Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestující se po letech vrátí na trať, kudy projel Vlak svobody

  8:18aktualizováno  8:18
První cestující by se mohli vlakem mezi Aší a německým Selbem svézt už v prosinci příštího roku. Už se začalo jednat o podobě jízdních řádů. Bavorsko chystá stamilionové investice do nevyužívané železniční trati, kudy projel v září 1951 Vlak svobody.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"Už jsme začali jednat o jízdních řádech, které by vyhovovaly jak české, tak bavorské straně," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil. 

Němci navrhují, aby vlaky přes hranici jezdily v hodinovém taktu. "To by asi u nás neprošlo, na naší straně budou vlaky jezdit spíše ve dvouhodinovém taktu," naznačil Navrátil.

Německá strana předpokládá, že obnova trati bude stát asi čtvrt miliardy korun. Výrazně levnější by mělo být zprovoznění trati mezí Aší a státní hranicí. Stát by mělo asi dvacet milionů korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995.

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak se říká vlaku z Prahy do Aše, který 11. 9. 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. (celý příběh čtěte zde)

Obnovení železniční trati má ale i odpůrce. "Podle odhadu, který si nechalo zpracovat bavorské ministerstvo dopravy, by každý den muselo využít trať nejméně 1 068 cestujících. To si nedovedu představit. V každém vlaku by muselo sedět minimálně 35 lidí. Každý den, v každém ročním období," uvedl Thomas Schirmer ze Selbu.

"Mezi Aší a Selbem jezdí autobusová linka, a pokud vím, tak jsou autobusy většinou prázdné," srovnával Schirmer.

V plánu je i elektrifikace trati mezi Chebem a Marktredwitzem

Na obnovení nevyužívané železniční trati z Aše do Chebu už se ale shodli zástupci českého a německého ministerstva dopravy, kteří podepsali v Hofu memorandum. To se ale netýká jen trati mezi Aší a Selbem.

"Z něho je zřejmé, že dojde na elektrifikaci tratě Norimberk – Marktredwitz – Hof – Cheb. Jedním z cílů je zajistit nabídku pravidelného a rychlého železničního spojení, která umožní přepravu mezi Norimberkem, Prahou a Karlovými Vary, a to přes Cheb," poznamenal starosta Chebu Pavel Vanoušek.

"Dojde tak k propojení metropolitního regionu Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji. To přinese vedle lepšího komfortu pro cestující i nový impuls pro rozvoj lázeňství v regionu," dodal Vanoušek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Dluhy nezvládá splácet každý osmý člověk v Karlovarském kraji

Karlovarský kraj drží v rámci České republiky druhé místo v počtu dlužníků. Příběhy, které evidují finanční odborníci, se velmi často opakují se stejným...  celý článek

Násilí (ilustrační foto)
Žena měsíce týrala partnera, spal na chodbě a musel plnit rozkazy

Dlouhé měsíce týrání snášel od své partnerky muž na Sokolovsku. Musel plnit její rozkazy, když neposlechl, zbila ho. Žena mu také brala důchod, nutila krást v...  celý článek

Františkovy Lázně.
Investor plánuje ve Františkových Lázních špičkovou rehabilitační kliniku

Město Františkovy Lázně má naději, že se o něm v dohledné době začne mluvit v evropských souvislostech. Měla by tam vyrůst špičková rehabilitační klinika s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.