Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Levnější benzin a nafta šetří podnikatelům měsíčně i statisíce korun

  • 0
Zlevňování paliv je znát na lepších výsledcích hospodaření firem v Karlovarském kraji. Jen za poslední týden spadly ceny pohonných hmot u čerpacích stanic v regionu o 60 haléřů. Nejlevnější benzin i naftu tankují řidiči na Sokolovsku.

Se směsicí naděje a skepse hledí podnikatelé v regionu na klesající ceny paliv u stojanů benzinových pump. Historický rekord 22,29 korun za litr naturalu z 12. ledna 2009 je sice ještě daleko, ale přesto se platí v posledních třech měsících za pohonné hmoty méně a méně. Obchodníci se radují, ale nevěří, že půjde o dlouhodobý trend.

„Kdyby to tak vydrželo aspoň rok, pak by se dalo mluvit o velkých úsporách,“ konstatoval Luboš Orlich, jednatel chodovské pekárny Pekosa. Ta má v současné době flotilu sta vozů. Devadesát dodávkových do 3,5 tuny a deset nákladních. Většina z nich spaluje naftu. Výjimkou je 22 dodávek, které jezdí na plyn.

„Barel ropy šel o 60 procent dolů. Ale řekněte, klesla o 60 procent i cena paliv? Neklesla,“ posteskl si Orlich. Obrovské peníze z paliv má podle jeho názoru stát a dovozci.

„Kdyby skutečně šla cena nafty pro konečné spotřebitele o 60 procent dolů, pak bychom i my mohli hovořit o obrovských úsporách. Navíc nevěřím tomu, že tento trend, kdy cena paliva klesá, vydrží dlouho,“ doplnil podnikatel. Na cenách jejich výrobků se ovšem současná situace neprojeví. „Ty stejně pro obchodní řetězce, kam naše výrobky dodáváme, rok od roku klesají,“ dodal Orlich.

Sedlecký kaolin ušetří statisíce korun

Desítky nákladních vozů, mezi něž v poslední době přibyly mimo jiné čtyři nejmodernější tatry, provozuje i akciová společnost Sedlecký kaolin. Její generální ředitel Vojtěch Zítko si vývoj cen paliv pochvaluje.

„Za poslední dva měsíce jsme na pohonných hmotách ušetřili při nezměněných výkonech 320 tisíc korun,“ vypočetl Zítko úsporu společnosti. Stejně jako Luboš Orlich však tvrdí, že tento trend dlouho nevydrží. „A abychom se dostali znovu na cenu 14 korun za litr, tomu nemůže věřit nikdo,“ dodal.

Profese, která benzinem doslova voní, je provozování autoškoly. Přesto ovšem podle Jana Hudce, majitele stejnojmenné autoškoly v Ostrově, tvoří náklady na palivo jenom přibližně šestinu nákladů na celý kurz. Na nějaké manévrování s cenou proto podle jeho názoru není i přes klesající cenu paliva místo.

To ostatně potvrdila i Markéta Hamplová, jednatelka Autoškoly Cheb. „Pokles ceny paliva je relativně zanedbatelný. A ceny za samotný kurz jsou už dnes tak nízko, že kdybychom je ještě snížili, dostaneme se pod náklady,“ vysvětlila jednatelka důvod, proč se nebude měnit ceník.

Jízdenky v autobusech zatím nezlevní

Ceny se podle informací Pavla Bohánka, ředitele Dopravního podniku Karlovy Vary, nebudou měnit ani v městské a meziměstské dopravě provozované touto společností.

„Veškeré úspory vzniklé z klesajících cen za naftu půjdou na pokrytí schodku v dosažených tržbách od cestující veřejnosti, protože ve veřejné dopravě dochází každoročně k úbytku přepravovaných osob,“ vysvětlil Bohánek. Konkrétně v Karlových Varech pak podle jeho slov z důvodu poklesu návštěvnosti ruských turistů.

Základní jednotlivé jízdné v MHD Karlovy Vary je stále stejné od roku 2010, u časového jízdného od roku 2012.

„Přestože docházelo v průběhu několika období k prudkému nárůstu cen na PHM, cena zůstávala vždy stejná. Současné snížení cen pohonných hmot může být krátkodobé, proto o případném plošném snížení cen v dopravě zatím neuvažujeme,“ dodal ředitel.

K benzinovým pumpám zajíždějí i sanity Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. To, že klesají ceny paliva, se ovšem podle mluvčí Petry Bakurové na hospodaření záchranky výrazně neprojeví.

„Náklady na palivo totiž tvoří jenom malou část všech nákladů,“ vysvětlila. Skrývají se v sedmadvaceti procentech rozpočtu záchranky, za které se nakupuje veškeré vybavení či materiál používaný záchranáři v sanitkách. Zbylých 73 procent pak tvoří mzdové náklady.