Vizualizace jedné z podob, jak by se mohlo změnit Dolní nádraží

Vizualizace jedné z podob, jak by se mohlo změnit Dolní nádraží | foto: Lordship, MF DNES

Část karlovarského Dolního nádraží se má proměnit v moderní čtvrť

  • 1
Karlovarský magistrát koupí od Českých drah terminál na dolním vlakovém nádraží. Poté jej prodá firmě Lordship, která více než patnáctihektarový areál promění na novou městskou čtvrť.

Promenádní prostory, možnost ubytování, řada služeb a třeba i obchody. To vše hodlá do deseti let postavit u dolního nádraží v Karlových Varech firma Lordship.

V pondělí se její vedení na magistrátu sešlo s náměstkem primátora Tomášem Hybnerem a diskutovalo o řadě otázek týkajících se třeba toho, za jakých podmínek se budou moci lázně do projektu zapojit.

Současná podoba Dolního nádraží v Karlových Varech

Současná podoba Dolního nádraží v Karlových Varech

Lordship má už asi osmdesát procent pozemků u nádraží, patřících do nedávna především Českým drahám. Brzy se stane s největší pravděpodobností i majitelem zdejšího terminálu. Ten totiž od Českých drah koupí magistrát a poté jej prodá právě Lordshipu.

LORDSHIP

Významný investor, developer a správce nemovitostí, který působí na realitním trhu ve střední Evropě od roku 1991. Ve svém portfoliu má řadu administrativních budov v Praze a v Brně, dále hotely a maloobchodní projekty. I přes krizi chystá firma další nové projekty.

"České dráhy projevily vůli prodat svůj podíl v budově terminálu za cenu podle znaleckého posudku," uvedl náměstek primátora Tomáš Hybner.

"Přípravy již běží. Kontaktovali jsme i firmu ČSAD autobusy Plzeň, která má v terminálu minoritní podíl. Brzy budeme jednat o jeho odkoupení," řekl.

Lázně se tak chtějí stát jediným majitelem terminálu včetně pozemků, které k němu náleží. Město má nyní v této nemovitosti podíl kolem 33 procent. Přibližně 60 procent vlastní státní podnik České dráhy a zbytek ČSAD Autobusy Plzeň.

Radnice předpokládá, že by se mohla cena za podíl v dopravním terminálu a pozemky pohybovat mezi pěti až sedmi miliony korun. Dolní nádraží pak prodají společnosti Gama Property. Ta patří do developerské skupiny Lordship.

Město nechce na koupi a prodeji vydělat

"Město nekupuje budovu terminálu nádraží proto, aby dosáhlo co největšího finančního zisku z jejího prodeje. Naším cílem je tedy spíše umožnit projekt výstavby celé nové městské čtvrti a řešení veřejné dopravy v centru města," upřesnil Hybner s tím, že veřejnosti by zde měl sloužit integrovaný terminál MHD, linkových autobusů a kolejové dopravy.
"Nová část města pak nabídne prostor pro obchody, služby, kanceláře, ale také byty, bydlení pro seniory, zařízení pro volnočasové aktivity, nová veřejná prostranství, promenády a tak dále," řekl.

Konkrétně Lordship plánuje změny v obdélníku mezi Plynárenskou lávkou, Chebským mostem, Západní ulicí a řekou Ohří. Najít investora a prodat mu pozemky kolem dolního nádraží se ČD rozhodly po opakovaných výzvách města, aby se problém zanedbaného území řešil. Podle magistrátu už existují studie a do deseti let sem plánuje investor nalít miliardy korun. Nová pěší zóna začínající u řeky by tak mohla být dlouhá skoro tři kilometry.

"Rozsáhlý projekt bude rozdělený do několika etap a zrealizovat by se měl asi do deseti let," potvrdil už dříve generální ředitel firmy Lordship Martin Pilka.

Hybner předpokládá, že se zde zachová železniční i autobusové nádraží.