Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cestující se po letech vrátí na trať, kudy projel Vlak svobody

  • 20
První cestující by se mohli vlakem mezi Aší a německým Selbem svézt už v prosinci příštího roku. Už se začalo jednat o podobě jízdních řádů. Bavorsko chystá stamilionové investice do nevyužívané železniční trati, kudy projel v září 1951 Vlak svobody.

"Už jsme začali jednat o jízdních řádech, které by vyhovovaly jak české, tak bavorské straně," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil. 

Němci navrhují, aby vlaky přes hranici jezdily v hodinovém taktu. "To by asi u nás neprošlo, na naší straně budou vlaky jezdit spíše ve dvouhodinovém taktu," naznačil Navrátil.

Německá strana předpokládá, že obnova trati bude stát asi čtvrt miliardy korun. Výrazně levnější by mělo být zprovoznění trati mezí Aší a státní hranicí. Stát by mělo asi dvacet milionů korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995.

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak se říká vlaku z Prahy do Aše, který 11. 9. 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. (celý příběh čtěte zde)

Obnovení železniční trati má ale i odpůrce. "Podle odhadu, který si nechalo zpracovat bavorské ministerstvo dopravy, by každý den muselo využít trať nejméně 1 068 cestujících. To si nedovedu představit. V každém vlaku by muselo sedět minimálně 35 lidí. Každý den, v každém ročním období," uvedl Thomas Schirmer ze Selbu.

"Mezi Aší a Selbem jezdí autobusová linka, a pokud vím, tak jsou autobusy většinou prázdné," srovnával Schirmer.

V plánu je i elektrifikace trati mezi Chebem a Marktredwitzem

Na obnovení nevyužívané železniční trati z Aše do Chebu už se ale shodli zástupci českého a německého ministerstva dopravy, kteří podepsali v Hofu memorandum. To se ale netýká jen trati mezi Aší a Selbem.

"Z něho je zřejmé, že dojde na elektrifikaci tratě Norimberk – Marktredwitz – Hof – Cheb. Jedním z cílů je zajistit nabídku pravidelného a rychlého železničního spojení, která umožní přepravu mezi Norimberkem, Prahou a Karlovými Vary, a to přes Cheb," poznamenal starosta Chebu Pavel Vanoušek.

"Dojde tak k propojení metropolitního regionu Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji. To přinese vedle lepšího komfortu pro cestující i nový impuls pro rozvoj lázeňství v regionu," dodal Vanoušek.