druhé budou sestěhováni všichni zaměstnanci. Pak vybudujeme novou, přestěhujeme lidi a dobouráme zbytek. Na místě poté vyroste nový objekt,“ popsal Jakub Ptačinský předpokládaný průběh prací.

Vážně berou přípravy na stavbu i zaměstnanci Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech. „První kroky jsme udělali. Přestěhovali jsme se z horního na dolní nádraží,“ sdělil ředitel centra Vladimír Omelka.

Dodal, že provoz bude na nádraží zajištěn i v omezených podmínkách, takže si cestující budou moci koupit v náhradních prostorách staré pošty jízdenky včetně místenek, lehátek a lůžek. Kvůli bouracím pracím se nepředpokládají výluky.

Lidé, kteří v okolí nádraží pracují, čekají léta na rekonstrukci jako na smilování. „Všichni nadávají, že přijeli na úplně nejhorší nádraží v České republice. A někdo se nevěřícně ptá, jestli opravdu vystoupil ve Varech a ne někde na nějaké opuštěné zastávce v polích. Horní nádraží je totiž v hrozném stavu,“ řekla paní Jana, která má před nádražím stánek s občerstvením.

Nedávno viděla fotografii nádraží z roku 1950. Jak říká, nic se na něm nezměnilo, budovy jen více než půl století chátraly. „Tolikrát jsem slyšela, že práce začnou na jaře, v létě či na podzim. Nikdy se to nestalo, takže nevěřím, že se začne v březnu stavět,“ pochybuje žena.

Zatímco SŽDC bude investovat do rekonstrukce nádraží, město Karlovy Vary zajistí výstavbu nové lávky přes kolejiště směrem na sídliště Růžový Vrch a také úpravy prostor před nádražím.

„Peníze na to máme v rozpočtu vyčleněné. Poslední dobou se pravidelně přelévají z roku na rok. Už to několikrát vypadalo, že se začne, a nakonec z toho nic nebylo,“ vzpomínal mluvčí magistrátu Jan Kopál.

Původně chtěla železniční stanici i její okolí proměnit v centrum nákupu, kultury i služeb pro cestující italská firma Grandi Stazioni. Od roku 2003, kdy Italové vyhráli výběrové řízení, zůstaly plány na papíře. Rekonstrukci proto zajistí SDŽC.

Jak říká její mluvčí, v nové budově budou pouze drobné provozovny, jako je tabák, rychlá občerstvení a prostory pro prodej jízdenek dopravců. Zbytek budou provozní prostory SŽDC.