Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Plány na stavbu karlovarského dopravního terminálu se vrací na začátek

  • 0
Vedení karlovarské radnice po roce vyslyšelo odborníky, kteří kritizovali plánovanou stavbu dopravního terminálu ve Varšavské ulici. Namísto korespondence začali společně jednat o jeho budoucnosti. Magistrát s řadou jejich připomínek souhlasí.

Veškeré práce na integrovaném dopravním terminálu (IDT) skončí. A to do doby, než vznikne takzvaný generel dopravy. Až napoví, jak má doprava v krajském městě vypadat, přijde na řadu architektonická soutěž. I takový závěr přineslo vůbec první jednání s architekty a projektanty, kteří se rok obraceli s výtkami kvůli IDT na karlovarský magistrát. Generel by měl být hotový do konce příštího roku.

„Tento odborně zpracovaný dokument nám dá jasná doporučení, která lokalita je nejvhodnější pro umístění terminálu. Na jeho základě se budou ubírat další kroky města ve vztahu k předprojektové a projektové dokumentaci,“ řekl primátor Petr Kulhánek.

Město má nyní takzvanou objemovou a zastavovací studii pro Varšavskou ulici od studia Hangár, která vzbudila kontroverze. Dále také ideovou studii dopravního inženýra Jiřího Klimta. Ten navrhuje, aby nová budova terminálu vznikla na místě současného dolního nádraží.

Všechny tyto věci chce vedení magistrátu v souladu s generelem posoudit a zpracovat architektonickou soutěž na terminál samotný. Jeho stavba se tak o něco posune. Zda kvůli tomu město nedosáhne na uvažované evropské dotace, zatím nelze podle Petra Kulhánka předjímat.

„Uvítal jsem, že jsme se přenesli z korespondenční formy do roviny diskusní a jednání budou pokračovat. Další je plánované na konec listopadu a jeho tématem bude vznik organizace Kancelář architekta města,“ uvedl primátor.

Ve skupině odborníků, kteří se s vedením radnice setkali, je například stavební inženýr Milan Rusev. Ten má z jednání radost a těší jej, že se věci dostávají do normálních kolejí.

„Je paradox, a panu primátorovi jsem to říkal, že nejdříve vznikne objemová a zastavovací studie terminálu a od toho se vyrábí územní plán a podobně,“ uvedl.

Vypíchl přitom očekávaný dopravní generel, který ukáže, kam s terminálem a jak upravit územně plánovací dokumentaci. Stavař a opoziční zastupitel hnutí O co jim jde?! Ota Homolka ocenil i to, že skupina odborníků bude smět vyjadřovat své názory v Radničních listech, jednání se budou opakovat a týkat se budou i dalších věcí.

„Šlo v podstatě o první setkání radnice s odborníky, a to na základě jejich vlastní iniciativy. Nejcennější na tom je, že se dali dohromady architekti a inženýři, kterým záleží na rozvoji Karlových Varů. Paradoxně k tomu došlo díky terminálu, který považují za neštěstí,“ řekl. Podle něj ale skupině nejde jen o dopravní terminál, ale také třeba Císařské lázně a další důležité stavby v Karlových Varech.

Vedení karlovarské radnice představilo společně se studiem Hangár plány na vznik nového terminálu loni v létě. Stavba za několik stovek milionů korun má zastřešit městskou hromadnou i linkovou dopravu. Součástí studie jsou také parkovací domy nebo například rozšíření Chebského mostu na čtyři pruhy.

Proti plánům města nezačali protestovat jen odborníci, kteří si s radními vyměnili zhruba desítku dopisů. Prostřednictvím petice se ohradili i obyvatelé Varšavské ulice a okolí. Chebský most se mezitím stal kulturní památkou, a o jeho podobě tak musejí rozhodovat zejména památkáři.