Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vary hledají nejlepší trasu pro obchvat, který má vyřešit nápor aut

  9:09
Novou studii obchvatu Karlových Varů by do dvou až čtyř let rád pořídil Karlovarský kraj. Kromě samotné trasy by měl koncept obsahovat i napojení silnic druhých a třetích tříd. Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Jakuba Pánika bude obchvat důležitý za osm až devět let, až bude dostavěná D6.

Pokud by po dostavbě D6 zůstal jen průtah Karlovými Vary, znamenalo by to obrovský dopravní nápor. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Vnímáme diskuzi, která není úplně jednoduchá, a myslíme si, že čím dříve tento materiál začneme zpracovávat a zpřesňovat možnou variantu obchvatu, tím lépe pro celý region,“ uvedl Pánik.

Vedení kraje předpokládá, že pokud bude dálnice hotová a zůstane jen průtah Karlovými Vary, bude to znamenat obrovský dopravní nápor, který svým způsobem dopadne na celý region.

Zástupci karlovarského magistrátu už se sice koncem roku přiklonili k variantě takzvaného velkého obchvatu, jejíž součástí je i jeho severozápadní úsek, jenomže trasa má hlasité odpůrce. Pokud vyroste, obkrouží město přes Jenišov, Starou Roli, Otovice a Dalovice a napojí se u střelnice na D6.

„Už teď víme minimálně o třech, kteří nesouhlasí, a jedná se o tak silné subjekty, že by mohly výstavbu obchvatu zablokovat,“ řekl Pánik.

Jedním z nich je společnost Sedlecký kaolin, která vznesla k územní studii severozápadní části obchvatu řadu podnětů a připomínek. Právě její zástupci kraji navrhli, zda by se nechtěl pustit do nové vyhledávací studie.

„Najít by se měla optimální trasa, která by eliminovala konflikt zájmů obcí, zájmů naší těžební organizace, ale i mnoha dalších subjektů,“ zdůvodnil manažer společnosti Radomil Gold.

Společnosti jde přitom o to, aby trasa nenarušila výhradní ložiska kaolinu a bentonitu. Narušit by podle Radomila Golda neměla ani rozvoj obcí, což je třeba případ bezmála tisícového Jenišova. Starostce Vladimíře Brujové vadí, že obec byla v případě stavby obchvatu de facto postavená před hotovou věc, která by ovšem obyvatelům dost zkomplikovala život.

„Prvním problémem je, že obchvat by údajně ústil nad úrovňovou křižovatkou, kde už dnes dva kruhové objezdy jsou. Dále by měl vést na pilotech vedle zástavby rodinných domů, a to ani stěny nezachrání. Obec je navíc neprůjezdná už teď, když řidiči sjíždějí z D6 směrem na Globus,“ vyjmenovala.

Proto si neumí dost dobře představit, co by s Jenišovem udělala další rychlostní komunikace, a společně s kolegy z vedení obce by byla ráda, pokud by se zástupci obce mohli jednání kolem obchvatu zúčastnit.

„Variant toho, jak bude vypadat, bylo mnoho, společně s kolegyní jsme se ale nikdy nedověděly, proč byla vybrána zrovna tato,“ podotkla starostka.

S dostavbou dálnice čeká Vary větší hluk a dopravní zácpy

Proti snaze kraje najít optimální trasu nenamítá nic ani karlovarský primátor Petr Kulhánek.

„Neznám úplně podrobnosti, ale pokud se mají zpracovat varianty, které by byly průchozí asi zejména ve vztahu k vlastníkům pozemků a ložiskům kaolinu, tak jedině dobře,“ uvedl.

Město v současné době sice připravuje nový územní plán, pro něj jsou ale nadřízeným dokumentem takzvané zásady územního rozvoje Karlovarského kraje (ZUR), v nichž by právě byla i případná upřesněná trasa obchvatu.

„Pokud se bude do budoucna ZURka jakýmkoli způsobem aktualizovat, a nemusí jít jen o obchvat, územní plán by to měl nějakým způsobem reflektovat,“ popsal primátor.

S tím, že bude po dostavbě D6 obchvat krajského města zapotřebí, souhlasí i karlovarský dopravní inženýr Ota Řezanka. Předpokládá, že na novou dálnici se přesune část dopravy z D5 i R7.

„Z toho vyplývají některá negativa - za prvé ještě více naroste hluk a znečištění v centru Karlových Varů a za druhé v dopravních špičkách bude město přehlcené dopravou a bude téměř neprůjezdné,“ uvedl.

Okružní křižovatky v okolí průtahu jsou podle něj už dnes za hranicí své kapacity, a proto se domnívá, že obchvat by měly mít Karlovy Vary dokonce ještě dříve, než bude D6 hotová.

„Dle dopravních prognóz vychází, že by po obchvatu jezdilo okolo 20 tisíc vozidel denně, zatímco na úsecích D6 mezi Prahou a Karlovými Vary jen zhruba 8 tisíc. Obchvat je tedy i z hlediska návratnosti investice mnohem ekonomičtější stavba než jakýkoli jiný úsek D6,“ poznamenal Ota Řezanka. Obchvat přitom považuje za nejpřínosnější stavbu kraje a myslí si, že jeho přípravu je třeba maximálně urychlit.

Krajští radní předpokládají, že do tří let budou hotové čtyři zásadní části D6, a to obchvat Lubence, Řevničova a jejich spojnice. Poté by měly následovat další části.

  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Šerm jako láska už 60 let. Kučera dodnes pravidelně trénuje, rád by na MS veteránů

4. května 2024  13:54

Neuvěřitelných šedesát let se šermu věnuje letos 75letý Jan Kučera z Karlových Varů. Během...

Paměť národa připomene životy poznamenané nacistickou i komunistickou ideologií

4. května 2024  9:08

Osud Josefa Škrábka, který se po celý život zajímal o česko-německé vztahy, sám poznamenán...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Nová sezona v historickém dole Mauritius lidi opět přenese do 16. století

3. května 2024  14:15

Unikátní možnost nahlédnout do historie těžby cínu a hornického řemesla budou mít i letos...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...