Tržnice, zastávky městské hromadné dopravy Dopravního podniku Karlovy Vary.

Tržnice, zastávky městské hromadné dopravy Dopravního podniku Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Diskutovaný dopravní terminál v Karlových Varech má být menší

  • 2
Úspornější a s náměstím u Tržnice. Tak by mohl nově vypadat integrovaný dopravní terminál, který plánují Karlovy Vary. Právě zmenšení kontroverzního díla za stovky milionů navrhují městu památkáři a zástupci Českého inspektorátu lázní a zřídel.

Plánovaný integrovaný dopravní terminál (IDT) má vyrůst ve Varšavské ulici a okolí. Podle primátora Petra Kulhánka se zatím ale město k ničemu nerozhodlo. Čeká, až bude hotový takzvaný dopravní generel, tedy strategický dokument určující dopravu v Karlových Varech.

„Teprve poté může pokračovat rozhodovací proces týkající se IDT,“ uvedl primátor. Dodal ovšem, že po diskuzi s ředitelem Českého inspektorátu lázní a zřídel (ČIL) existuje možnost subtilnější varianty terminálu. „Je to také jedna z připomínek ke studii IDT od orgánů památkové péče,“ zmínil.

Radnice svolala jednání s dopravci o nezbytné potřebě terminálu a na základě toho vzniká skica úspornější varianty IDT. Protože jde o návrh, město za něj podle primátora nic platit nebude. Do hry by se mělo prostřednictvím skici vrátit náměstí před Tržnicí. Po něm volají někteří obyvatelé města na sociálních sítích.

Vedení radnice chce přitom Tržnici coby zásadní uzel městské hromadné dopravy opravit. Za pomoci evropské dotace počítá s kompletní rekonstrukcí přístřešků, silnic i zastávek. „Tahle varianta stále platí, připravujeme studii. I když se udělá redukce IDT, tak do pěti let nevznikne. Je to běh na dlouhou trať, proto chystáme úpravy tohoto prostoru,“ řekl primátorův náměstek pro investice Čestmír Bruštík.

Na to, kolik bude nový terminál stát, zatím existují jen odhady. Ty mluví o částce kolem 700 či 800 milionů, město by na stavbu chtělo rovněž získat evropskou dotaci. Ačkoli primátor se zástupci ČIL podle svých slov jedná, ministerstvo zdravotnictví, pod které inspektorát spadá, se zatím k IDT nevyjadřuje.

„Konkrétní stavbu IDT v Karlových Varech Český inspektorát lázní a zřídel Ministerstva zdravotnictví ČR doposud neposuzoval. Pro vydání závazného stanoviska je nutné nejprve předložit žádost o jeho vydání společně se všemi potřebnými přílohami,“ uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová s tím, že teprve na základě žádosti Karlovy Vary stanovisko získají.

Zatím je jen studie

Podle Petra Kulhánka nemohl inspektorát IDT posuzovat proto, že zatím neexistuje projekt, pouze takzvaná zastavovací studie. „To je také ta diskuze, která probíhá s vedením ČIL, kde již víme, že terminál v tomto pojetí by neměl vliv na přírodní léčivé zdroje a soustředíme se na ochranu kvality ovzduší,“ uvedl primátor.

Uvažované zmenšení dopravního terminálu udivilo opoziční zastupitele, kteří patří mezi kritiky plánovaného díla. Otázky vzbudilo například u Jiřího Kotka (Alternativa), který je zmocněncem odpůrců terminálu žijících v centru města. Překvapeni jsou i zástupci hnutí O co jim jde?! (OCJJ)

„Upravovat jedinou variantu IDT, kterou město má, je vyloženě neodborné řešení. Všechny takové věci by mělo město dělat koncepčně a architektonickou soutěží,“ řekl zastupitel Otmar Homolka (OCJJ). Je ale rád, že na posledním zastupitelstvu primátor slíbil, že se sejde s odborníky, kteří řadu měsíců IDT kritizují. Radním už kvůli němu napsali několik dopisů.

Zásadní výhrady ke stavbě terminálu mají ale například i členové městské komise architektury a památkové péče.

Pro a proti integrovaného terminálu

Pro

  • Studií bylo prokázáno, že IDT je na tomto území realizovatelný.
  • Řešené území má potenciál k celkové pozitivní proměně. Vymístěním dopravního terminálu z prostoru dolního nádraží je možno tyto pozemky v budoucnu zhodnotit a využít efektivněji.
  • Prostor v oblasti Varšavská - Tržnice - Horova si zasluhuje komplexní proměnu, která do něj vnese novou kvalitu a atraktivitu.
  • Bude zachován logický paprskovitý systém MHD s centrální přestupní stanicí U Tržnice přímo navazující na stanoviště autobusové dopravy a železniční dopravy.
  • Účelem je v rozumné míře minimalizovat náklady a nalézt takové řešení, které bude realizovatelné v horizontu cca 5 let s ohledem k možnosti využití dotačních titulů

(Zdroj: studie na www.mmkv.cz, zpracované sdružením Studio Hangár)

Proti

  • IDT u Tržnice je v rozporu s principem výstavby v KV, s ochranou přírodních léčivých zdrojů. Zachování a posílení hromadné dopravy v I. stupni ochranného pásma může zdroje nevratně poškodit (dolní nádraží je mimo pásmo I.). Tím by skončila budoucnost KV jako lázní.
  • Neprokázalo se, že vyhovuje nejlépe z variant a chybí zdůvodnění urbanistické, technické i ekonomické.
  • IDT u Tržnice je přestupní zastávkou. Cestující má málo důvodů zde vystupovat.
  • Stavba potlačuje historické urbanistické vazby v území, poškozuje hodnotnou lokalitu.
  • IDT nemá další perspektivu rozvoje území a veřejné dopravy.

(Zdroj: Michal Odvody a 11 spoluautorů z řad odborné veřejnosti)