Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Peníze na silnice nejsou. Počet infotabulí za miliony se ale zdvojnásobí

  3:17
Přestože státu chybějí peníze na stavbu nových silnic, dopřeje letos řidičům za stovky milionů korun rady, aby příliš nespěchali, případně si naladili Radiožurnál. I taková sdělení si už nyní mohou motoristé číst na 46 informačních tabulích, které lemují nejdůležitější dopravní tahy. Letos přibude přes padesát nových.

Kapsch se k zakázce dostal díky svému vítězství v soutěži na vybudování mýtného systému. Ilustrační foto. | foto: Václav Hubata - Vacek

Třicet z nich dodá společnost Kapsch, která získala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bez tendru zakázku na stavbu tabulí a jejich šestiletý provoz za 1,088 miliardy korun. V ceně jsou kromě přenosu dopravních informací zahrnuty další doplňkové funkce zařízení. Třeba výpočet hustoty provozu.

Kapsch se k zakázce dostal díky svému vítězství v soutěži na vybudování mýtného systému. Na tendr, z něhož byli pro formální nedostatky všichni ostatní uchazeči vyřazeni, se postupně nabalují další zakázky.

Podle ředitele informatiky ŘSD Jana Švece by totiž vyšlo dráž zadat soutěž někomu jinému, protože by musel nákladně budovat svoji vlastní infrastrukturu a tabule jsou napojeny na mýtný systém. "Je to křišťálově jasná zakázka," ujišťuje Švec.

Kapsch: Cedule nejsou drahé

Některé příklady však ukazují, že zadat zakázku jiné firmě může vyjít levněji.

Třeba cena za stavbu jedné tabule na silnici z Liberce do Prahy, kde soutěž vyhrála firma oaza-net, vychází na 10 milionů korun. Nově chystané portály od Kapsche však přijdou na 15 milionů za jeden.

Dalších více než dvacet milionů korun pak bude v přepočtu na jednu ceduli stát provoz a údržba. Tím, že ŘSD u této zakázky neoslovilo jiné firmy, však nemá ani šanci zjistit, zda jde o férovou cenu.

Kapsch odmítá, že by cedule byly drahé. "Stát si nechal před zadáním zakázky ověřit její hodnotu několika nezávislými expertními posudky a podle nich ceny nevybočují z relací obvyklých v EU," argumentuje mluvčí David Šimoník.

Zhruba polovinu z miliardové zakázky musel Kapsch na příkaz státu přerozdělit jiným dodavatelům. Mezi ně patří firmy Subterra, Vars Brno, Eltodo, Cross Zlín a Eurovia SOK. Kapsch jim celkem zaplatí zhruba 450 milionů korun.

Zbývající půlmiliarda je pro Kapsch: za ně bude firma platit údržbu a provoz třiceti tabulí do roku 2016.

Co zařízení umí

Informační tabule jsou nejviditelnější součástí systému. Ten však umí mnohem víc. Jeho součástí je také výpočet hustoty provozu, výpočet jízdních dob či kamerový systém.

Jeho výstupy může veřejnost sledovat na webuwww.dopravniinfo.cz, kde vedle dopravních informací najde také aktuální nápisy z cedulí či záběry z dálničních kamer.

Nejde přitom zdaleka o první zakázku bez otevřené soutěže přidělenou Kapschi.

Za poslední tři roky získala firma objednávky od státu za více než tři miliardy korun – například na liniové řízení dopravy nebo rozšiřování mýtného.

Liniové řízení, které nakonec v Česku nebude, znají řidiči z Německa, kde kolem velkých měst řidičům třeba přikazuje, jakou rychlostí mají jet. "U nás ovšem bylo navržené tak, že by ani nemohlo fungovat," míní vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT Václav Jirovský.

Řízení padlo, budou tabule

Miliardový byznys s cedulemi tak má být částečnou kompenzací za to, že zakázka na liniové řízení padla.

"Zrušili jsme ji, protože kolem Brna chystáme rozšíření dálnice D1 a kolem Prahy bude nový okruh, takže by stavba byla zbytečná," vysvětluje Švec.

Podle něj ŘSD řešilo, zda nezrušit i tuto zakázku, nakonec však dospělo k názoru, že miliarda do nových tabulí je potřebná. Argumentuje například zvýšením bezpečnosti na dálnicích a snížením nehodovosti. "Informační tabule jsou potřeba, ale řidiči by určitě více uvítali dokončení nových silnic," oponuje mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

Nejhustěji je tabulemi, které se odborně nazývají zařízení pro provozní informace, osázená brněnská dálnice D1. Letos jich přibude zejména na plzeňské autostrádě D5 a bratislavské D2.

Další tabule poptává ŘSD ještě v samostatných zakázkách s částečnou podporou evropského programu Easyway na rychlostní silnice R6, R7 a R4 a na příjezdy do Prahy. Celkem jich tak v Česku letos bude už sto.

Z cedulí se stala už i politická záležitost: v prosinci po prošetření volali sociální demokraté, ostře o nich mluví i členka dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Věra Jakubková, která informační zařízení označuje za "drahý zmetek".

Odborníci jejich užitek nezpochybňují, ale současně upozorňují, že záleží na tom, co se na nich zobrazuje. "Chybějí tam například informace o tom, kudy mají řidiči jet, když je zácpa," říká Kuchálik.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...