Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Na cenové válce taxikářů v Karlových Varech vydělávají zákazníci

  • 2
Rapidní snížení cen zaznamenali v posledním půl roce lidé, využívající taxislužbu v Karlových Varech. Trasu, kterou dříve jel zákazník za 300 korun, dnes absolvuje i pod stovku.

Cenovou válku rozpoutala dvojice podnikatelů David Hodek a Roman Otta. A těží z ní hlavně zákazníci. Společnost, která po Karlových Varech jezdí za jednotnou cenu 120 korun, si vzala vzor z královehradeckého projektu, kde taxikáři jezdí ještě o něco levněji.

„Neříkám, že jsem si dřív taxi v Karlových Varech nevzala. Ale byla to trochu sázka do loterie. Za stejnou trasu jsem kolikrát zaplatila dost rozdílné ceny. Teď už vím, že po Varech můžu jezdit za jednotnou cenu,“ popsala své zkušenosti s cestováním po lázeňském městě Ivana Školáčková z Prahy.

Levnější dopravu využilo i několik karlovarských hoteliérů, kteří s novou společností podepsali smlouvu. Právě cena karlovarských taxíků stojí za vznikem samotné taxislužby, která v Karlových Varech jezdí za jednotnou taxu.

„Když jsem byl nějakou dobu odkázaný na karlovarské taxikáře, platil jsem za stejnou trasu někdy 150, jindy 210 korun. To mě dost naštvalo,“ vysvětlil pohnutky pro založení nové karlovarské taxislužby SPO KV David Hodek.

Karlovarská taxislužba se inspirovala v Hradci Králové

Mustr si přitom se společníkem vzali v Hradci Králové, kde už podobná společnost funguje a jezdí po městě dokonce za stovku.

„Nemyslím si, že jsou to reálné ceny,“ reagoval na cenovou politiku nové taxislužby Martin Jícha, majitel společnosti Georgie taxi. Konkurenta nelze podle jeho slov považovat za nejlevnější taxislužbu v Karlových Varech. „Na trase do dvou kilometrů jezdíme levněji,“ vysvětlil.

To ostatně dokládá i několik vozů, které na svých dveřích inzerují cenu 99 korun za jízdu po Karlových Varech. „Každopádně se s nimi jako s konkurenty budu muset poprat. Otázka je, jakým způsobem jejich společnost funguje. Odpověď na ni je ovšem na kontrolních orgánech,“ dodal Martin Jícha.

„Provozovatel služby SPO KV, společnost OH - SPOL s.r.o., má všechny potřebné licence a koncese v pořádku,“ konstatoval Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu.

Stížnosti vidí magistrát jako vyřizování osobních účtů

Přesto na úřadě evidují několik stížností na tuto taxislužbu. „Zdá se ale, že jde především o vyřizování osobních účtů. Magistrát jako správní orgán ale nemůže řešit osobní spory. Řeší pouze předpisy vyžadované náležitosti,“ uvedl mluvčí úřadu.

„Konkurence nás určitě pocítila. Počítali jsme s tím, že budeme trnem v oku ostatním karlovarským taxikářům. Velkou hlavu si s tím ale neděláme. Je to podnikání jako každé jiné. Dokud se výpady omezily na slova, hodili jsme to za hlavu. Naopak je to pro nás hnací motor kupředu,“ reagoval na odvrácenou stránku konkurenčního boje David Hodek.

Společně s Romanem Ottou začínal David Hodek v červnu loňského roku. „Zpočátku jsme jezdili dvěma fabiemi. Teď máme šest rapidů a plánujeme rozšíření vozového parku o dalších až šest aut. V současné době pro nás jezdí 18 řidičů,“ popsal vývoj společnosti Hodek.

Karlovarský magistrát eviduje 436 platných průkazů řidičů taxi. „Dopravců evidujeme 218, registrovaných vozidel taxi je 227,“ uvedl statistiku mluvčí magistrátu. Do cenové politiky jednotlivých firem však radnice nezasahuje.

„V letech 1998 až 2010 platila obecně závazná vyhláška města, která stanovovala maximální ceny za taxislužbu. Nástupní taxa podle ní činila 25 korun, za minutu čekání zákazník zaplatil 5 korun a za kilometr jízdy pak 35 korun. Tato vyhláška byla zrušena nařízením města. V současné době není cena taxislužby regulována,“ potvrdil Kopál.

„Zavedli jsme jasná pravidla. Dřív žádný zákazník pořádně nevěděl, za kolik pojede. Cena, kterou jsme my nastavili, je reálná. A ocenili to i zákazníci. Už jsme si vytvořili svou klientelu, která se stále rozšiřuje,“ dodal David Hodek.