„Spustili jsme pilotní ověřování možností zařadit kombinované vzdělávání do běžné výuky, které bude během tohoto školního roku probíhat každý pátek,“ potvrdil zástupce ředitele Martin Volný.
Projekt vypsalo ministerstvo školství už v minulém roce, kdy se do něj Škola Můj Projekt Mánesova zapojila, ale kvůli epidemickým opatřením odložila jeho spuštění. Třídy druhého stupně základní školy a gymnázia tak zůstaly téměř prázdné až na 16 žáků ze základní školy. „Účast na kombinované výuce je totiž dobrovolná a museli s ní souhlasit nejen žáci, ale i jejich rodiče. Kdo nesouhlasil, učí se dál prezenčně,“ vysvětlil Martin Volný.
Do projektu, který má kombinované vzdělávání prověřit, se zapojilo 44 základních škol z celé republiky a jedenáct gymnázií. Z Karlovarského kraje je sokolovská základní škola a gymnázium jediná.
„Zapojili jsme se proto, že nabízíme předměty a formy, které se žákům a studentům budou z domova dělat mnohem lépe,“ vysvětlila ředitelka školy Markéta Adamcová. Konkrétně jde o předmět Můj den a projekty.
Covid vzdělávání nadobro proměnil
V rámci předmětu Můj den mají žáci a studenti za úkol pracovat sami na sobě s tím, že jsou jim na dálku k dispozici učitelé a lektoři.
„Děti si samy vyberou, co si chtějí v rámci výuky zlepšit, prohloubit nebo zopakovat a jak toho chtějí dosáhnout. Samy si určí cíl a pak si také ověří jeho splnění například na aktivitách z online Map učebního pokroku,“ vysvětlil Martin Volný, jak má kombinovaná výuka na dálku ideálně fungovat.
„Covid jasně ukázal, že se musí vzdělávání jako takové změnit. Musíme žáky mnohem víc vést k samostatnosti a rozvoji vlastních kompetencí. Jako učitelé se pak musíme smířit s tím, že třeba neprobereme tolik učiva, ale děti přeberou mnohem více zodpovědnosti samy za sebe a za to, co umějí a co ne,“ upřesnil Martin Volný.
Nejčastěji se děti chtějí v rámci pravidelné páteční výuky na dálku v rámci pilotního ověřování kombinovaného studia zdokonalit v angličtině, matematice nebo češtině, některé se pak chtějí systematicky připravovat na přijímačky na střední nebo vysokou školu a nechybí ani přání naučit se nějaký ten trik v rámci biketrialu, dosáhnout větší úspěšnosti v oblíbené hře nebo se zlepšit v kreslení.
Druhý z předmětů či forma výuky, které se děti budou na dálku v tomto školním roce věnovat, jsou projekty. „Tento předmět či forma jsou zaměřené na okolní svět. Žáci se v něm mají naučit, jak se dají věci kolem nich změnit k lepšímu. Aby zvládli náročný proces projektového řízení, pomáhá jim nový edukační nástroj Moje projektové Desky a pochopitelně je provází učitelé projektů. Výběr záleží jen na nich. V minulém školním roce například třeťák v době distančního vzdělávání zhotovil pro školní zahradu hmyzí domeček,“ dodal Martin Volný.