Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Během cesty městskou dopravou budou moci cestující sledovat televizi

  • 4
Vznikající Dopravní podnik Ostrov nakoupí až osm autobusů, a všechny budou ekologické. Cestující městské hromadné dopravy se můžou těšit i na větší komfort, například sledování televize.

První svezení v novém autobusu už si mohli vyzkoušet návštěvníci zahájení provozu v nově vybudovaném závodě společnosti Witte. Tam se představil repasovaný autobus značky Neoplan, který jako první dopravní podnik zakoupil.

„Je poháněný stlačeným zemním plynem,“ uvedl starosta města Pavel Čekan.

Stejné médium bude s největší pravděpodobností pohánět i zbytek flotily ostrovských městských autobusů. Vedle samotného města by měly zajíždět i do okolních obcí. „Kvůli tomu žádáme o licenci,“ potvrdil starosta.

Cestujícím hodlá ostrovský dopravní podnik poskytnout nadstandardní služby, jako je například televize na palubě autobusu. „Na ní by běžely například propagační snímky města či reklamy,“ řekl Čekan.

Ekologické vozy jsou v Karlových Varech i Mariánských Lázních

Dopravní podnik Ostrov vzniká jako společný projekt ostrovské radnice a společnosti Ligneta. Ta by měla do podniku vložit autobusy, město pak na provoz bude přispívat částkou 1,1 až 1,2 milionu korun ročně, což odpovídá sumě, kterou dotovalo provoz městské hromadné dopravy doposud.

Ostrovský dopravní podnik ovšem není jedinou společností v regionu, která vsází na ekologické autobusy. Například v Karlových Varech jezdí přibližně třetina vozů poháněná CNG, tedy stlačeným zemním plynem.

„V současnosti jich je 24,“ potvrdil mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál. Dodal, že městský dopravní podnik disponuje celkem 65 autobusy.

V Mariánských Lázních pak vedle klasických autobusů brázdí ulice i trolejbusy.

Možnost využít pro městskou dopravu elektřinou poháněné autobusy zvažovali i v Ostrově, protože elektromobily jsou součástí dotačního programu. Jenomže problémů s autobusy poháněnými elektřinou je hodně.

„Jejich dojezd není bůhvíjaký, ale největší problém je s jejich dobíjením. Ideální stav by byl, kdyby dokázal autobus odjezdit celou směnu a přes noc by se nabíjel. Rychlonabíječky, které na trhu jsou, totiž snižují životnost akumulátorů,“ naznačil jeden ze zásadních problémů Čekan, který se jinak považuje za příznivce elektrifikované dopravy.

Ostrovská radnice na nákup autobusů hodlá čerpat dotace z programu IROP vypsaného ministerstvem pro místní rozvoj. Šanci má získat 85 procent z nákupní ceny vozu.


Elektromobil