Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pacienty pobouřil dotazník. Co váš sexuální život? ptá se ochrnuté

Lidem, kteří leží doma odkázáni na přístroje - umělé plicní ventilátory, rozeslala kantorka z Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Jana Pelcová hromadně dotazník. Ten však obsahuje kontroverzní dotazy. Nemocné také zajímá, kde vzala bývalá zaměstnankyně ministerstva zdravotnictví jejich adresy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R54a78d30o63v75a34n 45D78l39u83g54o80s52z 3176301728776

Otázky dotazníku mohou být kontroverzní z pohledu respondentů. V takovém případě mají právo dotazník nevyplnit. Věc obsahové stránky dotazníku je zcela nepodstatný.

Daleko důležitější věci hodné prošetření je nutnost zjištění, kde autorka získala data o pacientech.

Pokud dotyčná studuje etiku, mohla předpokládat, že tyto otázky budou pro pacienty určitou formou zátěže a mohla zvolit jiný druh výzkumu - strukturovaný rozhovor. Jenže ten je pro zpracování poněkud složitější a pracnější než-li vytvoření a vyhodnocení dotazníku.

Pokud už tedy chtěla vytvářet dotazník, měla opět z etického hlediska tyto osoby prvně kontaktovat na určitých pracovištích buď přímo nebo zprostředkovaně a celou záležitost jim vysvětlit tak, aby se těmto nedorozuměním předešlo.

+2/0
25.2.2014 13:11

J55a90n 83J73u40r86n54í37č93e44k 7577460124874

Ono totiž použití dat z databáze státní správy k jiným účelům, než ke kterému byly získány, je trestným činem, pane.

0/0
26.2.2014 9:07

L77e42n46a 13P80á76t12k97o13v18á 8761303434939

Dotazník sám o sobě by mi asi nevadil ani kdyby otázky byly citlivé. Co mi vadí je jak se dostala k těm adresám, to je zneužití osobních údajů. Dnes bohužel běžné

+4/0
25.2.2014 10:45

J44a67n 23V43o91s27t96ř91e18l 8899241913749

A to " studuje " etiku? A zneužívání osobních údajů jí asi nic neříká, stejně jako přístup k nemocným lidem. Pak se nedivím, že sestry v nemocnicích nadávají nemocným dětem, že jsou simulanti.

+1/0
24.2.2014 21:59

M81i89c86h42a36l 94S76e48d16m13í48k 3959755566871

"Zeptejte se mne, na co chcete, a já na co chci odpovím."

+3/−1
24.2.2014 16:29

K75a95r20e52l 60D92v35o31ř24á54k 2844902842334

Ty otázky jsou úplně normální, akorát si tady někdo hraje na uraženého. Pokud nechtěl odpovídat, tak nemusel.

+4/−6
24.2.2014 15:00

K55a88r88e11l 74D26v23o31ř44á93k 2474262952614

Něco jiného by bylo, kdyby tam byla třeba otázka: Přejete si zemřít a jak rychle.

+1/−4
24.2.2014 15:01

B19o93h94u51s49l14a42v 92K14r48á23l43í55k 2671720869516

Ano, bohužel. Takto debilní otázky jsou dnes ve "vědeckých" výzkumech úplně normální. A lidé za ně dostávají tituly jak na běžícím pásu.

+6/−2
24.2.2014 15:15

D14a90n24i59e23l59a 93U10r40b73a54n60o26v15á 2434950735216

otázky možná normální jsou ale není normální, že se k informacím, že jste pacient s jakoukoli nemocí či postižením dostane k někomu kdo k ní nemá mít přístup.

+8/0
24.2.2014 15:42

P30e58t43r50a 80N90o62v84á50k87o41v69á 7548576574518

No to právě ani nejsou. Jedna k se těmahle nic nevyzkoumá, druhak jsou divné.

0/0
24.2.2014 15:46

H42o34n80z12a 94F43á11t50o18r 2399875424870

A tohle bude paní doktorka nebo dokonce docentka, či profesorka? Já to říkal vždycky, že humanitní "vědy" jsou pavědy. Dostávat tituly za zhodnocení, že se má "většina lidí fajn, ale stále ještě zůstává minimálně polovina těch, kteří se fajn nemají" mi přijde slabomyslné.

+7/−1
24.2.2014 13:39

B43o78h46u81s56l51a38v 18K62r20á32l96í38k 2191160679706

Na tomhle stupidním typu výzkumu je postaven celý farmaceutický a medicínský průmysl, který si hraje na to, jak je strašně exaktně vědecký. Naopak, přístup humanitních věd by dokázal reflektovat nesmyslnost té metodologie.

0/0
24.2.2014 14:45

M29i95l13u73š71e 18K25o70h25o85u57t91k42o51v13á 3296968170187

Odsuzuji formu dotazníku. Pokud zmíněná studuje etiku, měla by k získání odpovědí zvolit etickou formu. Uniklá data jsou velký problém.

+5/−1
24.2.2014 13:12

L86u96c16i29e 43B78a24r58t15o66ň34o93v82á 5460198917395

Šetření tohoto typu má být striktně anonymní, jde o citlivé téma  Takže jestli měl každý dotazní kód, navíc byl zasílán na konkrétní adresu? Dále, jakým způsobem měly být dotazníky vraceny tazateli? Tohle už zásadu anonymity trochu popírá, asi by mne to rozladilo taktéž. Avšak předpokládám, že účast v šetření je dobrovolná, tohle není jako formulář CZSO, takže sice chápu morální pobouření dotčených oslovených, ale především bych řešila, kde paní tazatelka vzala adresy. Od odbornice na etiku by člověk očekával poněkud profesionálnější přístup.

+4/0
24.2.2014 13:09

P23a70v69e31l 21J41a64n79o26u30s68e28k 5763400118973

Objasnit zdroj kontaktu na uvedene jednotlive ucastniky vyzkumu je to jedine nejasne.

Jinak tento clanek nema zadny vetsi smysl nez jen ze 'informuje spolecnost o jakemsi vyzkumu', uvadi i konkretni data (otazky, ktere jsou predmetem vyzkumu) a ctenare mozna nejen informuje o tom, jak takovy vyzkum vypada, ale i vede k zamysleni, jak takovy vyzkum ma/muze vypadat. Vetsina tohoto clanku je tak nikoliv informaci, ale jen diskusi na uvedene tema, cili komentar.

...

K uvedenemu vyzkumu mela dat souhlas  nejaka eticka komise organizace, v niz je odborna asistentka zamestnana. Pokud toto bylo splneno, je vse v poradku. Takova komise posoudi /ma posoudit ,kdo vsechno bude ucastnikem vyzkumu ( jak si je vyzkumnik vyhleda), co bude preddmetem vyzkumu, a muze upozornit i na citliva mista vyzkumu.

........

Typ otazek, ktere jsou polozeny ucastnikum vyzkumu, zalezi na vedoucim vyzkumu a tedy na tom, co chce uvedenym vyzkumem zjistit.( a v uvedenem pripade neni proc nestudovat I treba ' sexualni spokojenost ochrnutych pacientu', treba proto, aby se zjistilo nejen, co je 'problem' ( co je trapi), ale i jak jim lepe pomahat, jak podporovat jejich psychicky stav, vystaveny zcela jiste nikoliv jen sexualni deprivaci). Pokud si vyzkum nedal za cil zjistit, zda pacienti maji dostatek pomucek a podobne, pak namety matky jedne pacientky jsou bezpredmetne, proste to nebylo umyslem zkoumat neco takoveho. (Nicmene v kazdem dotaznikovem vyzkumu, kde  je prostor na volne odpovedi, se kazdy muze vyjadrit, jak chce. A pro povedomi vsech potencialnich ucastniku podobnych vyzkumu uz jen dodat - kazdy se ucastnikem stave dobrovolne, a kdo nechce, ten nemusi).

+3/−3
24.2.2014 12:40

P71e83t31r 88H83a40r91i93p65r65a57s61a62d 18H94a41j21i88č 8823450474737

Hodně se to odvíjí od toho, co bylo cílem onoho průzkumu. Pokud to bylo přímo zkoumání etické způsobilosti samotného iniciátora, tak to by mi dávalo smysl. :-)

+2/−1
24.2.2014 13:17

B75o65h50u48s27l58a55v 39K37r35á32l95í21k 2621870129556

Pokud odpovědnost jedné ženské rozmělníte tím, že ji přenesete na nějakou komisi, kde nikdo neodpovídá za nic, protože se každý schovává za ty ostatní členy komise, tak tím nevyřešíte nic - leda že ze selhání jednotlivce vytvoříte zvůli systému. Komise, obecně vzato, nebývají moudřejší a prozíravější než lidé. 

Existuje více možností, jak bádat. Jeden způsob je založený na tom, že pouze pozorujete a interpretujete, aniž byste předmět výzkumu ovlivňoval, natož narušoval. Jiný způsob je ten, že předmět výzkumu chytíte, natáhnete na skřipec, rozpitváte a rozpustíte, přičemž ovšem pokud nedokážete pozorovat a interpretovat, tak stejně nic kloudného nezjistíte. Anketní průzkum s takto stupidními otázkami má blíže té druhé variantě. Nemám na mysli to, jakých témat se otázky týkají, ale že takto položenými otázkami stejně nelze nic rozumného zjistit.

0/−1
24.2.2014 14:58
Foto

J82a78n 75R64ů54ž82i13č27k17a 7352372165867

Jediná otázka je databáze. Ale je to sakra vážná otázka.

+4/0
24.2.2014 12:37

I56v65a 60H96a17n64e48s44o23v42á 8486356389329

Tak ty otázky jsou velmi zarážející...

Otázky začínají slovem "jak", což je přesně to, co lidi naštve.

"Jste spokojen sám se sebou" zní opravdu jinak než "Jak jste spokojen sám se sebou"...

Paní Pelcová, vy musíte být ale hloupá :-/

+4/−2
24.2.2014 12:33

M38o66n96i41k52a 19H43a10b65a70n19o31v82a 7468313197326

Nevím, mně to přijde stejné s menším rozdílem, že pokud se použije slovo jak, nutí to člověka odpověd rozvinout. Váš návrh umožňuje spíše odpověď typu ano/ne, jinak je stejně slušný/neslušný.

+2/0
24.2.2014 12:36

I27v32a 49H77a66n44e23s54o32v62á 8206696459379

Ano, přesně tak! A tyhle odpovědi by jí byly k ničemu, takže se rozhodla do těch lidí jít rovnou, natvrdo, bez obalu.

A to mi připadá opravdu eklhaft ;-€

+3/−1
24.2.2014 12:39

M38o26n60i74k59a 19H92a83b96a53n56o98v88a 7878853817126

Pokud ale bylo její motivací zjistit skutečný stav kvality života těchto pacientů, potřebovala rozvinutější odpovědi ...

0/0
24.2.2014 12:53

I23v13a 20H30a12n87e53s70o31v83á 8866306559329

Pokud si myslela, že je získá těmito otázkami, tak je opravdu hloupá. Jestliže se jí jednalo o "zjištění kvality života pacientů", pak musí sama určit, co je kvalita v životě a podle toho se dál ptát.

Tohle rozhodně není na jednokolový výzkum a hlavně - už vůbec ne na písemnou formu.

+3/0
24.2.2014 13:01

M40o29n43i79k14a 32H70a70b10a39n43o35v95a 7318663557346

To po vytrhnutí dvou, tří otázek z kontextu dotazníku, jak to udělal tento článek, já nedokáži posoudit ...

0/0
24.2.2014 13:05

I68v50a 60H96a65n35e16s36o37v16á 8146376359169

V článku je prakticky třetina dotazníku. Taky by mě zajímalo, jak byl koncipován celkově, jaký byl úvod, zda byly u některých otázek škály či možnosti atd.

Ale to, že je ta ženská blbá jak troky, za tím si fakt stojím.

+2/0
24.2.2014 13:08

P62e50t30r25a 78N54o18v80á58k40o51v12á 7798856764908

Jo, ale když už, tak to měla dělat strukturovaným rozhovorem. Dotazník a neanonymní...no sama vidíte, jak na to respondenti reagují.

0/0
24.2.2014 15:48

E31l13a 75Č58u27l79í93k35o74v93á 5377537766251

no, mně by teda vadil ten únik dat, co je komu do toho...

+2/0
24.2.2014 12:33
Foto

V66í42t 74R33a79i84s75e16r 2871107266868

"Měla by si uvědomit, jaké dotazy pokládá a že o některých věcech se prostě nemluví." ... Možná to je právě problém, že se o těchto věcech nemluví a různě životem postižení lidé se pak cítí méněcenně. Udržovaní takových tabu podle mého názoru tento stav pouze prodlužuje a konzervuje.

Na dotazníku nevidím nic špatného, možná že má za cíl dokonce právě ta tabu prolamovat. Jediné, s čím mám problém je otázka, kde jeho autorka vzala soukromé údaje pacientů. Článek se mi ale jinak zdá dost zavádějící a jednostranný, viz. např. "Takových lidí, kteří si na nás dělají kariéru, je více..."

Dokud nebude známo více informací, tak vláčet tenhle dotazník a její autorku médii mi přijde krajně neprofesionální.

+4/−3
24.2.2014 12:32

P90e30t54r62a 55N29o59v45á83k10o61v75á 7878826554938

No a nebylo by lepší s těmi lidmi udělat rozhovory? Mně by se taky nechtělo odpovídat na dotazník: Jak se citíte a Jak to máte se sexem, pokud je to navíc vzhledem k mému životu s postižením citlivé téma.

+1/0
24.2.2014 15:51

J50a84n 27Č63e14r42n73ý 3180377568

Zase je to jen mediální humbuk, trapnejch novinářů, kteří nemají co psát. Účelově vybrané části a 1-2 lidi, kterým vadí všechno. Kdyz se nechci neceho ucastnit, tak to hodim do koše a hotovo. Hypotetické konstrukce, že kdyz odpovi, tak ji seberou ventilátor jsou mimo.

+1/−3
24.2.2014 12:30

M15i91c25h25a25l 74Z42e40t87e73k 3808212470177

Otázky je třeba pokládat s citem- viz např.

 http://www.youtube.com/watch?v=hSFWgKl-O-A

+1/0
24.2.2014 12:23

J93a40n 40A65l80á98n 4445964382803

No já teda nevím, proč by se v tomto ohledu mělo řešit, kdo je zdravý a kdo je nemocný. Každému chodí dotazníky... a co když se ptají třeba chlapa, co neměl už 5 let ženskou, jak je spokojený se svým sexuálním životem... Tomu to nemůže způsobit nenapravitelnou újmu? Nechápu... na jedné straně se tělesně postižení dožadují stejných práv a stejného zacházení a když je mají, tak si stěžují... sorry, ale mě také chodí dotazníky z neznámých adres a nikoho kvůli tomu nežaluju... stačí jim napsat, že si nepřeji od nich nic dostávat...

+9/−5
24.2.2014 12:09

P65e12t81r 61K81o57l55á45ř 2358987244671

Myslím, že by pacientům prospěla trocha nadhledu ...

+7/−9
24.2.2014 12:08

I29v68a 84H86a43n57e93s81o23v39á 8466206699739

Nadhledu?! Vy nemáte ani ponětí, co tyhle lidi řešej musej všechno v životě řešit, nemáte ani ponětí, že na podobně blbé dotazníky odpovídají každého čtvrt roku na sociálce, aby dál měli různé příspěvky....

A vy jim budete něco vykládat o nadhledu?!

Vám by prospěla trocha pokory!

+4/−1
24.2.2014 13:03

J12a18n 37J38u21r18n62í44č59e22k 7917790574404

Svou radu si, pane dobře zapamatujte, třeba se vám bude hodit:

Až budete, trvale upoután na vozíčku nebo na lůžko, tak vám prospěje trocha nadhledu.

0/0
24.2.2014 14:50

J27a44n 84H48e91j36d20a 4714796932644

Ta disertační práce bude mít jistě úžasně vypovídající hodnotu.;-D

+4/0
24.2.2014 12:00

L86u12b55o66m35í64r 71V91r18t55a47l 6180967861151

Já se nedivím. Žijeme v amorální době, jinak - a to je v podstatě podobný případ - by ani ministr financí nemohl lidem rozesílat složenky. Tento dotazník bych já vyřešil tak, že bych tam vypsal kraviny a nebo by rovnou letěl do koše. Tomu, že to ti lidé dají k soudu se nedivím. Pokud je to opravdu tak vytočilo, je to jedině správně.

+3/0
24.2.2014 12:00

V14l84a19d71i93m62í98r 63V63y78s53o97k27ý 8432632391375

;-D která doba byla morální? (ok, už z definice slova morálka být žádná amorální nemůže)

vaše chování by bylo morální a v pořádku? odmítnout pomoc druhovi svému

já se tedy divím, asi se ti lidi berou moc vážně

+1/0
24.2.2014 12:03

J43a72n 34H16e16j76d33a 4574306872484

Hlavně ty informace budou hodně " užitečné ".

Takže paní udělá přesné závěry z nepřesných informací. A dá je na net, aby k nim mělo přístup co nejvíce lidí.;-D;-D;-D

+2/0
24.2.2014 12:03

J83a78r36k87a 61P86i31n34c62o18v98á 8128863475915

no Nevím asi baych jí poslala někam i z dotazníkem....!!Rv!!Rv

+2/0
24.2.2014 11:57

M87o81n66i53k57a 54H25a20b74a33n62o98v96a 7178843247726

Některé velké konflikty vznikají jako série drobných nedorozumění :-). Někoho může otázka na sexuální život potěšit, protože se konečně našel někdo, koho zajímá zda žije normální život, někomu se taková otázka může strefit do dne, kdy je na dně a pak mu to ještě přitíží. Žaloba mne přijde jako přehnaná, přece jenom žijeme už v tak dost politicky korektním světě, budeme se moci v budoucnu zeptat gayů, zda si hráli jako kluci s panenkami, když se tomu 99% zasměje, ale přece jenom to 1% by se mohlo cítit uraženo a poníženo? Můžeme se anonymním dotazníku na pomoc třeba Romům zeptat zda pracují, případně kdy naposledy pracovali, nebude to někdo z nich cítit jako ponížení a vysmívání či přímo skrytý rasismus? Kde vzala ty kontakty je jiná věc, nevím co je pravdy na tom, jak dole někdo podotkl, že k vědeckým účelům s anonymním zpracováním dat, je možné tyto kontakty takto použít ...

+10/−2
24.2.2014 11:45

J74a60n 78J83u51r64n45í40č21e38k 7767280434704

Jak vám to přijde, je úplně jedno.

+1/−6
24.2.2014 11:50

J47i67ř24í 87H50o89v76o39r93k67a 2686617630981

Vždyť přece žádný medicínský výzkum ani jinak dělat nejde, než  že použijete stávající evidenci. Jako že by náhodně volali podle Zlatých stránek a ptali se, jestli náhodou není na plicní ventilaci? ;-D

Nejde to dělat jinak, že takové lidi oslovíte, jestli by byli ochotni se podílet na průzkumu. Oni řeknou ano nebo ne. Je úplně jedno, jestli to uděláte osobně dotazem na své pacienty, nebo dopisem, který mohou jednoduše hodit do koše.

+4/−1
24.2.2014 11:55

M86i34r27e76k 93K36o36v36a68c17i45k 5261301221467

Když pominu neoprávněně využité údaje o pacientech - co takhle se obyčejně, slušně toho člověka nejdřív (po předchozím rámcovém seznámení s výzkumem) zeptat, zda se chce takového výzkumu zúčastnit?

+7/−1
24.2.2014 11:59

J26i48ř90í 40H62o25v41o82r28k43a 2336957450651

Přesně to ta paní udělala. A oni se mohou v pohodě rozhodnout, zda řeknou ne nebo ano. Dokonce to je ještě férovější, že rovnou vědí, o jaké otázky by šlo a mohou uvážit, zda to pro ně je přijatelné. 8-o

+3/−1
24.2.2014 12:00

J20o25s89e10f 46H52a86n20y98á34š 2164449203

Právě to, že údaje byly získány neoprávněně, se nesmí pominout!

+2/−1
24.2.2014 12:13

J98i17ř52í 34H68o63v92o76r29k76a 2306117830551

1) šlo o anonymní vědecký nekomerční výzkum - zajímavé, že nikomu nevadí, když maminka sotva přijde z porodnice už má ve schránce vzorky věcí pro miminko od soukromých firem, podobně lidé po stomických zákrocích apod. Tam bych zneužívání zdravotnických DB řešil spíše...

2) dále mi vadí to zde převládající pojetí lidí s hendikepem jako zvířátek. Pokud vím, už nejméně 20 let platí náš společenský i medicínský konsensus brát takové lidi jako ostatní "normální" lidi, kteří prostě mají v nějaké životní činnosti omezení. Ale tohle rozhořčení "co si to dovolují na ubohé postižené" je už doufám mimo. Už to není "tady máš cukříček Honzíčku", ale "tady máte kartu na vyhrazené parkování, pane inženýre". [>-]R^ Proto odmítám tenhle případ brát jinak než jiné dotazníkové šetření.

+14/−2
24.2.2014 11:44

J51a97n 42J69u40r90n69í57č90e54k 7257830694594

Nikomu nevadí? Třeba to někomu vadí.

+1/0
24.2.2014 11:51

J15o49s65e33f 28D14r42á75s75a19l 2634415521

i u normálních lidí platí, že se na určité věci prostě neptáme....říká se tomu empatie a slušné vychování

+1/−1
24.2.2014 11:59

V88l90a48d69i98m62í96r 44V22y66s64o75k52ý 8502502251965

a které to jsou prosím?

0/0
24.2.2014 12:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.