„BMW Group získala od příslušného stavebního úřadu stavební povolení umožňující přejít z fáze příprav k výstavbě chystaného centra,“ komentuje David Haidinger, mluvčí českého zastoupení německé automobilky. „Současná omezení způsobená pandemií koronaviru aktuálně zapříčinila jen mírné zpoždění, které BMW plánuje dohnat v průběhu výstavby.“
Prvním krokem budou zemní práce, jež připraví podloží pro zkušební tratě. „V souladu s povolením pro logistiku a zařízení staveniště již byly v severní části území zahájeny první zemní práce a pokládka asfaltu pro obslužné komunikace,“ popisuje Haidinger. Zemní práce na celém komplexu by měly být hotové do konce roku 2021, následovat budou stavební práce, se kterými se začne v severozápadní části území v roce 2022.
V pondělí 18. března dochází k předání lokality generálnímu dodavateli stavby, kterým je firma Colas specializovaná na silniční stavitelství.
Připravované vývojové centrum bude jedním ze čtyř klíčových vývojových pracovišť BMW Group. Plánuje se zde především vývoj systémů autonomní jízdy. Plocha budoucího vývojového centra se nachází na místě bývalé výsypky severně od Sokolova a zabere přibližně 650 hektarů. Během následujících dvou let na ní vznikne několik zkušebních drah pro testování vozidel v různých podmínkách a situacích. Celkem bude k dispozici 16 zkušebních drah o celkové délce přes 100 kilometrů. Jak bude polygon vypadat, čtěte zde.
Polygon má v budoucnu zaměstnat sedm stovek lidí. Mnohé si od polygonu slibují jak zástupci kraje, tak starostové okolních měst a obcí. Společnost plánuje postupný nábor zaměstnanců, volné pozice bude průběžně zveřejňovat na webu. Vývojové centrum bude shánět od operativního personálu přes mechaniky a techniky až po vysoce kvalifikované inženýry. Automobilka proto loví na českých vysokých školách technického zaměření (čtěte zde).
BMW kvůli koronaviru šetří
„I přes náročnou situaci v první polovině letošního roku tak BMW Group pokračuje ve svých plánovaných investičních a vývojových aktivitách,“ říká Haidinger. Stavba centra znamená investici v řádu stovek milionů eur.
Německý výrobce zvýšil v prvním čtvrtletí letoška čistý zisk meziročně o 133 procent na 574 milionů eur (15,5 miliardy korun). To ale souviselo především s tím, že si letos už nemusel vytvořit jednorázovou rezervu 1,4 miliardy eur jako ve stejném období loni.
Kvůli předpokládanému poklesu zisku a poptávky vinou koronaviru se firma rozhodla, že letos sníží investice z plánovaných 5,7 miliardy na čtyři miliardy eur. Prodej v prvních třech měsících roku kvůli opatřením na zamezení šíření koronaviru klesl o 20,6 procenta na 477 111 vozů. Za první čtyři měsíce letošního roku prodala automobilka v Česku 1627 aut BMW, německé skupině patří také značky Mini a Rolls-Royce.
Šéf automobilky Oliver Zipse odhaduje, že letošní odbyt zůstane hluboko pod úrovní loňského roku. BMW také plánuje rušení pracovních míst – ta uvolněná už znovu neobsadí. V Německu, kde firma zaměstnává 90 000 lidí, jich v dubnu podle agentury DPA pracovalo 31 000 v režimu kurzarbeit. Tedy se zkrácenou pracovní dobou a s příspěvky státu na mzdy.