Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dělník překopl elektrické vedení, pro popáleného musel letět vrtulník

Silná rána probudila v sobotu ráno obyvatele karlovarské čtvrti Tuhnice. Tu zapříčinil dělník, který pracoval na výkopu, při kterém nechtěně trefil kabel s elektrickým proudem. Pro těžce popáleného dělníka tak musel přiletět záchranářský vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O13n13d59ř50e44j 67Z32e72m51a62n 5570224638519

Ale to by o tom musel vědět a problém je, že v mnoha případech se to nemá ani jak dozvědět.

0/0
18.7.2015 18:50

O48n85d89ř53e38j 13Z11e74m70a95n 5970434678139

To je reakce na iluze pana Sobotky, že stavbyvedoucí o všem musí vědět.

0/−1
18.7.2015 18:53

P36a13v77e62l 59S22o72b64o15t57k16a 5620714

Ale jděte, víte jak vypadá energetický kabel zasypaný v zemi?

To se dá, při troše šlendriánu, překopnout bagrem, ale určitě ne krompáčem - okolo kabelu je zásyp, nahoře výstražná fólie, takže tu nedělejte z lidí hlupáky že jen tak rejete na zahrádce a náhodou trefíte rozvof elektriky...

+1/0
19.7.2015 17:16

P60e52t24r 44G47e48r14n45e62r 9288531388137

Nebyl, to máte pravdu. Ale jaké jiné vysvětlení by jste nabídl? Ten dělník o kabelu prostě nevěděl a je jen štěstím, že ho to nezabilo. A pro další mínusáře: - jděte do háje zeleného. Pendrek víte a znáte. Jen vyvoláte trpný úsměv nad svojí ubohostí.

0/0
18.7.2015 17:41

P36a14v68e91l 47S17o63b53o19t91k50a 5830564

Vysvětlení tu píšu - buď to byl tupec který nevěděl co ta fólie a zásyp okolo kabelu značí, nebo ten kabel chtěl překopnout schválně, nebo mu to někdo nakázal s tím že kabel není pod napětím atd.

Ale viz normy, práce na elektrickém zařízení.

"Druh práce v blízkosti elektrického zařízení, například stavební činnost, čištění, natírání apod. Jedná se o práce, které nejsou prováděny na elektrických zařízeních, ale práce jiného charakteru (například zemní práce, přeprava břemen, nátěry, ostatní instalace apod.). Tyto práce, pokud jsou prováděny na větší vzdušnou vzdálenost, než je stanovená zóna přiblížení k živým částem elektrického zařízení (Dv), nemají tedy charakter práce v blízkosti ŽČ. Tyto práce mohou být prováděny osobami seznámenými"

"Při použití ochrany bezpečnou vzdáleností (aplikace základní ochrany živých částí zábranou), a dozorem. Musí tento pracovní postup zahrnovat zejména:

 ▪ bezpečnou vzdálenost větší než DL udržovanou s ohledem na druh pracovní činnosti a jmenovité napětí elektrického zařízení

 ▪ stanovení podmínek pro prověření osob, které mají požadovanou pracovní činnost vykonávat

 ▪ postupy přijímané během pracovní činnosti, pro zabránění vniknutí do ochranného prostoru elektrického zařízení pod napětím

Pozn.: Vedoucí práce vždy před zahájením prací musí pracovníky seznámit, jak jsou stanoveny a označeny zóna přiblížení (práce v blízkosti ŽČ) a ochranný prostor (v podstatě práce pod napětím)."

http://elektrika.cz/data/clanky/neelektricka-prace-prace-v-blizkosti-elektrickych-zarizeni

0/−2
18.7.2015 17:50

O58n92d42ř32e27j 92Z85e88m65a37n 5310904628799

Viděl jste někdy, jak to okolí kabelu vypadá po 40ti, 50ti letech? Víte co tam dávali? Jestli tenkrát dodržovali normy? Zvlášť pokud se třeba jednalo o první akce z?

+3/−1
18.7.2015 18:58

P48a59v96e10l 51S58o89b29o35t57k50a 5140954

Od toho jsou správci sítí a povolení prací, abyste měl vyjádření zodpovědných správc§ o tom co by tam asi tak mohlo vést.

A také školení dělníků, kteří musí být seznámeni.

0/0
19.7.2015 17:17

M70a31r76t94i65n 50B14a25u86e52r 6764383863113

Pane Sobotko, s veškerou úctou, ochrana zábranou se používá zejména u odkrytých živých částí. U kabelu nemá význam. Nebo jste viděl někde ve výkopu plot nad kabelem? Samosebou, neštěstí to je, dle informací které mám, dělník nakopl kabel 10 kV. Už jenom použité napětí vypovídá o možném stáří vedení. Bohužel nic konkrétního nikdo neřekne.

0/0
18.7.2015 22:49

P80a45v50e88l 52S86o19b63o12t59k12a 5300574

Viděl jste někdy kabel zasypaný v zemi jen tak, tj. hlína, šutry, jen prostě zahrnutý?

Takový kabel by v zemi dlouho nevydržel, takže kopáč musel vidět že kope někde kde je cosi divného.

A vzdálenosti platí i pro silové kabely, pokud někdo kope okolo kabelu platí pro něj ta samá norma.

0/0
19.7.2015 17:21

M98a17r87t45i61n 95B25a89u33e25r 6324163143203

Jako elektrikář a revizní technik musím říct že viděl, viděl jsem kdejaká zvěrstva. A vzdálenosti pro holá vedení a kabelová vedení jsou jiná.

Navíc, folie mohla být strhlá bagrem. kopáč určitě nekopal celou hloubku ke kabelu krumpáčem.

A navíc, jestliže měl dotyčný za úkol kabel obnažit, tak nemohl dodržet jakoukoli vzdálenost. Tím nechci říct že v ten okamžik byl krumpáč tím správným nástrojem.

0/0
19.7.2015 19:21

P12a20v72e95l 28T15r18o10j76a48n 1479869111450

Zkuste to bez drátů

0/0
18.7.2015 16:44

P67e10t29r 95G57e61r68n63e89r 9368861148707

Ba ne, pane Sobotko. Mýlíte se. V zemi i mostovkách jsou uložené kabely o kterých se dozvíte jen pokud je překopnete. V žádné mapě ani inženýrských výkresech nejsou zanesené. Jsou to strategická spojení.Hrad - parlament, např.

0/−4
18.7.2015 15:04

P77a74v41e40l 85S41o23b22o44t95k51a 5110524

Ale tohle nebyl spojový kabel, ale silový, a nebyl tajný.

0/0
18.7.2015 15:11

P18a61v29e86l 10S92o94b95o93t74k62a 5630524

To nemohla být náhoda

http://elektrika.cz/data/clanky/vvvatd040521/view

tj. buď kabel překopl schválně, nebo by si to měl někdo odskákat

http://elektrika.cz/data/clanky/neelektricka-prace-prace-v-blizkosti-elektrickych-zarizeni

0/−2
18.7.2015 14:39

P23a83v25e16l 11C27h53l73u76b24n45a 7347346528147

Lajdák nemusel být ten dělník, ani jeho nadřízený. Fušer a flákač mohl být ten, kdo kabel do země ukládal.

+8/0
18.7.2015 14:46

P66a57v20e43l 38S74o68b69o93t39k92a 5380184

i to je možné, ale i pod tím projektem a realizací je někdo podepsaný.

A zodpovědnost nekončí nějakou záruční nebo garanční dobou, kdo zhotovil elektrické zařízení (uložil kabel do země) zodpovídá za jeho bezpečnost (značení a zakreslení do katastru) po celou dobu životnosti (provozu).

+1/−2
18.7.2015 14:59

O24n32d27ř55e69j 35Z21e94m89a32n 5740854168829

Slyšel jste o akcích Z ?

dodnes se mnohde neví, kde co je a kde to je, protože ty věci se v rámci té akce dělali i tak, že ani nebyly plány a zakreslovalo se to do map bez zaměření, prostě tudy někudy to vede. A hodně věcí se do map ani nedostalo.

+2/0
18.7.2015 15:40

P36a76v81e16l 36S47o85b59o46t86k93a 5810284

A do takového kabelu nějaká energetická společnost pouští elektřinu??

To dost pochybuji, stejně tak že ten kabel by přežil bez věcného břemene na pozemku.

Že mají chalupáři natahané kdoví co kdoví kde je možné, ale asi zapomínáte na revizi která je a vždy byla u elektrických zařízení nutná, takže pokud nějaký kabel vede po cízích pozemcích moc už jich nezakreslených nebude.

Samozřejmě mohou být zakreslené špatně atd, ale i viz výše ještě k tomu značení,... takže když něco někde překopne bagr..no, budiž, nebylo to správně zaměřeno a bagrista hrábl a nevšiml si zásypu a značení, ale ručně, krompáčem, náhodou vzít kabel, to už musí bít opravdu extra tupec.

0/−4
18.7.2015 15:56

P54a32v76e91l 13S31o55b30o53t20k22a 5390614

...být...

;-D

+1/0
18.7.2015 16:19

O81n28d79ř50e36j 17Z60e92m62a43n 5560524438909

Ty akce nebyly soukromé. To byly hurá akce vyhlašované na urovni obcí, okresů a dokonce státu a státem posvěcené. Zjistěte si o tech akcích něco. Často nešlo o malé věci. Mnohde takhle nadivoko byly položené celé sítě a nejen elektrické, ale i rozvody pitné vody či kanalizace. U nás třeba stále nevíme, mimo jiného, kudy v některých oblastech přesně vede plyn. Včetně toho, jak je hluboko.

+1/0
18.7.2015 16:20

J31a29n 49F97r11o47l57í29k 6906680755534

Hloubka uložení plynových zařízení se registruje teprve nedávno. Prostě je pásmo výšky 1,5 až 0,8 m a tam to někde je pokud nenavýšili třikrát vozovku nebo neodbagrovali třeba svah, kde je plynovod. Nemluvě o hromadné výstavbě, kde se nejdříve položí sítě a pak se třeba z nějakého důvodu změní niveleta oproti projektu a celý záznam souřadnice "z" je k ničemu.

+1/0
18.7.2015 17:37

K42a95r69e96l 24P98e86t55ř95í58k 3525859938417

Trasa kabelu (resp. obecně inženýrských sítí) není předmětem evidence katastru nemovitostí. Do katastru se může dostat maximálně věcné břemeno služebnosti sítě. Zákres (nechat síť zaměřit) je věcí provozovatele, resp. investora.

+2/0
18.7.2015 15:52

P71a11v87e84l 70S82o80b57o29t15k61a 5920474

jj, máte pravdu, to jsem moc zjednodušil

0/0
18.7.2015 16:02

J92a16n 74F47r54o65l19í46k 6926740875594

1. Věcná břemena se zapisují až po sametu. Vše ostatní (většina má věcná břemena ze zákona a nezapsaná. 2. Pokud někdo pracuje třeba s benzínovým nebo pneumatickým kladivem, protože v blízkosti kabelu je beton nebo šutrák není problém se do něj trefit stejně jako krompáčem. Ty teorie co máte v příspěvku 14.39 jsou krásné, ale realita na stavbě vypadá často jinak.

+2/0
18.7.2015 17:32

P92a90v15e37l 86S12o36b10o58t71k57a 5180864

Jenže to nejsou teorie, to jsou platné normy, a pokud dojde v takovémhle případě ke smrťáku, stavbyvedoucí si to odsedí.

0/0
18.7.2015 17:45

M66i59r21o17s96l79a43v 94Z78i30k28m55u89n45d 7399163864503

Pokud vedoucí práce zaměstnance poučí a nechá si to podepsat je z obliga ... problém je mnohdy u pracovníků, kteří podepíší, že byli seznámeni s pravidly bezpečnosti práce, přičemž mají problém se vůbec podepsat, takže lze pochybovat o tom, že vůbec chápají z čeho byli poučeni ... hlavně když se jedná o občany ze zemí na východ a jihovýchod od Slovenska ... případně asimilované osoby jistého etnika, mající snahu pracovat a živit se poctivě rukama, ale s gramotností jsou na tom trochu na štíru ...

0/0
18.7.2015 18:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.