Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Modelář si splnil sen. V chebském panelákovém obýváku sestavil vírník

  8:41
Chebský letecký modelář Václav Burjánek si plní životní sen. Sestrojil a už také zalétává největší zmenšeninu vírníku ve střední Evropě. Neobvyklý stroj je kombinací vrtulníku a letadla.

Václav Burjánek zalétává vírník Wallis. Model váží 12,5 kilogramu a sedí v něm figurína, která hýbá nohama a rukou. | foto: Josef Šorfa, iDNES.cz

Obří model je dlouhý 2,2 metru, vysoký 1,53 metru, rozpětí listů rotoru charakterizuje údaj 3,8 metru. I s figurínou pilota váží 12,5 kilogramu. Se svým modelem se chystá také na srpnový Letecký den do Chebu.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.
Větší, horní vrtulí - správně rotorem, se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.
Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

"Vírníky jsem znal jako ošklivé stroje z modelářských časopisů. Byly co nejjednodušší, kvůli snadným opravám," podotýká Burjánek.

První vírník, který ho zaujal, byl opravdový. Přiletěl s ním do Chebu před lety pilot Lubomír Votrubec z Plzně. Oproti modelům byl kapotovaný a díky konstrukci a způsobu letu na pohled jedinečný. Václava Burjánka stroj nadchl tak, že se po zkušenostech se stavbou modelů letadel rozhodl začít stavět právě tento typ letounů. Mělo to pro něj i jednu zajímavou výhodu. Zjistil, že vírníky téměř nikdo jiný nekonstruuje.

"Byl to pro mě způsob, jak se prosadit v modelařině," svěřuje se stavitel modelů z Leteckého modelářského klubu Františkovy Lázně, jehož členové chodí trénovat se svými letouny na část chebského letiště. Než se pustil do stavby obřího modelu vírníku Wallis, sestavil dva menší.

Stroj, který si můžete postavit doma v obýváku

Do výroby svého nejnovějšího letounu se pustil loni na podzim. Větší stroj podobného typu s rotorem o průměru 5 metrů má pouze jeden modelář v Austrálii.

"Nikde se nedočtete, že při větších rozměrech a váze se letové vlastnosti mění, ani třeba to nejdůležitější, co to je takzvané mávání listů. Vše je třeba ověřit v praxi. Teď zkouším už třetí typ listů rotoru," poznamenává s tím, že stavitelé vírníků své obtížně získané poznatky tají. Výhodou je, že vírník si může modelář sestavit z nakoupených dílů i doma v obýváku.

Václav Burjánek si pouze tři součástky nechal vyrobit na fréze. Benzinový motor, který pohání tlačnou vrtuli za zády figuríny, má objem 50 ccm, tedy jako malé motocykly. "Někdejší motorky pionýr měly stejný objem motoru, který vážil 5 kilo a měl výkon 3,5 koně. Můj motor má při stejném objemu výkon 6 koní a váží 1,6 kila," uvádí pro srovnání.

Všechny důležité díly pro ovládání jsou zdvojené. Náklon rotoru zajišťují dvě serva, další pak ovládá kormidlo. Pohyblivá je i figurína. Při zatáčení díky kloubům v kolenou natáčí nohama přední kolo a současně zadní kormidlo, při letu vzhůru hýbe pravá ruka ovládací pákou. S vírníkem bude možné po zalétání létat do vzdálenosti přibližně padesát metrů. I tak je jeho ovládání pomocí dvou pák na vysílačce velmi náročné.

Desítky let praxe se hodí

Burjánkovi se hodí nejen 35 let praxe létání s modely, ale i zkušenosti se zalétáním dvou menších vírníků. Je třeba zvládnout pohyb rotoru, jehož náklonem se ovládá výška letu a náklon doleva a doprava.

Modelář souběžně ovládá i kormidlo a ještě reguluje rychlost nastavením otáček tlačné vrtule. K tomu všemu musí mít na paměti, že při letu stroje směrem k němu musí zatáčet doleva, aby stroj zamířil napravo. "Nad tím, jak to funguje, už nesmíte přemýšlet. Musíte se soustředit jen na manévr, který chcete udělat," konstatuje.

Pokud se zalétání vírníku podaří, uvidí jeho vzlet, vynášené zatáčky či let po pomyslném oválu nebo číslici osm lidé na letišti v Chebu poslední srpnovou sobotu a neděli.

Autor:
  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

V Mariánských Lázních opět zpívá fontána, letos však jen do konce srpna

2. května 2024  12:03

Do nové sezony vkročila poslední dubnový večer Zpívající fontána v Mariánských Lázních. Letos bude...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...