Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letošní zima leze do peněz. Silničářům se tenčí zásoby posypové soli

  9:08aktualizováno  9:08
Pořádný průvan na kontech budou mít po této zimě správci komunikací i radnice měst a obcí v regionu. I když na konečné vyúčtování je ještě brzy, už nyní je jasné, že zimní údržba vyjde podstatně dráž než v předcházejících sezonách. A navíc zásoby posypové soli se tenčí.

Údržba se prodraží. Letošní vydatná zima stojí města i silničáře v Karlovarském kraji víc peněz než v předchozích letech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Mrazy jsou totiž intenzivnější a sněhu napadlo daleko více než v minulých letech.

Podívejte se, jak se v kraji perou se zimou

„Čím víc jezdíme, tím jsou větší náklady na pohonné hmoty,“ konstatoval Martin Bruoth, starosta Přebuzi. Jedno z nejmenších měst v republice si zimní údržbu na místních komunikacích zajišťuje samo. Před sezonou pořídilo jiný traktor.

„Ten starý už by nápor sněhu nezvládl,“ vysvětlil Martin Bruoth s tím, že v okamžiku, kdy nový stroj město kupovalo, netušil, že najde uplatnění hned během aktuální zimy. Traktor, který si město pořídilo, nebyl nový. Radnice za něj zaplatila 360 tisíc korun. Tato relativně malá částka ovšem tvoří takřka čtvrtinu městského rozpočtu.

Do městské kasy budou muset sáhnout pořádně hluboko i v Abertamech. „Náklady jsou už dnes o nějakých 200 tisíc vyšší, než byly loni. A to je teprve začátek února,“ uvedl starosta Zdeněk Lakatoš.

Na zvýšených nákladech se mimo jiné podepsala nutnost vyvážet z ulic města sníh na louky. „To jsme v posledních třech letech nemuseli,“ vysvětlil starosta.

Poláci navážejí do Česka německou posypovou sůl

S problémy se potýkají i silničáři. Jejich sklady soli letošní zima provětrala řádně. „Přesná čísla zatím nemám, ale řádově se dá říct, že jsme vysypali už tisíce tun soli,“ konstatoval Josef Bulka, dispečer Údržby silnic Karlovarského kraje.

Zvýšená spotřeba donutila obnovit zásoby. Sehnat sůl ovšem není jednoduché. Polská firma, se kterou mají silničáři smlouvu, nezvládá uspokojit všechny své zákazníky.

„Aby se vyhnula případným sankcím, má dohodu s německými solnými doly. Takže nám teď Poláci navážejí německou posypovou sůl,“ popsal situaci Bulka.

Jak německý, tak polský posypový materiál má potřebné atesty. „Ale s německou solí jsou trochu lepší zkušenosti,“ dokumentoval Bulka fakt, že se za stejné peníze dá sehnat i lepší zboží. Že by silničářům ve skladech ležely zbytečně mrtvé peníze investované do soli, se Josef Bulka nebojí. „Dostaneme ji zaplacenou na základě dat o jízdách techniky,“ vysvětlil.

Složitější ovšem je navézt do skladů posypového materiálu tak akorát, aby ho na konci zimy moc nezbylo. „Přes léto totiž sůl ztrácí kvalitu,“ dodal dispečer údržby ÚSKK.

Dva miliony stojí měsíc co měsíc zimní údržba karlovarský magistrát, pro který udržuje silnice sjízdné společnost AVE. Po vyhodnocení sezony se ovšem může stát, že bude suma vyšší o pohyblivou částku.

„Ta se vypočítává na základě údajů o počtu dní se spadem sněhu, teplotách a podobně. Tyto údaje se ve Varech odečítají na dvou místech - v Olšových Vratech a Dvořákových sadech,“ konstatovala mluvčí magistrátu Helena Kyselá.

První náměstek Čestmír Bruštík však nevěří, že by se tato složka ve vyúčtování projevila nějak negativně.

„Naopak se může stát, že v konečném součtu, po propočtech na konci sezony, se na maximální částku nedostaneme. Bude záležet především na průběhu zimy v příštích měsících. V loňském roce jsme například oproti rozpočtovaným nákladům uspořili celkem 400 tisíc korun,“ dodal Čestmír Bruštík.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.