Tři desítky českých a desítka německých odpůrců jihovýchodního obchvatu Chebu se v sobotu vydaly na protestní pochod. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Odpůrci protestovali proti chystanému obchvatu Chebu. Jeden prý stačí

  • 1
U památníku Obětem železné opony loni na podzim skončili, u stejného památníku letos začali. V sobotu k němu dorazilo třicet odpůrců jihovýchodního obchvatu Chebu a vydali se na protestní pochod k německé hranici.

Lidé z občanského sdružení Za přívětivý Podhrad si totiž myslí, že by stavba za 381 milionů korun zničila malebné městské části Podhrad a Háje. Vadí jim zejména kamiony. Stejně jako jejich přátelé z německého Waldsassenu, kterých se k pochodu přidala asi desítka, chtějí po úřadech, aby plány obchvatu zastavily. A přechod Svatý Kříž kamionům uzavřely.

"Máme tady šest hraničních přechodů. Proč by přes všechny musely jezdit kamiony? Vždyť některé by mohly fungovat pro menší dopravu," řekl chebský radní Karel Tyrpekl, který je členem občanského sdružení proti obchvatu.

Stejný názor mají také aktivisté ze sousedního Waldsassenu. Ti spočítali, že by po obchvatu projelo měsíčně 30 až 40 tisíc těžkých aut, čímž by na Chebsku vznikla regulérní magistrála, která je pro kamiony jako dělaná. Odpůrci považují obchvat jednak za příliš drahý a pak také za zcela zbytečný.

"Kolem Chebu vede severní obchvat, proč bychom tedy měli stavět další?" ptal se Karel Tyrpekl. Řešením by podle něj bylo, pokud by Cheb odklonil těžkou dopravu na stávající obchvat a zakázal do města vjezd kamiónů nad 7,5 tuny.

Obchvat rozděluje občany Chebu

Z protestů proti stavbě jihovýchodního obchvatu však nejsou nadšeni všichni obyvatelé Chebu. Opačný názor zastávají ti, kteří bydlí v Evropské ulici a ulici 17. listopadu. Pod okny jim denně jezdí kamiony. Proto loni sepsali petici, v níž naopak požadují urychlenou dostavbu obchvatu (více o peticích zde).

Pro je také vedení chebské radnice i představitelé kraje, který je investorem celé stavby. Ta má však nyní jeden háček - zastavený Regionální operační program Severozápad (více čtěte zde). Právě z něj by měla jít na stavbu dotace v řádu desítek milionů korun.

"Ještě není ani schválena žádost. Do regionálního operačního programu jsme ji nemohli podat, protože stojí. Jestli se opět nerozjede, stavba jihovýchodní obchvatu se stoprocentně neuskuteční," řekl hejtmanův náměstek Petr Navrátil, který je také předsedou Regionální rady ROP Severozápad.

Vedení kraje i chebské radnice se s odpůrci stavby několikrát sešlo a pokračovat v tom chce i nadále. "Je těžké najít společnou řeč. My jsme nikdy nezastírali, že o stavbu jihovýchodního obchvatu budeme usilovat," uvedl Petr Navrátil, který sám v Chebu bydlí.

Lidé z občanského sdružení Za přívětivý Podhrad možná kvůli zastavenému operačnímu programu už nebudou mít proti čemu protestovat. Karla Tyrpekla však stopka ROP Severozápad mrzí a byl by rád, kdyby se program znovu rozjel. Nezastírá však, že proti obchvatu bude se svými přáteli bojovat i dál. A to jak dopisy zástupcům z kraje či ministerstev, tak žalobami.