Moderní vlakové soupravy RegioShark lákají k cestě po železnici stále více cestujících. (Ilustrační snímek)

Moderní vlakové soupravy RegioShark lákají k cestě po železnici stále více cestujících. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Modří „žraloci“ přilákali na železniční koleje nové cestující

  • 24
Až o 15 procent vzrostl v Karlovarském kraji zájem o cesty vlakem. Lidi láká na železnici devět nových vlakových souprav Regioshark. Modernizace vozového parku přišla České dráhy přibližně na 580 milionů korun. Čtyřicet procent nákladů uhradila díky programu ROP Severozápad Evropská unie.

Už několik měsíců pendlují po železničních cestách na Karlovarsku a části Ústeckého kraje moderní vlakové soupravy Regioshark. Lidé si je chválí a dráhy hlásí, že počet přepravovaných osob se letos zvýšil o několik tisíc.

Oproti původním vlakům mají „žraloci“ řadu výhod. „Zaujmou pohodlné sedačky potažené textilním povlakem i nezvykle prostorné toalety s výklopnými madly, které poskytnou velkorysý prostor. Vzhledem k uzavřenému systému je možné toaletu použít i ve stanici. Pro vozíčkáře a rodiče s kočárky je k dispozici široký bezbariérový vstup, ve voze je prostor na několik jízdních kol. Cestování vlakem je pohodlnější i pro lidi s poruchami zraku. Zvukový signál je navede až k jejich sedadlu. Nechybí moderní audiovizuální systém, který cestující informuje o aktuálním čase, rychlosti, zastávkách či případném zpoždění,“ vypočítává vedoucí Centra osobní dopravy ČD v Karlových Varech Vladimír Omelka.

České dráhy uspěly s žádostí o dotace v programu ROP Severozápad hned ve třech projektech. První se týkal pěti vlaků, které obsluhují páteřní trasu kraje Mariánské Lázně – Cheb – Karlovy Vary.

Další projekt vyslal na trať dvě soupravy, které jezdí mezi Karlovými Vary, Chomutovem a Mostem. Poslední přispěl k pohodlí cestujících na trasách Cheb – Aš – Hranice a zčásti i Cheb – Luby.

„Projekty na obnovu vozového parku jsme připravovali od roku 2007. První souprava vyjela na trať v roce 2012. Měla číslo 844 001, což znamená, že první vůz tohoto typu, vyrobený v polské firmě PESA, dostal Karlovarský kraj,“ pokračuje Omelka s tím, že novinka je proti starým soupravám komfortnější a slibuje také nižší náklady.

Ty se ale projeví až v dlouhodobém horizontu. Přesto se i nové vozy zpočátku potýkaly s problémy. „Museli jsme vychytat nějaké mouchy,“ přiznává Omelka. „Například zlobila klimatizace. Větší poruchy jsme ale nezaznamenali.“ Kritici drahám vytýkají, že motorové vlaky jezdí na elektrifikovaných tratích.

„Důvod, proč jsme pustili diesel pod troleje, je ryze ekonomický. Na spojích s nižší kapacitou je prostě naftový pohon levnější,“ vysvětluje Omelka.

Vlakové soupravy Regioshark mohou jet maximální rychlostí 120 kilometrů za hodinu. Jsou vybaveny dvěma kvalitními nezávislými motory, každý o výkonu 390 kilowattů. Pokud by došlo k poruše jednoho motoru, vlak je schopný dorazit do stanice jen s jedním funkčním motorem.