Letiště v Karlových Varech.

Letiště v Karlových Varech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Karlovarské letiště musí mít zbrojnici. Kraj počítá, jestli na ni má

  • 0
Nejpozději v příštím roce musí Karlovarský kraj zahájit výstavbu hasičské zbrojnice na mezinárodním letišti, jehož je majitelem. Přikazuje mu to směrnice Evropské komise. Jenomže aeroport se potýká s výpadkem pasažérů, a i když by mohl začít hned stavět, zřejmě plán kvůli penězům o rok odloží.

Vedení kraje sice ví, že by už nyní mohlo na zakázku vypsat výběrové řízení, jenomže ekonomická situace letiště není kvůli výpadku klientů z Východu úplně růžová. A tak přijde na řadu analýza, která shromáždí ekonomická data týkající se vývoje jak v příštím, tak přespříštím roce.

„Valná hromada pak může jednoznačně rozhodnout – chceme stavět teď i za podmínky, že pak budeme muset kvůli zhoršené ekonomické situaci v cestovním ruchu provoz takzvaně dotovat, nebo rok vydržíme, tím pádem víme, že máme dost peněz našetřených na provoz a nebudeme muset krýt případnou ztrátu letiště,“ popsal Jakub Pánik, hejtmanův náměstek pro dopravu.

Kraj přitom peníze, které letiště vydělalo, shromažďuje pro stavbu na jednom účtu. Naposledy na něm přistálo 6,6 milionu korun, což je loňský zisk po zdanění. V současné době na něm celkem leží 32 milionů korun, které podle projektu zhruba představují i výši plánované investice.

Na silnici R6 se hasiči z letiště dostanou o 15 minut rychleji

Vedení kraje ale předpokládá, že tendrem ušetří. Stanici by mohla pomoci i dotace ze státního rozpočtu, což nadhodil při své nedávné návštěvě kraje ministr vnitra Milan Chovanec, který do regionu dorazil i s ředitelem hasičského sboru.

„Z kraje odejde dopis, v němž zdvořile žádáme o případnou spoluúčast v tomto projektu. V současné době by se mohlo jednat o padesát procent. Nepůjde o evropské dotace, ale o zdroje ministerstva vnitra. Potvrzené to nemáme, ale pan ministr nás vyzval, abychom o peníze požádali,“ řekl Jakub Pánik s tím, že záležet samozřejmě bude na státním rozpočtu pro příští rok.

Výhodou stanice na letišti přitom je, že tamní hasiči dokážou rychleji zasahovat na silnici R6. Oproti karlovarským jednotkám se k ní podle náměstka dostanou až o patnáct minut rychleji. To, aby se začlenili mezi krajské hasiče, už vedení kraje domluvilo.

Co se současné situace karlovarského mezinárodního letiště týká, zastavil se mu propad klientely a lety neubývají, některé dokonce přibyly. Poslední novinkou je letecká spojnice mezi krajským městem a hlavním městem Ázerbájdžánu Baku. Provoz zatím plánuje od 18. července do 22. srpna a poté společnost AZAL - Azerbaijan Airlines rozhodne o případném pokračování.

„Naše letecká společnost uvažovala o zavedení letecké linky do Karlových Varů již v roce 2011, kdy se dokonce uskutečnilo několik letů. Tehdy jsme však vyhodnotili, že pro náš rozvoj na českém trhu bude výhodnější spolupráce s ČSA, a zejména možnost využívat pražské letiště jako tranzitní bod pro naše cestující,“ uvedl Nadir Safarov, ředitel zastoupení AZAL - Azerbaijan Airlines v České republice. O případnou ztrátu by se podělily aerolinky s partnerskou společností Terma Travel.

Kraj zároveň vyjednává s ruskou firmou Transaero, která nyní začala do České republiky více dopravovat klienty z Východu místo Aeroflotu. Méně nadějně se naopak jeví spolupráce s ČSA ohledně spojnice mezi krajským městem a Düsseldorfem. Tu před časem avizoval vznikající spolek na podporu leteckých linek pro karlovarské letiště. Shánět by měl také peníze, aby vůbec začaly fungovat.

„Jednání se nevyvíjí optimálně. Zástupci s námi přestali komunikovat. Urgovali jsme je a oni slíbili, že dodají materiál, abychom si udělali představu, jak by se měl kraj na lince ekonomicky podílet,“ popsal krajský radní Petr Šindelář. Vedení kraje se ČSA už zhruba měsíc neozvaly.