- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak jdete do KFC, Mc D. ,tam neplatite spropitne.
Za komoušů měly Interhotely jako GH Moskva (Pupp) nebo Centrál už couvert někdy v 60tých letech. První položka nahoře jídelního lístku. 2-)
Na výletních lodích na Vltavě v Praze dost normálka. Když jsme se podivovali nad cenou pressa za 75Kč, všimla si nás obsluhující, sebrala nápojový lístek a přinesla jiný. Ejhle. Na novém lístku byla již káva za 35.- Někde si musí natrhat na nájem...!
Tahle branže je prolezlá různými vych*ánky. Asi to bude přístupem majitelů, personál je jen jejich obrazem. Nejedná se o všechny, je jich však dost. Kromě nabídky a servisu nevalné úrovně považuji za největší švajneraj jejich snahu vydrbat se zákazníkem.
Nedávno jsem byl s manželkou v restauraci, chtěla čistou kohoutkovou. Přinesli karafu 0,7l za 70 Kč, bez upozornění na cenu, bez dotazu kolik toho chce...
A čepování piva pod míru je běžnou věcí, takovou českou tradicí, kterou již nikdo nekritizuje.
Není divu, že asertivní zákazník pak nedává spropitné. Není to povinnost.
Jaká restaurace Takovým lidem nechci dávat ani jednu korunu
Jasně, nedávají spropitné (které není povinné a je to jen dobrá vůle zákazníka), tak vám napálíme příplatek.
On je nešvar i samotné spropitné. Číšník má být placen z výdělků restaurace. Pokud jim chci něco dát navíc, je to jen moje dobrá vůle a odměna za nadstandardní služby, rozhodně nejde o nějakou povinnost. A když nadstandardní služby nejsou, tak proč bych něco platil? Dát spropitné v podniku, kde na mě zapomněli s objednávkou a deset minut mávám šrajtoflí na vrchního, než mě vůbec přijde milostivě zinkasovat?
Co se rýče spropitného, liší stát od státu. Někde není spropitné zvykem dávat prakticky vůbec, v jiných státech se obvykle při slušných službách dává, ale výše je zcela na vůli zákazníka a v dalších státech vám na účet automaticky připočítají třeba 10 procent, ať jste v restauraci spokojeni či nikoliv, dát můžete pouze ještě více. A ČR je, řekl bych, takový zlatý střed.
Problém je, že na ten couvert není zákazník upozorněn obsluhou, bývá někdy umístěn v jídelním lístku tam, kde se člověk nedívá, pokud tam vůbec uveden je a v mém případě se stává, že se to dozvím až pří placení.
Rozhodně to není problém pouze českých restaurací, naposledy jsem se s tím setkal v Itálii .. couvert byl pevný ve výši 2EUR.
Jinak v té Itálii to bylo celkem zajímavé v tom, že před polívkou přinesli různé nakrájené pečivo, tyčinky, nějaké dochucovací omáčky. Donesli polívku a odnesli pečivo, odnesli talíře po polívce a s nimi odnesli i omáčky, donesli druhé a do 3 minut odnesli i poslední věci a to byla sůl a nadrolená margharita ... dost jsem na to koukal, protože je celkem přirozené, že si třeba jídlo dosoluji podle potřeby i v průběhu konzumace. Byl to takový couvert necouvert. A za 2EUR pro každého u stolu.
Couvert je u nás docela běžný v "lepších" restauracích. Někde alespoň dají "zdarma" předkrm než donesou objednávku. Takových "servisních" poplatků nalezneme napříč obory přehršel...
Tak si to mají napsat jako přirážku za komunikaci v cizím jazyce. To by mohlo projít, na zámcích si za cizojazyčný výklad taky běžně účtují.