Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co se Sokolovskem v době pouhelné pomůže vyřešit vládní zmocněnec

  9:29aktualizováno  9:29
Deset tisíc pracovních míst by podle odhadů zaniklo, kdyby už dnes skončila těžba uhlí na Sokolovsku. Seznam problémů, které s útlumem dolování souvisí a které je nutné předat na vyšší místa, si z kraje odvezl vládní zmocněnec Jiří Cienciala.

Útlum těžby na Sokolovsku přinese regionu problémy. Zaniknou kvůli tomu pracovní místa. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Jiří Cienciala je zmocněncem pro Karlovarský kraj stále jen neoficiálně. Formálně zastupuje postiženou severní Moravu a Ústecký kraj. Přesto se tento bývalý ministr v Rusnokově vládě na přání hejtmana Josefa Novotného sešel se zdejšími starosty, zástupci těžebních společností, hospodářské komory, úřadu práce, odborů, Czechinvestu a Ředitelství silnic a dálnic.

Jiří Cienciala

Jiří Cienciala

Kraj podle Novotného nesouhlasí s připravovanou novelou horního zákona. Ta zvýší poplatky z těžby surovin možná až desetinásobně (více čtěte zde). Třeba Sokolovská uhelná by musela státu a obcím, na jejichž katastru doluje, odvést ročně asi 300 milionů korun místo nynějších 30. To by zvýšilo tlak na úspory u těžařů a na růst nezaměstnanosti na Sokolovsku, kde už teď je bez práce 10 procent lidí.

"Měla by se zpracovat analýza dopadu zvýšení poplatků a postupovat citlivě," řekl Novotný. Zmocněnec Cienciala s ním souhlasí: "Je třeba třikrát měřit, než jednou říznout." Líbí se mu postoj hejtmana, který odmítá, aby příjemcem peněz od těžebních společností byl kraj.

Výkup pozemků pro R6 vázne

Nespokojenost panuje také s pomalým výkupem pozemků a s otálením při přípravě stavby dalších úseků rychlostní silnice R6 z Karlových Varů na Prahu. Třeba v úseku Nové Strašecí - Řevničov, kde se má začít stavět už v roce 2016, se stát vypořádal jen s necelou čtvrtinou majitelů parcel. Na trase budoucího obchvatu Lubence, jenž má přijít na řadu o rok později, se definitivně dohodl se 40 procenty vlastníků (více čtěte zde).

Ředitelství silnic a dálnic na schůzce podle hejtmana sdělilo, že výkupy se brzy zrychlí díky novele zákona. Ta umožňuje nabízet majitelům pozemků i osmkrát vyšší cenu než dosud.

Nejvíce sporů v regionu se v posledních dnech odehrává kolem strategické průmyslové zóny. Ta je naplánována mezi Sokolovem a Starým Sedlem. Pozemky patří firmě Sokolovská uhelná. Krajská vláda na ni tlačí, aby co nejdříve jasně řekla, jestli tuto plánovanou zónu pro velkého investora či investory připraví do konce roku 2015. Pokud ne, tak ji kraj vyřadí ze seznamu a bude hledat jinou vhodnou plochu.

Těžařská firma záměr u Starého Sedla před lety odložila, protože by se značně prodražil. Stát v roce 2011 razantně zvýšil poplatky za vyjmutí pozemků ze zemědělského půdního fondu. Teď se od roku 2015 chystá návrat poplatků na původní úroveň.

Prioritou je menší průmyslová zóna

Že si krajská vláda s těžaři příliš nerozumí, se ukázalo v pátek při tiskové konferenci zmocněnce Ciencialy. Šéf představenstva Sokolovské uhelné Jiří Pöpperl zdůraznil, že prioritu má příprava menší zóny Přátelství - Silvestr, kde průmyslová výroba v minulosti byla a území je těmito pozůstatky zatíženo. Je napojeno i na železniční vlečku a blízko teče Ohře, z níž lze čerpat vodu.

Zabírání zemědělské půdy u Starého Sedla je pro těžaře až krajní variantou.

"Ať zůstane strategickou zónou pro opravdu velkého investora, kdyby přišel," řekl Pöpperl. Náměstek hejtmana Petr Navrátil to ale odmítl s tím, že uměle držet v územním plánu neexistující strategickou zónu u Starého Sedla nelze. "Blokujeme tím rozvoj jiných zón, například v Chebu," uvedl.

Jiří Pöpperl namítl, že problémy se zaměstnaností jsou ale na Sokolovsku. "Co je špatného mít dvě nebo tři velké průmyslové zóny, které by nahradily výpadek deseti tisíc pracovních míst. Rozšiřte zónu v Chebu, ale Staré Sedlo nemusíte škrtat," vyzýval generální ředitel Sokolovské uhelné.

Náměstek hejtmana Navrátil mu oponoval, že škrtat fiktivní zóny je nevyhnutelné. Kraj je k tomu prý nucen pravidlem pro územní plán. Překvapil tím i vládního zmocněnce. "My musíme měnit realitu a ne, aby realita měnila nás. Dívejme se na to selským rozumem," prohlásil Cienciala.

Autor:


Nejčtenější

Důl Svornost nabízí výlet k pramenům vody, která napršela v době mamutů

Jáchymovský důl Svornost, exkurze na 12. patře, 500 metrů pod zemí. Průvodce...

Pětkrát zazvonit v těžní kleci a začíná pouť do hlubin země i minulosti. Cesta do pětisetmetrové hloubky, kde se...

VIDEO: Pivo či dvě k plavbě patří, shodnou se vodáci. Kontrolou prošli

Policejní kontrola ve vodáckém tábořišti na Ohři.

Většina táborníků ještě dospávala, když se dopoledne v kempu Hubertus objevila hlídka ostrovských policistů. Jedním z...



Porvali se psi i jejich majitelky. Seniorka utrpěla otřes mozku

Ilustrační snímek

Z ublížení na zdraví a výtržnictví obvinili policisté agresorku, která na Sokolovsku při venčení svého psa zaútočila na...

Kolabujícího řidiče zachránilo, že se vřítil na policejní parkoviště

Služebna Policie ČR

Muže v Karlových Varech, kterého za volantem přemohla nevolnost, zachránilo, že se s autem vřítil na parkoviště před...

Neznámý vandal opět zaútočil na stromy, navrtal je a polil naftou

Poškozený javor u obchodního domu

Stromy v okolí Dolní Kamenné ulice v Karlových Varech soustavně ničí už delší dobu neznámý vandal. Kmeny navrtává a do...

Další z rubriky

Technické srdce Vřídelní kolonády přestěhují do speciálních kontejnerů

Karlovarská Vřídelní kolonáda.

Karlovy Vary se připravují na unikátní akci. Během druhé etapy opravy Vřídelní kolonády chtějí na podzim z budovy,...

Kolabujícího řidiče zachránilo, že se vřítil na policejní parkoviště

Služebna Policie ČR

Muže v Karlových Varech, kterého za volantem přemohla nevolnost, zachránilo, že se s autem vřítil na parkoviště před...

Demolice budov někdejší Škody Ostrov nabrala zpoždění, začne v září

Společnost Panattoni Europe začíná s přípravou demolice původních objektů v...

Projekt průmyslové zóny Ostrov-sever v areálu někdejšího výrobce trolejbusů Škoda Ostrov stále žije. Developerská...

Najdete na iDNES.cz