Studio představilo svou vizi karlovarského dopravního uzlu

  9:01aktualizováno  9:01
Jednu z nejzásadnějších změn nejbližších let přinese Karlovým Varům stavba integrovaného dopravního terminálu. Promění i dopravu v obchodně správním centru krajského města. Svou architektonickou studii nového dopravního terminálu a okolí ve středu poprvé představili autoři ze Studia Hangár.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Změní území od velké kruhové křižovatky u Solivárny až po Chebský most. Při zpracování se prý řídili čtyřmi hlavními tezemi.

„Chceme, aby se jednalo o dům, který patří do centra, měl doplňkové funkce a zjednodušil dopravu. Dále jsme se snažili do řešení zapracovat dopravní vazby a propojit pěší trasy. Za čtvrté chceme, aby šlo o realizovatelné řešení, terminál se vystavěl do pěti let a dal se etapizovat,“ uvedl jeden z autorů Vladimír Tůma.

Hangár přitom počítá s terminálem, který bude sloužit zároveň pro linkovou i městskou hromadnou dopravu. Vcházet se do něj bude z Varšavské ulice, která se stane pěší zónou s kavárnami a předzahrádkami. S vlakovým terminálem blíže k Ohři jej propojí krytá lávka, přičemž návrh zredukuje nástupiště na pouhé dvě koleje. Nad nimi vyroste čekárna. Chebský most bude mít čtyři pruhy místo dvou a lemovat je budou chodníky.

„Myslíme si, že kapacita obou křižovatek se navýší minimálně o třicet procent,“ uvedl další z autorů Antonín Juštík. Stavba dopravního terminálu zruší parkoviště ve Varšavské ulici a řidiči se podle autorů budou muset na nějakou dobu připravit na menší komfort. Parkovat by ale podle nich mohli v místě, kde se nyní nachází dolní nádraží, neboť tamní pozemky patří městu.

Nová parkoviště

Na oplátku pak řidičům nabídnou dva parkovací domy. První nad budovou magistrátu v Rybářích, kde počítají se vznikem zhruba stovky parkovacích míst, druhý vyroste místo Správy lázeňských parků u Solivárny, kde přibudou další čtyři stovky míst.

Terminál přitom s prvním parkovacím domem - potažmo městskou čtvrtí Rybáře, propojí 270 metrů dlouhá prosklená lávka přes Ohři. Odstaviště autobusů poslala studie na prostranství před dnešní čerpací stanicí OMV.

Poslední výraznou změnou pak bude mimoúrovňové propojení pro pěší, které spojí ulici Dr. Davida Bechera s místem, kde v současné době stojí dolní nádraží. Autoři nepočítají s tím, že by při rekonstrukci Chebského mostu a dalšího území vyčlenili cyklopruhy. „Nepovažujeme za nutné, aby tu dnes byly,“ uvedli s tím, že terminál má zvýhodňovat zejména autobusovou dopravu.

Peníze a kritika

Proměna centra Karlových Varů bude stát podle autorů zhruba 700 milionů korun, přičemž první etapa by měla spolknout 400 až 450 milionů. „Použít bychom chtěli dotace z Integrovaného plánu rozvoje území, dále máme takzvaně alokované peníze na inteligentní zastávky. Snažit se budeme i o dotace na úpravy Chebského mostu a nyní zjišťujeme, zda to bude možné z evropských nebo národních programů,“ uvedl primátor Petr Kulhánek. Karlovy Vary podle něj počítají s patnáctiprocentní spoluúčastí, což znamená, že by vyčlenily 105 milionů korun.

Návrh nového dopravního terminálu a okolí má ale i kritiky. Svůj postoj už vyjádřili například členové opozičního hnutí O co jim jde?! Prohlásili, že je pro ně dopravní řešení zklamáním.

„Chápeme, že zadání není jednoduché a místo je omezené, ale navrhované řešení přináší podstatné zhoršení situace pro několik různých skupin obyvatel,“ uvedli.

Návrhu vyčítají, že v podstatě likviduje možnost pěší cesty mezi Rybáři a centrem města, likviduje parkovací místa v centru pro občany i návštěvníky, nevytváří tolik chtěné náměstí a navrhovaná cena 700 milionů je pro ně bludem. „Reálně to bude stát jednou tolik,“ spočítali.

Nejčtenější

Trhovci rychle zavřeli před inspektory stánek i se zákazníky z Německa

Prodejci nažehlují na padělky loga chráněných značek.

Čtyřčlenná německá rodina se v minulém týdnu stala nedobrovolným zajatcem trhovců v Železné Rudě na Klatovsku. Když na...

Picí hala v Kyselce pořádně prokoukla. Opět se v ní promítají filmy

Kino, Kyselka. Díky iniciativě obce a s přispěním kraje a Karlovarských...

Budova v Kyselce v Karlovarském kraji byla postavena v letech 1887–88 jako Picí hala (Trinkhalle), od roku 1962 plní...

Obří dluhy znamenají konec porcelánky, vaz jí zlomil vývoz jen do Ruska

Výrobu bývalé Karlovarské porcelánky převzala firma Hingis

Do tristní finanční situace se dostala starorolská porcelánka Moritz Zdekauer. Má závazky ve výši téměř 35 milionů...

Umírající chce podle duchovního slyšet jen pár základních vět

Otec Vít Metoděj Kout na věži chrámu svaté Olgy, který prochází náročnou...

Důležité je vědět, že jsem pro blízkého před smrtí udělal vše, a pak se stačí jednoduše rozloučit: Děkuji, dovoluji ti...

Muž si posílal s třináctiletou dívkou erotické fotky, hrozí mu vězení

Ilustrační snímek

Erotické fotografie si s nezletilou dívkou vyměňoval po internetu muž z Karlovarska. Posílal si s ní i zprávy se...

Další z rubriky

Cyklisté u Chebu už nebudou muset přejíždět silnici, podjedou ji tunelem

Cyklostezka Cheb-Waldsassen na tělese bývalé železniční trati.

Cyklostezka vedoucí z Chebu na německý Waldsassen bude bezpečnější. Cyklisté už v úseku U Kočího nebudou muset...

Zloděj se v lázních vloupal do budovy s prameny, z kašny vybral mince

Ilustrační snímek

Policie chytila zloděje, který se ve Františkových Lázních vloupal do budovy s prameny. Zaměřil se hlavně na kašnu, z...

Do škol projdete, aniž by vás někdo zastavil, říká bezpečnostní poradce

Libor Sladký, prezident Asociace bezpečná škola.

Jak se zachovat, když se do školy dostane nebezpečný člověk nebo když hoří. I v tom radí školám v Karlovarském kraji...

Najdete na iDNES.cz