„Ta je předběžně naplánovaná ve dnech 10. až 23. května,“ uvedla Helena Kyselá, mluvčí karlovarského magistrátu.
Pro motoristy je to komplikace zvláště v okamžiku, kdy je uzavřený i přejezd přes Ohři ve Dvorech.
„Jsme si vědomi, že to bude představovat komplikace v dopravě. Ale jedná se o nevyhnutelné zásahy, které musíme v rámci nezbytné údržby Chebského mostu udělat. Protože bude pod povrchovou směs pokládána speciální pružná hmota, kterou není možné aplikovat po pruzích, je třeba most úplně uzavřít,“ podotkl k chystanému omezení dopravy v Karlových Varech náměstek primátorky Petr Bursík.
O tom, že Chebský most nutně potřebuje celkovou rekonstrukci, vědí představitelé Karlových Varů od roku 2019, kdy společnost Pontex dokončila důkladnou diagnostiku stavby.
Výsledky zkoumání mnoho optimismu nepřinesly. Železobetonová mostovka je v havarijním stavu, ve velmi špatném stavu jsou i spodní stavba a nosná zděná část mostu. Chystané investice do vozovky ovšem zatím nemají s celkovou rekonstrukcí nic společného.
Z diagnostiky mostu podle Petra Bursíka vzešly kroky, které je nutné udělat v čase do celkové rekonstrukce. Jedním z nich je i důkladné odvodnění mostu. „Budeme tak řešit zlepšení odtokových poměrů a čistit kanály, které jsou za léta zanedbávání mostu zanesené,“ přiblížil rozsah prací náměstek primátorky.
Opravovat se budou i výtluky u dilatačních spár mostu. „Tam se materiál použitý při dřívějších opravách někam ztrácí, my musíme zjistit kam. Proto musíme dilatace kompletně otevřít,“ vysvětlil Bursík.
Ke květnovému termínu oprav přistoupilo město proto, že materiál, který se bude používat na opravu dilatací, je pružný a není možné s ním pracovat za vysokých letních teplot. Květen se proto z tohoto úhlu pohledu jevil jako ideální měsíc.
„Nebude to ale poslední akce, kterou na mostě letos chystáme. Ještě budeme opravovat nosný systém. Pilíře se budou injektovat, protože pojivo mezi jednotlivými kameny jednoduše chybí,“ doplnil Bursík.
Ani práce na spodní části mostu ovšem nebudou předzvěstí rozsáhlé rekonstrukce. „O její formě budeme rozhodovat v příštím roce. Práce jako takové by měly začít v letech 2024 či 2025,“ doplnil náměstek.
Už teď je ale jasné, že město nebude investovat do oprav konstrukce mostovky. „Je neopravitelná,“ uvedl Tomáš Mička, vedoucí skupiny diagnostiky společnosti Pontex. Betonové výztuže jsou totiž podle něj výrazně oslabené, kovové části zase rozežírá koroze.
Chebský most v Karlových Varech
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Současnou podobu má Chebský most od roku 1985, respektive 1986, kdy byl po rekonstrukci uveden do provozu. „Oprava byla ale v souladu se socialistickým systémem rychlostaveb, čemuž bohužel odpovídá současný stav,“ konstatoval Mička.
Most z roku 1869, který je kulturní památkou, však podle něj zachránit lze. Otázkou ovšem je jeho další využití.
„Samozřejmě by se nám líbil takzvaný městský typ mostu s omezenou dopravou. Budoucí forma využití Chebského mostu ovšem záleží na tom, jak se podaří vyřešit sousední lokalitu dolního nádraží,“ dodal Bursík.
8. října 2019 |