náhledy
Roky ve výloze je název jedné z výstav, kterou po koronavirové pauze nabízí návštěvníkům Retromuseum v Chebu. Projekt je sondou do aranžování výkladních skříní v Československu. Podobu výkladů mapuje od roku 1955. Jedná se o vůbec první výstavu, která se pokouší uchopit fenomén aranžování výkladních skříní za socialismu.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Chebská výstava představuje originální návrhy z archivu významných aranžérů, dokumentace oceněných výloh publikované v oborovém časopisu Propagace, ale třeba i fotografie Iren Stehli, která výkladní skříně za socialismu systematicky dokumentovala.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Odvětví, jenž stálo na pomezí obchodu a výtvarného umění, zaměstnávalo několik tisíc lidí. Studovalo se jako učební obor, ale i na výtvarných školách. Mělo svůj časopis, oborové soutěže nebo specializovanou výstavu Arbien na brněnském výstavišti.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Je zajímavé, že výkladní skříně v období socialistického Československa nesloužily jen k propagaci zboží, ale byly též jedním z kanálů politické propagandy a osvěty, vybízející ke zdravějšímu životnímu stylu, spořivosti nebo pracovní morálce. Široce založený vzdělávací systém produkoval profesionální aranžéry v učebních oborech, na středních uměleckoprůmyslových i vysokých uměleckých školách. Propagační praxe probíhala v síti aranžérských středisek velkých podniků typu Pramen nebo Český svaz spotřebních družstev.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Vlastní aranžérny s mnoha zaměstnanci měly i obchodní domy. Větší celostátní propagační akce řídil reklamní podnik Merkur, který připravoval velké výstavy a vyráběl propagační pomůcky, jež si objednávali aranžéři z celé republiky.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Konaly se také soutěže tematických výkladních skříní a od roku 1969 i soutěžní bienále aranžérské tvorby Arbien. Fotografie z časopisu Propagace na výstavě doplňují snímky, skici a makety výkladních skříní z osobních archivů významných aranžérů nebo z archivu pražského obchodního domu Kotva.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Další rozměr výstavy tvoří umělecká reflexe aranžování výkladních skříní – část cyklu „Pražské výlohy“ česko-švýcarské fotografky Iren Stehli.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Chebský rozměr výstavě dodává soubor snímků Jaroslava Slavíka, zachycující proměny zdejších výkladních skříní. Kurátorkou výstavy, která potrvá do 5. září, je Daniela Kramerová.
Autor: Martin Stolař, MAFRA