Mezi vyhledávané cíle turistů patří i karlovarská sklárna Moser. Ilustrační snímek

Mezi vyhledávané cíle turistů patří i karlovarská sklárna Moser. Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Napravo pec, nalevo výrobní pás. Industriální turistika láká stále víc

  • 11
Na hrad? Do muzea? Do fabriky! Rostoucí zájem o industriální turistiku se stává trendem. Přibývá lidí, kteří chtějí vidět, jak se co vyrábí přímo na místě.

Devět tisíc devět set devadesát osm, devět tisíc devět set devadesát devět a deset tisíc. Malá Terezka z novorolské školky se stala jubilejním hostem návštěvního okruhu porcelánky Thun 1794 v tomto roce.

Lákat návštěvníky přímo do provozu začali v Thunu před třemi lety. Za prvních 365 dní si do fabriky nalezlo cestu 1200 lidí. Rok poté už to bylo pět a loni osm tisíc.

„Mysleli jsme, že to už nejde překonat, ale opak byl pravdou. Letos se tu v jeden den otočilo i přes 150 lidí a byly tady výpravy i ze Spojených států amerických nebo Argentiny,“ popsal letošní rekordní rok průvodce Jaroslav Dolina.

Vliv na návštěvnost měly i děti ze škol a školek. „Ukážeme jim v praxi, jak vzniká hrneček a co se s ním musí stát, než se dostane k nim na rodinný stůl. Navíc jako bonus si ho na konci sami vyzdobí a odnesou domů,“ popsal Dolina.

V příštím roce chtějí v areálu navíc pořádat oslavy porcelánové svatby (dvacetileté výročí) nebo dětské oslavy v porcelánové školičce. „Největší radost ale máme z toho, že se o nás lidé dozvídají od svých přátel. Není lepší reklamy,“ dodal průvodce porcelánkou.

Příliv turistů hlásí i muzeum a továrna na likér Becherovka. Po mírné krizi, která byla zapříčiněna odlivem ruských návštěvníků, se i díky velkému zájmu především Čechů a Němců podařilo vrátit na podobná čísla jako před krizí.

„Dříve u nás bylo téměř 60 procent návštěvníků z Ruska, dnes je to šest procent. Letos nám statistiky opravdu rostou. Jako hlavní důvod vidíme především bezpečnostní situaci v Evropě,“ okomentovala nový trend manažerka muzea Becherovky Lada Naidrová.

Za návratem zájemců je od minulého roku i novinka v podobě možnosti navštívit výrobní závod na karlovarský „třináctý pramen“.

„Abychom ukojili zvědavost některých návštěvníků, je nyní každé úterý možnost vidět naši bohatickou továrnu. Do ceny jsme zahrnuli dopravu i některé další náklady, a tak prohlídka vyjde na 600 korun. Přesto je o to velký zájem,“ uvedla Naidrová, která vzpomněla na 85letou paní, která dostala návštěvu jako dárek.

„Celý život pije Becherovku, proto chtěla vidět, jak se její oblíbený likér vyrábí. Doprovodila ji celá rodina, bylo to moc hezké,“ prozradila manažerka muzea Becherovky.

O patnáct procent více turistů, to hlásí karlovarská sklárna Moser. „Návštěvnost sklárny Moser se každý rok zvyšuje a v letošním roce překročíme hranici 40 tisíc návštěvníků,“ potvrdila stoupající trend industriální turistiky mluvčí společnosti Hanka Wollerová.

„Nabízíme prohlídky sklářského muzea Moser s více než tisíci exponáty mapujícími 160letou historii sklárny i nahlédnutí do sklářské huti, kdy návštěvníci přihlížejí zrodu křišťálových děl z rukou mistrů sklářů,“ pobídla případné zájemce Wollerová.

Podobně mohou navštívit lidé továrny při dnech otevřených dveří. Mezi oblíbené patří například výrobna hraček Playmobile v chebské průmyslové zóně.