Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plán lepší železniční trati na Chebsku maří nesplněný slib z Německa

  8:48
V Chebu skončila rekonstrukce české části železniční cesty vedoucí z Chebu na Norimberk. Trať je tak připravená na elektrifikaci. Na tu ale zatím německá strana nekývla.

Zastávka Pomezí nad Ohří na modernizované trase mezi Chebem a Schirndingem. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Úpravy přibližně desetikilometrového úseku trati z Chebu na státní hranici skončily. Završila se tak rekonstrukce třetího železničního koridoru v České republice.

Díky tomu bude možné i v této části zvýšit maximální rychlost vlaků z 90 až na 160 kilometrů za hodinu. Ale až po elektrifikaci. A ta je zatím v nedohlednu. Výsledek projektu za téměř 600 milionů tak prozatím lidé příliš nepocítí.

Modernizace

úseku z Chebu na hranice

Investor stavby:
Správa železniční dopravní cesty

Termín zahájení:
červenec 2014

Termín dokončení:
říjen 2015

Celkové náklady stavby:
528 677 800 Kč

Schválený příspěvek Unie:
378 471 600 Kč

„Jsme ale připraveni na možné budoucí napojení na elektrifikovanou železniční síť v Německu,“ řekl ředitel Stavební správy Západ Správy železniční dopravní cesty Lubor Hrubeš, který odhaduje, že by k elektrifikaci mohlo dojít v letech 2018 až 2019.

Bude však záležet především na tom, zda se německý koridor Drážďany - Norimberk s odbočkou na Marktredwitz a Cheb elektrického vedení skutečně dočká. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Obavy potvrdil při nedávné návštěvě Karlovarského kraje ministr dopravy Dan Ťok. Podle jeho slov Německo v současné době modernizaci trati z Norimberku na Bayreuth a Cheb neplánuje. A to i přesto, že to v minulosti slíbilo.

„Jednali jsme o tom se spolkovým ministrem dopravy. Němci ale říkají, že to pro ně není ekonomicky výhodné,“ uvedl Ťok.

Starosta Chebu Petr Navrátil si ale myslí, že ještě není vše ztraceno. „Propojení prosazují města za hranicemi, metropolitní region Norimberk i bavorská vláda. Budeme proto dál jednat,“ řekl.

To, že by tento železniční úsek zůstal závislý jen na motorových soupravách, se nelíbí obcím a městům ani na jedné straně hranice. Argumentují tím, že elektrifikace železnice by do hraničních regionů v Česku i Německu mohla přinést prosperitu.

Cheb má navíc obrovský zájem o posílení nákladní dopravy. Ta by mohla být významným kritériem pro příliv investorů do tamní bouřlivě se rozvíjející průmyslové zóny.

V současné době obstarávají spojení na trati Cheb - Marktredwitz vlakové jednotky RegioShuttle od švýcarského výrobce Stadler. „Provoz na trati zajišťuje společnost Regentalbahn AG pod značkou Oberpfalzbahn,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Trať z Norimberku na severovýchod, která vedla až do Chebu, vyrostla koncem 19. století. Postupně ale úsek Marktredwitz - Cheb získal pouze charakter odbočky z významné vnitrostátní německé trati Norimberk - Hof - Drážďany.

Zatímco elektrifikaci této sasko-francké magistrály správce německých kolejí společnost DB Netz připravuje, u chebské trati jasno není.

  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

V Mariánských Lázních opět zpívá fontána, letos však jen do konce srpna

2. května 2024  12:03

Do nové sezony vkročila poslední dubnový večer Zpívající fontána v Mariánských Lázních. Letos bude...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Křišťálový lístek pro každého pohřbeného. Strom vzpomínek bude prvním v Česku

30. dubna 2024  13:18

Moderní a neobvyklé pietní místo má vzniknout ještě letos na městském hřbitově v Mariánských...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...