Už 13. prosince vyjede s cestujícími první vlak po znovuobnovené trati z Aše do...

Už 13. prosince vyjede s cestujícími první vlak po znovuobnovené trati z Aše do Selbu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zprovoznění trati do Selbu budí obavy, zda bude dost cestujících

  • 4
S velkou slávou se na 13. prosince chystá opětovné zprovoznění roky uzavřené trati z Aše do německého Selbu. Nové vlaky však ještě ani nevyjely, a už se objevují první hlasy, že obnovení železničního spojení mezi oběma městy nebude takové terno, jak si mnozí mysleli.

Například je jasné, že trať si na provoz vydělat nedokáže. Potvrdil to Vladimír Omelka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech.

„Každá regionální trať je ztrátová. Prokazatelnou ztrátu hradí vždy objednavatel. Na české straně to je Karlovarský kraj, na bavorské společnost BEG,“ uvedl Omelka.

Propočty a prognózy ohledně provozu této trati však neupřesnil. Dodal pouze, že ztráta bude hrazena v rámci smlouvy o závazku veřejné služby, kterou má Karlovarský kraj uzavřenou s Českými drahami.

Jak vyplývá z návrhu rozpočtu, kraj by měl v příštím roce podpořit České dráhy částkou přesahující 200 milionů korun.

Otázkou jsou i počty cestujících. Pro řadu z nich je zásadní komplikací skutečnost, že na cestě do centra Selbu musí ve stanici Selb-Plössberg přestoupit na lokálku.

„Jet do Selbu na nákup a přestupovat s plnými taškami? To ani náhodou,“ má jasno například Jana Kolářová z Aše. Dovede si však představit, že vlakem pojede do Německa třeba na výlet. Ale i tehdy bude cestu zvažovat. Kritériem bude hlavně cena jízdenky.

Cestování přes hranice nebude nejlevnější

Jak vyplývá z vyjádření ředitele Omelky, například cesta z Chebu do Hofu bude stát 135 korun, za cestu z Aše cestující zaplatí 97 korun. A to není málo.

„Samozřejmě, že lidé budou moci cestovat daleko laciněji. Mohou využít například skupinové víkendové jízdenky Karlovarský kraj plus Německo, které platí na všech tratích kraje a v celém německém příhraničí od Drážďan do Regensburgu. Další výhody nabídne jízdenka Egronet. Ta sice pro jednotlivce od nového grafikonu podraží o 50 korun, naopak pro skupiny bude výhodnější,“ konstatoval Omelka.

Doplnil, že v den oficiálního zahájení provozu se cestující svezou po celý den za symbolickou cenu 1 euro nebo 25 korun, a to ve všech vlacích mezi Chebem a Hofem, včetně odbočky na Selb město. Jízdenky se budou prodávat přímo ve vlaku.

„Je to poměrně velkorysý projekt, počítá s devíti páry mezinárodních vlaků mezi Aší a Hofem, z nichž osm párů bude jezdit na celé trati až do Chebu, respektive Marktredwitz,“ upřesnil Omelka. Na tak vysoký počet souprav tlačili především Němci, kteří v začátcích projektu předpokládali, že vlaky na trase přepraví tisíc pasažérů denně. To se dnes už jeví jako příliš optimistický odhad.

Otevření nového přeshraničního spojení mezi Aší a stanicí Selb -Plöeberg na trati mezi Chebem a bavorským Hofem se týká celkem sedmikilometrového úseku, z něhož jsou dva kilometry na české straně a pět kilometrů na straně německé.

Obnova trati na české straně spolkla 75 milionů korun, na německé to bylo 14 milionů eur, což znamená přibližně 375 milionů korun. Němci totiž v minulosti část nevyužívaných kolejí vytrhali. Na jejich místě vyrostl silniční obchvat. Křížení železnice a silnice tak bylo nutné vyřešit přemostěním.

„O opětovné spojení měst Selb a Aš jsme usilovali dlouho. Města Selb a Hof se dokonce na opravách trasy podílela i finančně. Selbští například přispěli částkou 100 tisíc euro. Věřím, že obnovená železniční trať si své cestující najde,“ doplnil starosta Aše Dalibor Blažek.