Ekologické sdružení brzdí stavbu obchodního domu Travel Free v Kraslicích, nedaleko hranic s Německem. Ilustrační snímek

Ekologické sdružení brzdí stavbu obchodního domu Travel Free v Kraslicích, nedaleko hranic s Německem. Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Kraslice bojují s ekology. Vadí jim stavba obchodního centra u hranic

  • 4
Něco jako déjà vu prožívají Kraslice na Sokolovsku. Poté, co dvě neznámá ekologická sdružení v letech 2006 až 2013 úspěšně blokovala a v podstatě zmařila plán kraslické radnice postavit u hranic benzinku, se teď podobný scénář začíná rýsovat i u stavby obchodního centra firmy Travel Free.

Ohroženo je dvacet pracovních míst, jež Travel Free slíbila zřídit.

Proti vydanému povolení ke stavbě velké prodejny u hranic s Německem se odvolalo Občanské sdružení Za krásu české krajiny se sídlem ve Stodu u Plzně. Tedy totéž sdružení, které brzdilo i snahu místních zastupitelů a podnikatelů postavit mezi Kraslicemi a Klingenthalem napůl městskou čerpací stanici.

Z ní měly do pokladny radnice přitékat milionové zisky, ale po sedmi letech, kdy se nepodařilo stavební povolení získat, politici z projektu vycouvali.

V případě benzinky se spekulovalo o tom, že ekologická sdružení někdo používá jako nástroj v konkurenčním boji. V dubnu letošního roku se sdružení Za krásu české krajiny objevilo na scéně opět a napadlo systém odvodnění stavby připravovaného obchodního centra.

„Předložená projektová dokumentace se vůbec nezabývá řešením vsakování ani zadržováním a odváděním srážkových vod,“ napsal mimo jiné v pětistránkovém odvolání předseda sdružení Michal Reithar. A uspěl, protože krajský úřad v odvolacím řízení stavební povolení zrušil a vrátil zpět stavebnímu úřadu do Kraslic. Jeho další vyjádření se redakci nepodařilo získat.

Případ stavby může skončit u soudu

Tajemník městského úřadu v Kraslicích Viktor Semrád věří, že nejdéle do dvou měsíců vydá stavební úřad nové rozhodnutí. Pak bude čekat, zda někdo z účastníků řízení znovu přijde s námitkami. „I proti rozhodnutí kraje je možné se odvolat a celá věc může skončit až u soudu. Nedovolím si odhadnout, jak dlouho může celé řízení trvat,“ uvedl Semrád.

Zdržení stavby rozladilo místostarostu Kraslic Otakara Miku. Velká prodejna s luxusnějšími výrobky - parfémy, alkoholem, cigaretami, kávou a cukrovinkami - má mít obchodní plochu 600 metrů čtverečních. Travel Free získala pozemek u hranic do pronájmu od města v soutěži díky slibu, že zřídí 20 až 30 pracovních míst. Ročně firma platí za parcelu nájemné kolem milionu korun.

„Je zde evidentně účelové sdružení, které v Kraslicích ani nesídlí. Jedná se o nízkopodlažní prodejní budovu, která je v souladu s územním plánem. A zase to bude trvat sedm let? To poškozuje město,“ vadí místostarostovi.

Není jasné, jak moc odvolání ohrožuje plány firmy Travel Free. Nikdo z jejího vedení si neudělal čas, aby na otázky MF DNES odpověděl.

Jak lze stavební řízení zdržovat, se ukázalo už u benzinky

Benzínka, která se dá vybudovat klidně za půl roku, byla typickou ukázkou, jak lze stavební řízení zdržovat. S plánem na stavbu čerpací stanice přišlo město v roce 2005. Založilo s firmou DVT Gastro společný podnik PHM Hraničná.

Až po sedmi letech vydal stavební úřad konečně povolení. Brzdila ho nejdříve žaloba konkurenčních firem a pak odvolání dvou ekologických sdružení.

Město nevydrželo čekat, z podniku vystoupilo a benzínku postavila už jen firma DVT Gastro. Její jednatel Tadeáš Surový odhadl, že Kraslice přicházely o výdělek půl milionu korun měsíčně. „Za celou dobu by pumpa městu vynesla 42 milionů korun minus daně,“ spočítal Surový.