Tržnice, zastávky městské hromadné dopravy Dopravního podniku Karlovy Vary.

Tržnice, zastávky městské hromadné dopravy Dopravního podniku Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Studii terminálu zadali karlovarští radní bez soutěže, sklidili kritiku

  • 2
Do poloviny roku bude hotová studie dopravního terminálu v karlovarské Varšavské ulici. Bez soutěže ji vytvoří místní firma, což kritizují opoziční zastupitelé. Radní naopak míní, že díky tomu půjde vše hladce.

Zhruba dvě stě milionů korun. Taková bude cena nového dopravního terminálu, který již dlouho plánuje vedení karlovarské radnice. Na jednu z nejzásadnějších novodobých staveb chce získat dotace z nového programovacího období, což jí posvětilo ministerstvo pro místní rozvoj.

Zastavovací, objemovou a architektonickou studii zadalo vedení města Studiu Hangár z Karlových Varů s tím, že hotová má být do poloviny letošního roku.

Proč se radní vyhnuli soutěži? „V případě tohoto rozhodnutí jsme udělali výjimku, jelikož firma Hangár zaprvé spolupracuje na územním plánu města a za druhé má veškeré podklady, které jsou zapotřebí. U všeho je od začátku, což je lepší, než kdyby studii dělala firma třeba z Ostravy, která by do Karlových Varů dojížděla, a my se s ní dohadovali,“ argumentuje primátorův náměstek pro investice Čestmír Bruštík (ANO).

Podle primátora Petra Kulhánka (KOA) vedení radnice chtělo, aby šlo o konkrétní společnost a konkrétní lidi, kteří znají okolnosti související s územním plánem.

Zástupci radnice se pustili do tvrdého cenového vyjednávání, čímž ušetřili téměř dvě třetiny nákladů. „Cena studie se dá vypočítat i podle honorářového řádu České komory architektů, přičemž podle tohoto řádu je objem zakázky za jeden milion 950 tisíc. My jsme se nakonec po poměrně dlouhém jednání dostali na výslednou cenu 780 tisíc korun,“ uvedl.

Zadání studie bez soutěže kritizuje opozice

Opozičním zastupitelům se ovšem zadání studie bez soutěže příliš nezdá. Například Hana Zemanová z hnutí Karlovaráci se domnívá, že se mělo jednoznačně konat výběrové řízení.

„Jde o velkou částku, a když vypisujeme výběrová řízení na částky mnohem menší, nevidím důvod, proč bychom měli v tomto případě dělat výjimku,“ řekla.

Zastupitelka se navíc domnívá, že by pořízení studie nemělo být vázáno na věci, které daná společnost pro město dělá. A pokud jde o cenu, která je oproti honorářovému řádu nižší, jistě by podle ní s takovou částkou firma vyhrála i výběrové řízení.

Pochybnosti vyvolalo zadání studie i u opozičního zastupitele Jaroslava Fujdiara z uskupení O co jim jde?! Fujdiar navíc připomněl ještě služební cestu primátorových náměstků do Manchesteru, kam oficiálně letěli na obhlídku dopravních terminálů. Zároveň si stihli odskočit na fotbalové utkání Premier League, za což si vysloužili kritiku opozice.

„Zajímalo by mě, jak se jejich nabyté zkušenosti nyní promítnou,“ podotkl.

Vedení radnice chce, aby terminál zvládl všechny druhy dopravy, tedy linkovou i městkou hromadnou. Patrová budova má podle primátora řešit parkování, zázemí pro pasažéry, návštěvníky a nabídnout další doprovodné služby.

Stavba terminálu je provázaná s developerským projektem Central Park Karlovy Vary, který ve městě plánuje společnost Lordship.