Pohodlnějšího cestování s jedinou kartou platnou u všech dopravců, se lidé v kraji nedočkají.

Pohodlnějšího cestování s jedinou kartou platnou u všech dopravců, se lidé v kraji nedočkají. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Kraj to vzdal. Plány high-tech parku a jednotné jízdenky jdou k ledu

  • 0
Krajská vláda vzdala dva velké projekty, které mnoho let za miliony korun připravovala. Nebude stavět vědeckotechnický park. Končí nebo se aspoň k ledu odkládá i zavedení jednotné jízdenky Karty K3 pro cestování v busech a vlacích všech zdejších dopravců.

V obou případech kraj odmítne přijmout už přidělené dotace z Evropské unie.

U vědeckotechnického parku, který měl za 270 milionů korun vzniknout v areálu hejtmanství v Karlových Varech, se krajská vláda ČSSD a KSČM nakonec neshodla, zda má akce vůbec smysl. Tak dlouho se strany dohadovaly, až zjistily, že by se podnikatelské inkubátory pro high-tech firmy i s laboratořemi, zkušebnami a konferenčním sálem nestihly včas dostavět.

"S termínem jsme se dostali tak daleko, že už nejsme schopni splnit podmínky dotace. Reálně by hrozilo, že bychom ji museli vrátit a vše hradit z vlastních peněz. To by nebylo zodpovědné," řekl náměstek hejtmana Petr Navrátil (ČSSD). Za přípravu vědeckotechnického parku přitom kraj utratil 9,7 milionu korun.

Komunisté se na rozdíl od sociálních demokratů stavěli proti parku. Podle nich je lepší firmám nabídnout staré a prázdné průmyslové budovy a k nim spolupráci s Centrem technického vzdělávání v Ostrově a s ISŠTE v Sokolově.

"Stavět nové budovy není zrovna to pravé ořechové," odmítl plán náměstek hejtmana Jaroslav Borka (KSČM).

Zastánce parku Petr Navrátil tvrdí, že úpravy starých výrobních hal vyjdou stejně draze. Nakonec zastupitelé neschválili vypsání výběrového řízení na samotnou stavbu, a tím park "pohřbili". Přitom ho ČSSD měla ve volebním programu. Počítá ale s tím, že by projekt uplatnila znovu někdy po roce 2014.

Pohodlnější cestování po kraji je u ledu

Na neurčito politici odložili také zavedení elektronické karty K3 - jednotné jízdenky pro veřejnou dopravu v celém regionu. Vybrali jen její název a Ivě Taťounové, která s nápadem přišla, dali za odměnu 10 tisíc korun. Krajský úřad ale špatně nastavil výběrové řízení na dodavatele odbavovacích i nabíjecích strojků a jízdenek.

Firmy se odvolávaly, případ dlouho řešil antimonopolní úřad. Náměstek hejtmana Navrátil pak připustil, že nechat firmy, aby samy navrhly celý odbavovací systém, bylo dost nešťastné.

Politici neměli, podle čeho by vybrali vítěze soutěže. Navržená technologie mezitím zastarala. Také v tomto případě evropská dotace k projektu za 80 milionů korun propadne. Za přípravu karty kraj dosud utratil 3,1 milionu korun.

Karty mělo dostat 70 tisíc cestujících zdarma, aby jimi platili v busech i vlacích bez ohledu na to, s kým jedou a jestli přestupují. Z dotace se měly ale zaplatit i nové odbavovací strojky.

"Šest let jsme na ně čekali a teď nepřijdou. Budeme je muset nakoupit sami. Je to problém pro všechny dopravce," uvedl ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan. Pro jeho firmu to představuje výdaj v hodnotě 5 až 6 milionů korun.

Náměstek hejtmana Navrátil předpovídá, že kraj požádá o dotaci na jednotnou jízdenku znovu někdy po roce 2014. To už by projekt zahrnoval jen nákup odbavovacích strojků. Cestující by díky technologickému pokroku platili jízdné svými bezkontaktními kreditními kartami, které jim dávají banky.