Čtvrť za stovky milionů má vyrůst v areálu původního železničního depa u...

Čtvrť za stovky milionů má vyrůst v areálu původního železničního depa u karlovarského nádraží. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Central Park už se rýsuje, nová čtvrť změní tvář Karlových Varů

  • 1
Konkrétní podobu dostává nová karlovarská čtvrť, která má vyrůst v okolí dolního nádraží. Za několik miliard korun ji má postavit developerská společnost Lordship. Její zástupci odhadují dobu, kdy poprvé kopnou do země, na pět let.

Od roku 2010 tam plánují zcela novou čtvrť s rezidenčním bydlením i komerční částí, kterou vtělili do projektu nazvaného Central Park Karlovy Vary. Společně s vedením karlovarské radnice nyní vyřešili tři zásadní problémy.

„Spornými okruhy bylo napojení území na nový most navazující na Charkovského ulici, dále zelený pruh kolem nábřeží Ohře a třetí oblast se týkala dopravy,“ vyjmenoval primátor Petr Kulhánek.

Zástupci města a investora nakonec počítají s tím, že dopravu svedou do nové čtvrti, ovšem v rezidenční oblasti povede dál po Západní ulici. Charkovského most zůstane pouze v územní rezervě a nemusí se stavět hned.

Podoba Central Parku se bude lišit od původní představy

Okolo Ohře vznikne zelená zóna s občerstvením, která bude určená pro odpočinek, in-line bruslaře či procházky. Podle ředitele Lordshipu Václava Matouška se bude konečná podoba zřejmě lišit od vizualizace, kterou developer zveřejnil naposledy.

„Přál bych si, aby to vypadalo dobře, fungovalo a abychom vytvořili novou úspěšnou část města. Některé prvky z vizualizace určitě použijeme, některé ne. To ale nedokážu v tuto chvíli říct,“ uvedl.

Společnost Lordship před několika týdny dokončila dekontaminaci území dolního nádraží, což stálo více než 200 milionů korun. Firma získala na úpravy i dotace z programu, který byl přímo určený na čištění zamořené půdy.

Podle Václava Matouška byly v minulosti i chvíle, kdy zástupci společnosti přemýšleli, že od záměru upustí, zatím se tak ale nestalo.

Výstavbu na ploše deseti hektarů chce developer rozfázovat. Také chce zjistit, jak se vyvíjí realitní trh. Součástí totiž mají být až tři stovky bytů, které by podle ředitele měly být finančně dostupné. „Nechceme investovat miliardy do něčeho, co bude potom prázdné,“ podotkl.

Víc napoví územní studie

Ačkoli by si zástupci Lordshipu přáli začít se stavbou co nejdříve, jsou závislí na dokončení územní studie. Podle primátora by měla být hotová do konce letošního roku. „Z mého pohledu v momentě, kdy bude dokončena, dává město investorovi jasně najevo, že jsme ve shodě v zájmech,“ řekl.

Studie se stane součástí nového územního plánu, který ale bude hotový nejdříve v roce 2017. Podle Petra Kulhánka pak záleží jen na investorovi, zda během té doby začne projekt připravovat. Nevyloučil ani to, že by kvůli Central Parku Karlovy Vary mohlo dojít ke změně územního plánu.

Celý projekt je přitom provázaný s další významnou stavbou, a to dlouho plánovaným terminálem. Radní zvažovali, jak bude vypadat a nakonec přihlédli k názoru odborníků.

Vyroste ve Varšavské ulici, bude mít několik pater a sloučí linkovou i městskou hromadnou dopravu. Jeho cena se vyšplhá zhruba k 200 milionům korun a město se chce na jeho stavbu ucházet o evropské dotace.

Magistrát musel v souvislosti s tím vyřešit i takzvané zatrubnění železnice, což se ovšem ukázalo jako miliardová investice, na níž se spolu s městem nechtěl nikdo podílet. Trať kolem dolního nádraží by tak v budoucnu měla vést po povrchu a má se stát součástí městské hromadné dopravy. Vlakovou část nádraží by tak nahradila pouze železniční zastávka.