Protihlukové stěny na jihovýchodním obchvatu Chebu končí v Hájích zároveň s...

Protihlukové stěny na jihovýchodním obchvatu Chebu končí v Hájích zároveň s mostní konstrukcí. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Podél nového obchvatu Chebu opadalo listí. Auta jsou víc slyšet

  • 11
Hluk z jihovýchodního obchvatu Chebu je neúnosný. Postavte protihlukovou zeď. S takovým požadavkem se na zastupitele obrátili obyvatelé chebských Hájů, kteří bydlí v sousedství nově postavené silnice.

Lidé tvrdí, že je hlučnost už obtěžuje nad únosnou mez. Zdá se však, že náprava nebude jednoduchá. První stížnosti se totiž objevily už v září, krátce poté co na novou silnici vyjely první automobily. Říjnová měření prokázala, že vše je v normě.

Mnozí se však shodují, že teď je hlučnost mnohem vyšší. Jakoby se s nástupem zimy silnice probudila a začala se víc ozývat.

„Silnice se dostala do navigací, takže ji využívá mnohem víc automobilů než na začátku. Také stromy shodily listy, takže přirozená bariéra, která šíření hluku bránila, ta už tu není. Především ale řidiči nasadili zimní pneumatiky a ty hlučí daleko víc,“ svěřil se Petr Veleba, který jménem přibližně šesti desítek lidí vystoupil na zastupitelstvu a žádal, aby se město zasadilo o nápravu. Vybral si k tomu rokování zastupitelstva, na kterém se schvaloval rozpočet pro rok 2016.

„Předložili jsme návrh, aby naši zastupitelé jednali s krajem o doplnění protihlukových bariér a v případě negativního stanoviska aby našli v rozpočtu na příští rok přibližně tři miliony korun na nápravu nynějšího stavu. Vždyť i pozemek, na kterém by se bariéra mohla postavit, je města,“ shrnul Veleba. Dodal, že zoufalí lidé se v podobném duchu chystají vystoupit i na lednovém zastupitelstvu kraje.

Kraj se snížení hlučnosti brání

Kromě samotné žádosti Veleba jménem obyvatel Hájů předložil studii návrhu, ze kterého je zřejmé, že lidem chybí protihluková zeď u nájezdu na přemostění. Součástí je i návrh výsadby neopadavé zeleně kolem komunikace, která by šíření hluku přirozeně bránila, a požadavek na snížení rychlosti, což by mělo mít na snížení hlučnosti také vliv.

„Jedná se o stavbu Karlovarského kraje, na kterou byly použity evropské dotace,“ upřesnil starosta Petr Navrátil.

Obává se, že vzhledem k pravidlům pro získání dotací nebude doplnění protihlukové zdi právě jednoduchou záležitostí. „Pokud vím, měření hlučnosti někdy v říjnu skončilo s tím, že zátěž je v normě. Ale přiznám se, že do detailu jsem se s výsledky měření neseznámil. Každopádně o tom s krajem budeme jednat,“ slíbil starosta.

Kraj ovšem stavět zábrany nehodlá. „Hygienická měření prokázala, že hlučnost je v normě. V tuto chvíli je na městě, jak k problému přistoupí,“ uvedla mluvčí kraje Jana Pavlíková.

I v případě, že by se podařilo doplnění protihlukových bariér vyjednat a zeď postavit, není reálné očekávat, že k nápravě dojde okamžitě. Nejprve je třeba zpracovat projektovou dokumentaci a žádost o stavební povolení, což je zdlouhavá procedura.