Zatímco galerie umělce charakterizuje jako „fascinující a znepokojivou osobnost, která vždy toužila přesahovat hranice umění,“ zhrozená návštěvnice tam po zhlédnutí jedné z koláží přivedla právníka.
„Žena, kterou neznám, na Galerii umění podala trestní oznámení za šíření dětské pornografie. Nejsem z toho samozřejmě vůbec nadšený. Připadá mi nesmyslné, aby někdo ve 21. století podal trestní oznámení na nafocené panenky, které si Milan Knížák pořídil už začátkem 90. let v Německu. A právě tyhle panenky využil ke svým plastikám i k dotyčným počítačovým kolážím, které v jeho podání ilustrují Novou bibli,“ uvedl ředitel galerii Jan Samec.
Upozorňuje, že stejné koláže byly k vidění na mnoha autorových výstavách ve světě i u nás. V pražském Mánesu a Umělecko-průmyslovém muzeu na velké výstavě Nový ráj nevyvolaly takový poprask.
„Nikde nikomu nevadily, to jen u nás jsou interpretované jako dětská pornografie. Nevím, jak tuhle situaci mám komentovat, jestli se nad ní mám smát nebo plakat,“ řekl Samec.
A také zdůrazňuje, že podle současných vědeckých výzkumů nevzniká optický vjem v oku, ale v mozku. Vizuální informaci interpretuje až naše vědomí, nikoliv zrak. „Já sám si tedy hodnotím, co vlastně vidím.“
Milan Knížák na neobvyklou reakci i vyšetřování reagoval stručně. „K takové demenci se nebudu vyjadřovat,“ prohlásil. Také podle jeho ženy Marie je celá záležitost „blbostí, ke které není co říct“.
Stejně překvapená z dění kolem koláže byla i autorka výstavy Rea Michalová. „Je to přehnaná subjektivní neodborná reakce. Jedná se o absurdní záležitost. Ztotožnění díla s dětskou pornografií je nesmyslné. Digitální koláž zachycuje Knížákovy objekty Mutantů. Tyto tisky i objekty byly mnohokrát vystavovány a publikovány. Jde tu především o nepochopení pojmu umění ze strany návštěvnice. Umění, které vypovídá o své době, nikdy není bezzubé,“ vysvětlila Michalová, která v loňském roce přivezla do Karlových Varů výstavu děl zapomenutého českého surrealistického malíře Aloise Wachsmana.
Nečekaná ojedinělá kritika nebude mít žádný vliv na podobu výstavy. „Koláž zůstane. Patří k výstavě a je její nedílnou součástí. Nevidím žádný relevantní důvod, proč bychom ji měli stáhnout,“ objasnil Samec.