Karlovy Vary jsou plné reklam pouze v ruštině.

Karlovy Vary jsou plné reklam pouze v ruštině. | foto: TOP 09

Lázeňská města brojí proti záplavě reklamních poutačů psaných azbukou

  • 4
V boji proti reklamám, poutačům a vývěsním štítům v azbuce zatím Mariánské Lázně těsně prohrávají i přes nařízení, které požaduje, aby největší text byl v češtině. V Karlových Varech čekají na změnu zákona.

Do boje s agresivními poutači v azbuce se pustila mariánskolázeňská radnice. Od začátku března tam platí nařízení rady, které požaduje, aby dominantní text na reklamních panelech byl napsán česky a latinkou. V Karlových Varech doufají, že se azbuky zbaví díky novele zákona.

Často nevkusné cizojazyčné reklamy jsou trnem v oku vedení karlovarského magistrátu. "Nedávno jsme se dohodli s poslancem Rudolfem Chladem a iniciovali jsme změnu zákona, který by regulaci propagace v jiných jazycích umožnil," reagoval mluvčí magistrátu Jan Kopál.

O krok dál jsou v Mariánských Lázních. Cizojazyčné reklamy město sice nezakázalo, ale jejich písmo musí být proti českému textu maximálně čtvrtinové.

Nejme proti reklamě, říká starosta

"Nechceme zakazovat reklamu, podnikatelé ale musí dodržovat určitá pravidla," zdůraznil nedávno starosta Mariánských Lázní Zdeněk Král. Norma platí v Mariánských Lázních už téměř pět měsíců, výsledek ale zatím není přesvědčivý. Obchodníkům a firmám hrozí pětitisícová pokuta, ve správním řízení se sankce může vyšplhat až na 200 tisíc.

"Ne všichni obchodníci nařízení respektují," neskrýval místostarosta Mariánských Lázní Petr Horký. Ten pověřil městskou policii, aby dodržování nařízení prověřila. "Nelíbí se mi to, vadí mi transparenty v ruštině nabízející výlety nebo exkurze," podotkl Horký.

Jeden z mnoha transparentů visí na kovaném zábradlí jen pár metrů od mariánskolázeňské radnice. Na nejvíce navštěvované Hlavní třídě reklamních "áček", která nesplňují požadavky radních, sice ubylo, ta zbývající rozhodně požadavkům radnice neodpovídají. Stačí se projít po lázeňské tepně. Někde je v okruhu několika metrů i pět zakázaných poutačů.

S nařízením mariánskolázeňských radních se jen těžko smiřují živnostníci, mezi jejichž klientelou dominují právě Rusové. "Když nabízíme exkurze a výlety s výkladem v ruštině, nechápu, proč by naše reklama měla být v češtině," rozčílil se jeden z podnikatelů.

Kopál neskrýval obavy, že kdyby Karlovy Vary postupovaly stejně jako Mariánské Lázně, hrozilo by, že nařízení může někdo napadnout. "Jakmile budeme mít oporu v zákoně, určitě se do boje s cizojazyčnými reklamami a nápisy pustíme," slíbil Jan Kopál.

Rusky mluvící návštěvníci Mariánských Lázní se při procházce centrem nedají přeslechnout. "Rusové tvoří asi 40 procent ze zahraničních klientů," odhadl generální ředitel společnosti Léčebné lázně Mariánské Lázně Leo Novobilský. "A jejich počet se rok od roku zvyšuje," dodal.

Nařízení mariánskolázeňských radních stanovuje, jak by poutače měly vypadat. Podmínky ale téměř žádné "áčko" nesplňuje. Maximální šířka nesmí přesáhnout 66 centimetrů, výška pak asi 1,3 metru. Na poutačích má část prostoru povinně zabírat certifikát města a označení provozovatele. Každý podnik může na chodník umístit nejvíce dva poutače.