V současné době chebské letiště může sloužit pouze pro sportovní létání.

V současné době chebské letiště může sloužit pouze pro sportovní létání. | foto: Petr Przeczek, 5plus2.cz

Cheb chce obnovit slávu letiště. Mohlo by být záložní pro Karlovy Vary

  • 1
Po letech snažení má Cheb konečně na dosah přistávací dráhu tamního letiště. Ministerstvo dopravy slíbilo, že ji na město převede. To by mohl být pro chebské letiště nový začátek.

Město Cheb usiluje o vzkříšení letecké dopravy na tamním letišti. To už sloužilo letectví v době rakousko-uherské monarchie. Zatím je to však přání z říše snů. Betonová dráha na chebském letišti, která patří Ministerstvu dopravy, se totiž rozpadá. 

Město plánuje, že dráhu opraví. Chce však investovat do svého. Teď už má konečně šanci, že dráhu v dohledné době získá do svého majetku. „Máme písemný příslib Ministerstva dopravy, že dráhu na město převede,“ uvedl zástupce chebského starosty Pavel Hojda.

Mít plnohodnotné letiště je přitom pro Chebské prestižní záležitost. Starosta Chebu Petr Navrátil se netají myšlenkou, že taková služba by městu významně zvedla kredit. Po nezbytných opravách by navíc mohlo chebské letiště sloužit jako záložní pro Karlovy Vary. 

V případě, že by přistání na tamním letišti nebylo z jakéhokoli důvodu možné, dispečeři by mohli letadla přesměrovat do Chebu. Přistávací dráha je však prozatím v takovém stavu, že to není možné. Poškození je takové, že podle Úřadu pro civilní letectví už plocha není způsobilá k užívání. Piloti musí se svými stroji přistávat na vedlejší louce. V současnosti může letiště sloužit jen sportovnímu létání.

Plně funkční letiště by Chebští uvítali i s ohledem na bouřlivě se rozvíjející průmyslovou zónu. „Investoři a manažeři poptávají možnosti rychlého spojení z nejrůznějších míst Evropy do továren v Chebu. A malé letadlo se zdá být ideální volbou,“ řekl starosta s tím, že Cheb nemá ambice konkurovat větším letištím v okolí. 

Letiště by mohlo také přivítat větší počet turistů, kteří k cestování využívají malé letadlo.

„Dráha utrpěla v posledních dnech války obrovské poškození. Bylo v ní čtyřiapadesát kráterů po bombách,“ řekl matador chebského letectví, zakladatel a místopředseda Ultralight clubu Cheb Luděk Matějíček, který má historii chebského letectví v malíčku.

 A právě v místech poškození se letištní plocha začala propadat. „Teď se jedná o to, zda se podaří dráhu zachránit. Pokud by to nevyšlo, byla by to nenávratná škoda,“ dodal Matějíček.

„Na zprovoznění přistávací plochy by bylo zapotřebí přibližně dvanácti milionů korun,“ odhadl chebský místostarosta Pavel Hojda.

Takřka přesně za dva roky oslaví chebské letiště sto let od svého založení. První a tehdy jediné letiště v zemích Koruny české bývalého rakouskouherského mocnářství začalo sloužit 1. července 1917. 

V roce 1918 bylo chebské letiště jediným funkčním vojenským letištěm na území nově vzniklé Československé republiky.