Kanoe Mattoni na řece Teplá byl v roce 2001 nejkvalitněji a nejpočetněji...

Kanoe Mattoni na řece Teplá byl v roce 2001 nejkvalitněji a nejpočetněji obsazený závod kanoistů. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ve Varech o víkendu změří síly kanoisté. Teplou zaplní stovky lodí

  • 1
Závod kanoistů s názvem Napříč Karlovými Vary se pojede o víkendu na řece Teplá. Zhruba pětistovka vodáků se sejde v Březové poblíž krajského města, aby na středně obtížné trati mohli změřit síly s ostatními nadšenci.

Letošní ročník je už 64. v pořadí a jako součást Českého poháru vodáků ho tradičně pořádá Klub vodáků Karlovy Vary.

"Startovat budou kanoisté z celé republiky. Kromě pěti stovek závodníků počítáme i s účastí nejméně stejného počtu lodí splouvajících řeku mimo soutěž," uvedl pořadatel František Košina, který se o organizaci závodu stará už více než půl století.

Závod, jehož se účastní mládež i dospělí, odstartuje v 11 hodin u střelnice v Březové. Jednotlivé lodě budou na trať vyjíždět v intervalu třiceti sekund. Cíl je pod mostem u hlavní pošty nedaleko Thermalu. O sjízdný průtok se opět postará voda z březovské přehrady.

"Letos bohužel nebude k dispozici obvyklá náročnější doplňková trať na Lomnickém potoce, protože vodohospodáři zrovna provádějí úpravy jeho ústí," poznamenal Košina.

Trať je dlouhá 7,5 kilometru. Co se týče obtížnosti, tak z celkem osmi hlavních závodů Českého poháru vodáků patří ten březovský ke středně náročným až náročnějším. "Například hned v neděli startuje závod na Střele, který je méně obtížný," podotkl pořadatel.

Přestože akce je nyní doménou kanoí, na začátku tomu tak nebylo. Od prvního závodu pořádaného v roce 1949 se několik let startovalo na rychlostních lodích. Ve čtvrtém ročníku se však potvrdilo, že tento typ lodí se na rozvodněnou Teplou nehodí.

"Tehdy se stalo, že do cíle nedojel ani jeden závodník v kategorii C2 . Jejich otevřené rychlostní lodě šly ke dnu v zatáčce u Vřídla, kde se v korytě Teplé při sjízdném průtoku tvořila šikmá vlna, která plavidla zalila vodou," připomněl František Košina.

Rychlostní lodě tedy nahradily dřevěné rozkládací kajaky. Dnes se většina závodníků na řeku pouští v lodích z polyethylenu.