Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cheb chce od státu letiště, udělal by z něj zálohu pro Karlovy Vary

  8:44aktualizováno  8:44
Město Cheb by chtělo mít vlastní funkční letiště, které by letadlům nabídlo i odpovídající přistávací dráhu. Ta je prozatím v takovém stavu, že piloti musí se svými stroji přistávat na vedlejší louce. Letiště by se přitom mohlo stát záložním pro případ, že by přistání v Karlových Varech nebylo možné.

Montovanou budovu zakoupil a postavil Ultralight Club Cheb, který tamní letiště spravuje. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Dráha je dlouhá dost, jen je třeba ji zrekonstruovat. Letiště tak v současnosti slouží jen pro sportovní létání.

„Při bombardování chebského letiště utrpěla citelné škody i rozjezdová dráha. Po válce byly krátery po bombách opraveny. Ale nekvalitně. Právě v místech oprav se letištní plocha začala propadat. Poškození je takové, že plocha podle Úřadu pro civilní letectví už není způsobilá k užívání,“ vysvětlil starosta Chebu Petr Navrátil.

Argumentoval i tím, že vzkříšení plnohodnotného letiště by městu významně zvedlo kredit. Navíc by opravená dráha mohla sloužit jako záložní pro Karlovy Vary. V případě, že by přistání na tamním letišti nebylo z jakéhokoli důvodu možné, dispečeři by mohli letadla přesměrovat právě do Chebu.

Letiště by Chebští uvítali i s ohledem na bouřlivě se rozvíjející průmyslovou zónu. „Investoři a manažeři poptávají možnosti rychlého spojení do svých továren v Chebu. A malé letadlo se zdá být ideální volbou,“ pokračoval starosta a zdůraznil, že Cheb nemá ambice konkurovat větším letištím v okolí.

Na opravu by bylo zapotřebí dvanácti milionů

Snahy města o obnovu chebského letiště začaly už před lety. Dráha tehdy patřila Ministerstvu obrany, které slíbilo, že letiště převede do své dopravní infrastruktury a letištní plochu opraví. Peníze na rekonstrukci se ale zajistit nepodařilo a ani plánované převedení na město se neuskutečnilo.

Zdevastovanou přistávací dráhu posléze převzalo Ministerstvo dopravy. I s ním už Chebští o opravách a převodu majetku jednali. Zatím však neúspěšně.

„Na zprovoznění přistávací plochy by bylo zapotřebí přibližně dvanáct milionů korun,“ konstatoval chebský místostarosta Pavel Hojda s tím, že už minulé vedení města přislíbilo, že peníze sežene. Mělo však jedinou podmínku. Aby Cheb investoval do svého.

„Bohužel, zatímco bývalé vedení ministerstva převod přislíbilo, to současné jej odmítá. S opravami plochy si ale nikdo hlavu neláme. Oslovili jsme proto opět ministra s tím, že naše nabídka trvá,“ doplnil místostarosta.

V příštím roce oslaví chebské letiště sto let od založení. První a jediné letiště v zemích Koruny české bývalého rakousko-uherského mocnářství začalo sloužit o rok později.

„Ve dvacátých letech minulého století působilo na chebském letišti vojenské letecké učiliště a stíhací perutě s těmi nejlepšími leteckými instruktory. Bylo zde možné vidět největší letecká esa tehdejší doby,“ uvedl matador chebského letectví, zakladatel a místopředseda Ultralight Clubu v Chebu Luděk Matějíček, který má historii chebského letectví v malíčku.

Také on by uvítal, kdyby letadla v Chebu namísto travnaté plochy rolovala po zpevněné přistávací dráze.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Násilí (ilustrační foto)
Žena měsíce týrala partnera, spal na chodbě a musel plnit rozkazy

Dlouhé měsíce týrání snášel od své partnerky muž na Sokolovsku. Musel plnit její rozkazy, když neposlechl, zbila ho. Žena mu také brala důchod, nutila krást v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
„Deváťák“ nadýchal skoro dvě promile, opil se na školním výletě

Patnáctiletý žák základní školy se opil na školním výletě za karlovarskými prameny. Jeho podivného chování si všimli strážníci a dali chlapci dýchnout. Test...  celý článek

Cestující zaplatí v autobusech v Chebu a Sokolově bankovní kartou.
Lidé už platí za MHD hlavně platební kartou, ta ale může selhat

V Karlovarském kraji se v autobusech MHD výrazně prosazují bezhotovostní platby. Moderní způsob placení má ale i nedostatky. A to v případě, že signál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.