Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Téměř třetina podnikatelů v kraji má problémy s dodržováním zákona o EET

  • 8
Už téměř tři čtvrtě roku patří k povinnosti některých obchodníků a podnikatelů elektronicky evidovat tržby a vydávat zákazníkům příslušná potvrzení. Problémy s dodržováním zákona o elektronické evidenci tržeb (EET) má přitom v regionu každý čtvrtý prodejce. Vyplývá to z poznatků správců daní a celníků.

Zatím mají povinnost evidovat tržby jen provozovatelé ubytovacích či stravovacích zařízení a obchodů. Od prvního ledna se na území kraje uskutečnilo 867 kontrol. Celorepublikový průměr v odhalení nedostatků činí šestnáct procent.

Kontroly

v číslech

  • 664 kontrol finančního úřadu
    z nich bylo 135 se zjištěním
  • 223 kontrol celní správy
    z nich bylo 64 se zjištěním

„V našem kraji je to téměř třicet procent. Je to i tím, že sice na první pohled nemáme moc kontrol, ale jdeme víceméně na jistotu. Pokud například náš zaměstnanec po obědě nebo nákupu nedostane účtenku, tak už příště přijde úředně. Opravdu chodíme na průzkum. Obchodník o nás ani nemusí vědět, pokud má vše v pořádku. Je to tím, že nechceme poctivé podnikatele obtěžovat, pokud k tomu nezavdávají důvod,“ řekl ředitel Finančního úřadu pro Karlovarský kraj Čestmír Kubera.

Doplnil, že zatím nejvyšší pokuta pro jednotlivce činila 55 tisíc korun, celkem už se ale výše sankcí blíží k hranici jednoho milionu korun. „Nejčastějším pochybením je nevystavení účtenky, dále pak nezaslání údajů o evidované tržbě a neumístění informačního oznámení,“ popsala Lenka Havelková z Celního úřadu pro Karlovarský kraj.

Právě nevystavení účtenky je častým bodem sváru, lidé je podle podnikatelů odmítají. Někteří hospodští navíc tvrdí, že nestíhají zanášet údaje do přístroje, a často tak útratu vypisují až po uzavření restaurace.

„Dělám to jen u štamgastů, o kterých vím, že stejně účtenku nechtějí,“ přiznal jeden z karlovarských číšníků pod podmínkou anonymity.

Zmíněný přístup je ale podle ředitele finančního úřadu špatný. „Princip je ten, že občan dává peníze a na oplátku mu má být předložena stvrzenka za zboží. V uvedeném případě si člověk koleduje o problém, neboť my to dokážeme v systému detekovat. Za tento přestupek bychom mu mohli udělit pokutu ve výši až půl milionu korun, a to opakovaně,“ řekl ředitel.

Výmluv slyší úředníci denně několik.

„Dokonce se nám i stalo, že slečna podle svých slov nemohla zanést data do systému, protože měla čerstvě nalakované nehty. Nebo nás překvapilo, když si jeden podnikatel myslel, že kontrola po páté hodině, tedy po pracovní době úředníka, nemůže být platná. Tak to u nás ale nechodí, v jednu chvíli dokážeme společně s celní správou nasadit do terénu až 40 kontrolorů,“ varoval Kubera.

Na druhou stranu přiznává, že není snahou úředníků dát za každou cenu pokutu. „Pokud to jenom trošku jde, snažíme se prodávající upozornit, co a jak dělají špatně či jim to můžeme přímo ukázat. Vše je ale s mírou, a jakmile se nesplní daná pravidla, spadá věc do sankčního řízení,“ popsal Kubera.

Práci úředníkům z finančního úřadu ulehčuje i nová možnost sankcí. „Nyní můžeme od 1. července řešit lehká provinění blokovou pokutou na místě. A to až do výše 10 tisíc korun. Díky tomuto kroku se projednání celé situace významně urychlí,“ pochválil ředitel novou možnost.

Podnikatel Radomil Bábek hovoří o EET a jejim vlivu na podnikatele:

28. února 2017