Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Málo cestujících a velké dotace. Městská doprava v Chebu se musí změnit

  12:17aktualizováno  12:17
Chebské radnici se nelíbí stále rostoucí dotace do městské hromadné dopravy, ani klesající počty cestujících. Chystá proto výběrové řízení a chce si najít nového provozovatele.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Dvanáct milionů korun. Taková částka ročně odteče z městského rozpočtu ve formě dotace na městskou hromadnou dopravu. Přitom ještě před pěti lety to bylo o třetinu méně

„To je hodně velký nárůst,“ řekl starosta Petr Navrátil, který připustil, že problémem je i úbytek cestujících.

„Je to dlouhodobý trend, který se samozřejmě netýká jenom Chebu. Stále více se jezdí autem, protože je to pohodlnější. Navíc v Chebu je do centra z okrajů města poměrně blízko, protože město se od středu rozrůstalo v kruzích,“ ukázal starosta dispozice Chebu na letecké mapě.

 „Všude se dá pohodlně dojít pěšky. Ale chtělo by to ten propad alespoň zastavit.“

Jak na to, ale radnice neví. Nepomohlo, že v době letních prázdnin zajíždějí linky MHD několikrát denně na chatovou osadu Dřenice, kde je městská plovárna. Ani fakt, že důchodci nad 65 let, kteří si koupí roční čipovou kartu za 175 korun, mohou jezdit linkami městské dopravy zdarma a od loňského října se navíc za stejných podmínek dostanou i do Františkových Lázní.

Lidé raději zvolí vlastní pohodlí

Oslovení obyvatelé se shodují, že důvodem, proč MHD už tolik nefrčí, je pohodlí. Raději než autobus využívají vlastní automobil. „Nemusím sledovat odjezdy a příjezdy, ani nosit nákupy v ruce. Ráno získám pár minut k dobru. A když je hezké počasí a mám náladu, chodím pěšky,“ svěřila se Míla Dvořáková, která v centru pracuje jako prodavačka.

„Možná by pomohla modernizace vozového parku,“ zapřemýšlel Navrátil, který kvůli křeslu starosty opustil místo náměstka hejtmana. V jeho kompetenci byla právě doprava. „Nebo by čerstvý vítr do plachet hromadné dopravy mohl vehnanový provozovatel,“ doplnil.

Město proto začalo s přípravou výběrového řízení. Nechce však nic podcenit ani uspěchat. Příprava výběru firmy, které svěří dopravu v chebských ulicích, proto nebude jednoduchá.

„V průběhu letošního roku vše důkladně připravíme. Vlastní výběrové řízení se uskuteční v roce následujícím,“ plánuje starosta s tím, že k samotným službám stávajícího provozovatele nemá město zásadní výhrady a připomínky.

Dalším důvodem, proč město začalo s výběrem už nyní, je skutečnost, že podle nařízení Evropské komise musí všechny stávající smlouvy skončit nejpozději v roce 2018.

„Dá se tedy předpokládat, že v roce 2018 bude velké množství výběrových řízení na zajištění dopravy. Chceme to stihnout dříve. Možná se nám díky tomu podaří vysoutěžit lepší podmínky,“ doufá starosta.

V Chebu zajišťuje provoz na linkách městské hromadné dopravy podle smlouvy z roku 2006 společnost Autobusy Karlovy Vary. Základní jízdné je 12 korun. Děti a studenti do 26 let za jízdu zaplatí polovinu.

Výhody nabízí čipová karta, kterou je možné získat na měsíc či na čtvrt roku. Nejvýhodnější je ale karta pro důchodce nad 65 let, kteří po zaplacení poplatku 175 korun jezdí celý rok v městských autobusech zdarma.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jakub Mráz z právního oddělení Dopravního podniku Karlovy Vary příležitostně...
Za volantem autobusu si právník dopravního podniku plní svůj dětský sen

Na první pohled to není patrné, ale autobusy karlovarské městské hromadné dopravy řídí lidé mnoha profesí. Jedním z nich je právník dopravního podniku Jakub...  celý článek

Martina Paboučková opustila management hotelu, který několik let vedla, a stala...
Opustila prestižní místo manažerky, aby se stala chůvou. A nelituje

Dřív řídila Martina Paboučková z Chebu kolektiv zaměstnanců hotelu, aby fungoval jak dobře namazaný stroj. Teď pečuje o batolata. A je spokojená.  celý článek

Budova Střední uměleckoprůmyslové školy Karlovy Vary je v havarijním stavu.
Experti napoví, co se starou karlovarskou průmyslovkou. Možná půjde k zemi

Jaký je stav staré budovy karlovarské uměleckoprůmyslové školy? Na tuto otázku odpoví odborná expertiza, kterou vypracuje Kloknerův ústav. Jde o výzkumný a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.