Trolej vede jen do stanice Cheb-Skalka, dál už mohou jen motorové vlaky nebo dieselové lokomotivy.

Trolej vede jen do stanice Cheb-Skalka, dál už mohou jen motorové vlaky nebo dieselové lokomotivy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cheb se má opět stát důležitou částí evropské železniční sítě

  • 3
Cheb má naději, že se stane součástí moderní evropské železniční sítě. V dohledné době by mohly do západočeského města jezdit vlaky tažené elektrickými lokomotivami. Německá vláda totiž po letech kývla na plán elektrifikovat trať mezi Chebem a Norimberkem.

Elektrifikace by pro osobní dopravu přinesla modernizaci, pohodlí a rychlost, pro nákladní dopravu pak zejména vyšší ekonomičnost. Chebský dopravní uzel, který nyní stojí prakticky na konci české elektrifikované vlakové cesty, by se tak po letech znovu stal důležitou částí evropské sítě železnic.

„Cheb kdysi býval významnou železniční křižovatkou,“ připomněl minulost tamního nádraží Michal Pospíšil, který se na chebské radnici problému dlouhodobě věnuje.

V dobách hluboké totality projížděl Chebem například přímý noční spoj do Paříže. Dnes jezdí dálkové spoje do Německa severní cestou, přes Děčín. Je to pohodlnější. V Chebu totiž elektrické lokomotivy končí a do Německa už míří dieselové.

„Už v roce 1995 podepsalo Česko a Německo dohodu o spolupráci při dalším rozvoji železničního spojení Praha - Norimberk přes Cheb s tím, že tato trasa představuje nejúčelnější spojení mezi Prahou a jižním Německem. Na základě toho se pak česká strana zavázala, že stávající trať z Prahy do Chebu až na hranice zrekonstruuje a připraví pro nasazení vozidel s výkyvnými skříněmi,“ řekl Pospíšil.

V Česku zbývá už jen vztyčit sloupy, v Německu ani nezačali

Němci pak měli navazující trať z hranic do Marktredwitz a následně do Norimberku zmodernizovat a zelektrifikovat. Zatímco však v Česku zbývá vztyčit sloupy na posledním úseku dlouhém necelých sedm kilometrů z Chebu k hranicím, v Německu zatím ještě ani nezačali.

„Teď je naděje, že se konečně dočkáme,“ uvedl Pospíšil s tím, že na německé straně však bude modernizace trati složitější. Tamní odborníci se budou muset vypořádat s úpravou několika tunelů, které jsou úzké a jízdu vozů s výklopnými skříněmi neumožňují.

„Ale technologie na rozšíření tunelů tady je. Běžně je využívána například v Alpách. Předpokládám, že v ideálním případě by první elektrické vlaky mohly na tuto trať vyjet za deset až dvanáct let. Tedy někdy kolem roku 2028,“ dodal Pospíšil.

Doplnil, že pokud se německý koridor Drážďany - Norimberk s odbočkou na Marktredwitz a Cheb dočká modernizace a elektrifikace, přinese to těsnější propojení metropolitního regionu Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji, a tedy i nový impuls pro místní podnikatele, oživení průmyslu a lázeňství.

„Přestože elektrifikace je přínosem i pro osobní dopravu, kde samozřejmě přinese zrychlení, hlavní význam má pro dopravu nákladní. V Chebu by tak mohl vzniknout významný kontejnerový terminál, který je i podmínkou vstupu významných zahraničních investorů a pro další rozvoj průmyslové zóny. Firmy v kraji tak získají rychlé a ekonomické napojení v rámci evropské železniční sítě,“ uvedl obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech Vladimír Omelka.

Trať z Norimberku na severovýchod, která vedla až do Chebu, vyrostla koncem 19. století. Postupně ale úsek Marktredwitz - Cheb získal pouze charakter regionální odbočky z významné vnitrostátní německé trati Norimberk - Hof - Drážďany.

Chebský dopravní uzel se octl na samotném okraji české, ale i evropské železniční mapy v roce 2004. Tehdy projel Chebem z Prahy na Norimberk poslední přímý denní vlak. Z Prahy do Německa nyní přímé vlaky jezdí směrem přes Plzeň nebo přes Drážďany. Tato cesta je ale na hranici své kapacity.