"Měření z neoznačeného vozidla není platné a mohou si ho strčit tak maximálně za klobouk," napsal jeden z čtenářů pod rozhovorem s Martinem Červíčkem, který najdete zde. A rozhodně v diskusi není s podobným názorem osamocený.
Dopravní expert Stanislav Huml to ovšem vyvrací. "Policie může měřit z neoznačených aut. Nic jí v tom nebrání. Zákon to vůbec neřeší," řekl iDNES.cz.
Připomněl, že tato fáma vznikla asi před pěti lety. "Tehdy policejní prezident Olda Tomášek viděl někde na karlovarské silnici, jak policejní hlídka v neoznačeném autě někomu změřila rychlost a vyrazila za ním. Přes obec pak v civilním autě jela osmdesát," upřesnil Huml.
Tehdy policejní prezident vydal nařízení, aby vozy, které z důvodu své práce překračují rychlost, byly řádně označeny jako policejní a měly maják.
Ale auta, která stojí a měří rychlost nebo monitorují řidiče za provozu a neporušují přitom pravidla silničního provozu, taková označení mít podle zákona nemusí.
Sledování řidičů z civilních aut přitom není podle Humla nic nového. "Je to běžná praxe všech policií na světě. Skrytým dozorem zjistíte víc. Tam se teprve odhalují piráti," konstatoval.
"Když budete stát u kraje obce, tak nachytáte každého, když ale pojedete přímo v provozu, tak odhalíte agresivitu, předjíždění přes vrchol stoupání a další nebezpečné přestupky," doplnil dopravní expert.
Neoznačené vozy s radarem potkáte i na dálnici
Řada řidičů na dálnici spoléhá na to, že tam policie nestaví a podle toho také jezdí. Policie se ale nemusí vždy pouštět do nebezpečných honiček s piráty.
Těm, co poruší předpisy jen později přijde předvolání k řešení přestupku, který zaznamenala hlídka, třeba právě z civilního vozu.
"Samozřejmě používáme i civilní auta," řekl iDNES.cz šéf dálničního oddělení ve Velkém Beranově Pavel Doležal. Jejich civilní auta mají radar se záznamovým zařízením. Právě to umožní dokázat, že se stal přestupek.
Nejde ale jen o rychlost. Jiná záznamová zařízení zachycují i samotnou jízdu řidiče a přestupky, kterých se během ní případně dopustí. "Na našem oddělení toto zařízení sice nemáme, ale na řadě jiných jsou k dispozici," konstatoval Doležal.
To, že civilní auta mohou řidiče "změřit" téměř kdekoliv, potvrzuje i šéf západočeské dopravní policie. "Použití civilních aut ke kontrolám je běžné. Liší se to podle toho, jaké mají uvnitř namontované zařízení. Ty s radarem ale vyjíždí každý den," řekl iDNES.cz Václav Špíral.
Rychlí Slováci v Audi S4
Měření rychlosti z neoznačených aut je běžnou praxí na Slovensku. Rádia neustále varují před policejními hlídkami s radary, která křižují slovenské silnice tu v bílé Škodě Fabia, jindy v zelené octavii.
"Jednou mě měřili u Banské Bystrice z bílé dodávky. A černé passaty nahánějící příliš rychlé Čechy na dálnici mezi Bratislavou a českou hranicí už jsou téměř legendární," říká jeden z řidičů.
"Dokonce se na Slovensku traduje, že jeden čas tam policie měřila rychlost ve fabii kombi, vyvedené v barvách jednoho slovenského pivovaru," dodává čtenář.
Nedávno slovenští policisté přesedlali do rychlých černých Audi S4.