„Loď Karlovy Vary koupila Česká námořní plavba v době zvýšené poptávky po tonáži lodí na sypaný náklad od Řeků,“ řekl kapitán Zeman.
Loď původně nesla jméno Terpsichore a v roce 1974 ji postavili japonští dokaři jako úspěšný typ Fortune. Karel Zeman jí velel osm měsíců. „Za tu dobu jsme ve službách finského nájemce obepluli zeměkouli dokola. Z Finska do Finska,“ zavzpomínal na cestu snů Zeman.
Karlovy Vary vypluly v zimě roku 1990 z finského přístavu s krkolomným jménem Uusikaupunki. Loď vezla 25 tisíc tun umělých hnojiv. „Náklad jsme postupně vykládali v saudskoarabských přístavech Yenbo a Damman, zbytek v Kuvajtu,“ uvedl kapitán plavidla.
Z Kuvajtu loď plula pro další náklad, volně sypanou magnezitovou rudu, na ostrov Groote Eyland u severní Austrálie. S rudou plula napříč Tichým oceánem do Panamy, kanálem do Karibiku a vyložila ji v Tampě na Floridě.
„Posledním nákladem bylo obilí z New Orleans, odkud jsme dopluli do finského Naantali,“ doplnil trasu plavby Karel Zeman.
Celou plavbu se na palubě Karlových Varů plavil i Karlovarák. Byl jím první strojní důstojník Antonín Šimurda. „Je to sportovec, jogín a znalec drahých kamenů. Práci měl jednodušší o to, že na lodi japonské produkce bylo většinou vše úžasně vychytané a spolehlivé,“ představil svého podřízeného námořní kapitán.
Název lodi vyvolával vzpomínky
Jméno lodi mnohde vyvolalo rozruch. Asi největší zažil Karel Zeman v Kuvajtu.
„Odbavovali nás přísně se tvářící košiláči. Po vypití dvou plzní, Alláh prý pod palubu nevidí, se rozpovídali o svých zážitcích z Karlových Varů, kde byli jako lázeňští hosté. Alláh by jim musel nechat uříznout jazyky,“ s úsměvem řekl kapitán.
Díky tomu ovšem měla jak loď, tak její posádka protekci. „Košiláči si k nám jen tak chodili popovídat o pozemském ráji v Karlových Varech,“ doplnil Karel Zeman.
Rok 1998 znamenal konec České námořní plavby.
„Naše udržované lodě si rádi od Viktora Koženého koupili pod cenou známí evropští rejdaři z Holandska, Norska a dalších zemí. Bohužel nevím, komu připadly Karlovy Vary. Byl jsem tehdy v Rumunsku jako šéf stavebního dozoru na naší budoucí lodi Morava, o kterou jsme ale také přišli. Ale vzhledem k tomu, že Karlovy Vary měly už úctyhodných 24 let, asi už toho moc nenajezdily. Není vyloučeno, že loď šla rovnou do šrotovací loděnice,“ dodal Karel Zeman.