Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní terminál změní centrum Varů, vyvolává ale řadu otázek

  9:07
Zatím jen podobu studie a několika vizualizací dostal integrovaný dopravní terminál, který má přinést revoluční řešení dopravy v Karlových Varech. Zastupitelé kvůli němu v úterý schválili pořízení změny územního plánu. Dílo ale vyvolává řadu obav. Opozice jimi zasypala vedení magistrátu.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

„Jsme proti, aby se změna územního plánu pořizovala. Studie přináší mnoho nápadů, ale i jeden velký problém. Celá doprava bude svedená k Tržnici a do centra města. My jsme vždy prosazovali, aby došlo k jejímu zklidnění. Teď jí tam bohužel hutníme a cpeme,“ zklamalo Jiřího Kotka z Alternativy.

Člen kontrolního výboru města Josef Janů vyjmenoval dalších osm problémů terminálu, které s kolegy našel. Začal zadáním studie bez soutěže, pokračoval možným finančním podhodnocením stavby či nedořešenými etapami. Prý by mohly na několik let zcela ochromit centrum města.

Zastupitelé nakonec kývli na dva z jeho čtyř návrhů. Magistrát tak musí zjistit, kolik bude terminál stát, a dořešit postup výstavby.

Primátor Petr Kulhánek nebyl proti. Na obě věci by podle něj stejně došlo. „S usneseními, která požadují ekonomickou rozvahu a další dopady studie, nelze než souhlasit, protože stejně budou pevně danou procedurou. Nastaly by, ať by je schválilo zastupitelstvo, nebo nikoli,“ uvedl primátor.

Zastupitelé nevěří, že terminál bude stát 700 milionů

Autoři návrhu ze Studia Hangár uvedli, že terminál bude stát 700 milionů korun. Tomu ale řada opozičních zastupitelů nevěří. Navíc se bojí provozních nákladů.

„Po bývalém vedení radnice nám tu zůstal pomník v podobě KV Areny. Může se stát, že po vás zůstane pomník v podobě terminálu,“ upozornila radní Věra Bartůňková za KSČM.

Podle primátora je zmiňovaná částka kvalifikovaným odhadem. Výsledná cena vyplyne až z výběrových řízení.

„Teprve z konkrétních tendrů zjistíme finanční náročnost stavby. Dnes nejsme schopni říct, jestli to bude avizovaných 700 či 800 milionů, nebo naopak méně. Pohybujeme se ale v těchto relacích,“ řekl Petr Kulhánek.

Dodal přitom, že právě s nimi vedení Karlových Varů počítá, když se poohlíží po penězích z města či národních a evropských dotacích. Studie provozní náklady terminálu nezmiňuje. Technické řešení ale podle primátora směřuje k co nejekonomičtějšímu provozu.

Jde o ochranné pásmo Vřídla, upozorňuje kritik

Když radní nad výslednými variantami přemýšleli, vybírali hned z několika. Nakonec vyhrála ta, která spojuje do jedné budovy městskou hromadnou a linkovou dopravu. Podle studie by měla získat prostor od Varšavské ulice až po tržnici.

Spojení dopravy a vybraného místa přitom udivilo Pavla Boušku z hnutí Karlovaráci.

„Jde o ochranné pásmo Vřídla. Už jednou tady došlo k tomu, že se Vřídlo, kvůli kterému sem lidé jezdí, ztratilo. A to stavbou nejmenované kolonády. Může se stát, že sice budeme mít terminál, ale bude nám chybět důvod, proč do Karlových Varů jezdit,“ podotkl Bouška.

Studie se kromě vedení města zastává i projektant Petr Bursík z ODS. Ten je takzvaným určeným zastupitelem pro územní plán. Upozorňoval, že úkolem studie je především říct, jestli se terminál do Varšavské ulice vejde. Vyčítal přitom zastupitelům, že na jednání o terminálu příliš nechodili.

„Chápu, že tu řada lidí křičí, protože už vidí nějaký konkrétní výsledek. Ale v momentě, kdy to vznikalo, nikdo z nich zájem na dění neměl,“ uvedl.

Dopravní terminál z dílny Studia Hangár počítá s tím, že součástí stavby bude například lávka spojující hlavní budovu s vlakovou zastávkou a Chebský most dostane čtyři pruhy místo nynějších dvou. Řešení tvůrců přináší například dva parkovací domy či pěší zónu ve Varšavské ulici. Dílo bude k výstavbě připravené v roce 2018.

  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

V Mariánských Lázních opět zpívá fontána, letos však jen do konce srpna

2. května 2024  12:03

Do nové sezony vkročila poslední dubnový večer Zpívající fontána v Mariánských Lázních. Letos bude...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...