„V první fázi se tato novinka bude týkat 31 zastávek v Karlových Varech,“ uvedl Lukáš Siřínek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary. Ta nejzásadnější bude samozřejmě U Tržnice. „A k ní přibude dalších 30 frekventovaných zastávek ve městě,“ doplnil ředitel.
Projekt inteligentních zastávek chce karlovarský dopravce financovat z Investičního plánu rozvoje území.
Nebude to však zdaleka jediné technické vylepšení služeb městské hromadné dopravy. Vedení společnosti například počítá i s modernizací dispečinku či s montáží kamer do interiérů autobusů.
Velkou část zamýšlené investice budou ovšem tvořit i nové autobusy. Dopravní podnik jich v roce 2018 nakoupí deset. Všechny přitom budou mít pohon na CNG, tedy na stlačený zemní plyn. A cestujícím nabídnou řadu komfortních a v Karlových Varech doposud zřídka vídaných vymožeností. Vedle klimatizace to podle Lukáše Siřínka budou například USB sloty, na které bude možné napojit nabíječky k mobilním telefonům či jiným zařízením.
Na technologickém zdokonalení karlovarské městské dopravy počítá dopravní podnik s částkou 154 milionů korun. Jenom inteligentní zastávky by přitom podle ředitele firmy měly stát přibližně 31 milion korun. Největší investicí pak bude už zmiňovaný nákup autobusů s pohonem na CNG.
Žádné drobné po kapsách, v kurzu je platba kartou
Karlovarský dopravce hodlá i do budoucna klást velký důraz na bezhotovostní platbu za jízdné. S počátkem října proto rozjíždí kampaň pod mottem: „Po Varech jezdi na platební karTY, TY i TY.“
„Platba platební kartou ve veřejné dopravě se u nás stává běžným standardem. Cestující oceňují především pohodlnost a bezpečnost těchto řešení,“ uvedl Petr Zlámalík, odborník týmu Mastercard.
Právě tato společnost je partnerem Dopravního podniku Karlovy Vary. O tom, že si tento způsob platby za jízdné dobyl od dubna, kdy se objevil poprvé, své příznivce, svědčí i statistky bezhotovostního prodeje.
„Pokud porovnáme prodané jízdné v květnu a srpnu, byl to nárůst o 100 procent,“ potvrdil šéf karlovarského dopravního podniku.
„Je úspěšným příkladem dopravce, který je otevřený moderním technologiím, díky nimž zvyšuje kvalitu služeb pro cestující,“ řekl na adresu Dopravního podniku Karlovy Vary Jan Klepiš z ČSOB, která je dalším partnerem dopravce při zavádění moderních technologií.
Karlovarský dopravní podnik v současné době prodává ze všech jízdenek přibližně 60 procent jednorázových. Deset procent z těchto plateb provedou cestující bezhotovostně. „Cílem je 25 procent tak, jako je to jinde v republice,“ naznačil Lukáš Siřínek.
K této metě by měla dopravnímu podniku pomoct i elektronická peněženka Karlovarské karty. Ta by měla v autobusech MHD jako alternativa bezhotovostní platby začít fungovat od 1. ledna příštího roku.
Zásadní změnu, kterou cestující zaregistrují už podstatně dříve, je změna loga dopravního podniku. Nově budou jeho autobusy jezdit pod kombinací barev modré, zelené a šedé.
Nové podobě loga a celé korporátní grafiky se přizpůsobí i podoba webových stránek dopravního podniku. Na nich cestující najdou i aplikaci, která pomocí chytrého telefonu najde nejbližší zastávku i nejrychlejší spojení do cílové stanice.