Na silnici mezi Benešovou pilou a Olovím kradou zloději nejen svodidla, ale i...

Na silnici mezi Benešovou pilou a Olovím kradou zloději nejen svodidla, ale i ocelová lana mezi patníky. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zloději kradou svodidla, pro řidiče to znamená nebezpečí

  • 40
Údržbu silnic Karlovarského kraje stojí ročně stovky tisíc korun škody, způsobené zloději kovů. Ti se zaměřují hlavně na nově osazená svodidla. Dají se totiž snadno odmontovat. Nenechavci pak dostanou ve sběrně za kus kovu pár korun, to že chybí na silnici ale ohrožuje okolojedoucí řidiče.

„Vzpomínám si na případ, kdy nedaleko Oloví narazilo do svodidel auto. Místo aby ho kovová překážka zadržela, povolila a vůz sjel do hluboké strže. Nikomu se naštěstí nic nestalo,“ řekl Josef Bulka z Údržby silnic Karlovarského kraje.

Jenomže svodidla by měla osobní automobil bez problémů udržet.

 „Když jsem přijel na místo, zjistil jsem, že si je někdo připravil na odcizení. Kovové pásnice místo na čtyřech držely pouze na jednom šroubu a každý druhý sloupek, na němž drží, byl uříznutý,“ vysvětlil pozadí podivné nehody Bulka.

Jen pár kilometrů od místa této nehody doplatil minulý týden na chybějící zábrany u silnice i řidič Martin z Chebu. Na mokré silnici mezi Olovím a Benešovou pilou dostal smyk a své auto „obalil“ kolem betonového sloupku.

Když svodidla zmizí, je to vždy průšvih, říká pracovník BESIP

„Prý tam kdysi byly zábrany. Ale někdo je ukradl,“ smutně prohlásil nad zle poničeným vozem. „A to jen pár dnů přede mnou nedaleko jiný řidič spadl do potoka,“ dodal.

„Svodidla jsou součástí vybavení pozemní komunikace. Mají za úkol zmírňovat následky dopravních nehod. Když odněkud zmizí, je to vždy pořádný průšvih,“ komentoval řádění zlodějů Václav Brož, pracovník BESIP pro Karlovarský kraj.

Zloděje to ale evidentně neodrazuje. „Zrovna jsem s naší právničkou řešil případ ukradených svodidel asi za 18 tisíc korun,“ potvrdil Lukáš Hnízdil, šéf Ředitelství silnic a dálnic pro Karlovarský kraj.

„Zloději si většinou vyberou nově osazená svodidla. Ale zdaleka nejen ta. Mizí i dopravní značky či sloupky k nim, zábradlí na mostech, víka kanálů a další věci. Nové se dají totiž snáz odmontovat. A také jsou těžší než ty starší, prorezavělé,“ vysvětlil Josef Bulka.

„Nemohu říct, že jsou podobné krádeže na denním pořádku, ale je jich dost. Z hlavy nedokážu spočítat, jaké škody nám zloději působí. Ale ročně jdou určitě do stovek tisíc korun,“ doplnil.

Takzvaní sběrači kovů ovšem dokážou řidičům, potažmo správcům komunikace zatopit i jinak. Lukáš Hnízdil z Ředitelství silnic a dálnic si například vzpomíná na případ, kdy se zloději vlámali do konstrukce mostu na silnici R6, který se klene nad karlovarským supermarketem Tesco. Je totiž dutý a uvnitř vede kanalizace. Samotné kanalizační trubky zloděje nezajímaly, jsou totiž vyrobené ze sklolaminátu.

„Ale na konstrukci mostu je drží kovové závěsy. Každý může vážit kilo, možná dvě. Kvůli tomu, že je zloději odcizili, se zhroutila celá kanalizace. A škoda se vyšplhala jenom v tomto případě do statisíců,“ potvrdil Hnízdil.